Theodora skrev 2012-10-20 12:20:22 följande:
Har följt diskussionen efter att jag slängde in en kritisk kommentar ang det känsliga ämnet pengar. Jag står fortfarande fast vid att man som vuxen person inte önskar sig pengar av andra vuxna människor. Kanske har det med min uppfostran att göra och det är jag i så fall tacksam för.
Argumenten FÖR är tydliga: Vi vill inte ha fler onödiga prylar...ursäkta mig men snacka om att idiotförklara sina gäster att inte lyckas hitta en bra och rolig present. Det finns något som heter önskelista om man nu inte litar på sina gästers förmåga. Butiker brukar vara mycket hjälpsamma med att låta brudpar registrera en önskelista i deras butik där gäster kan få tips vad man önskar sig. Men detta bör så klart skötas av värdpar/värdperson som hjälper till med bröllopet.
Jag har också svårt att tro att man i 20-30 års ålder (största åldersgruppen här inne) har precis allt för att skapa ett komplett hem. Om man mot all förmodan skulle ha det så kan det ju knappast vara något problem att få en flaska champagne, ett årgångsvin, en ballongflygning, en gourmetmiddag på lokala restaurangen etc etc. Fram för mer presenter och bort med pengatiggeriet!
Du verkar ha svår att förstå att ett brudpars önskelista = kunna komma iväg på en resa! Det är just det som kan vara den bästa presenten. Jag är inte uppväxt med tiggeri eller att vara bortskämd utan att önskar man sig något så önskar man sig det, men det kan bli så att man inte får det. Gäller bröllopspresent som julklapp.