Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Gör ett försök att dra upp tråden ur rännstenen och svara på frågan, även om den inte var riktad till mig eftersom vi inte önskade oss pengar.
Vi tyckte också det kändes knepigt att önska oss en massa saker, och ville absolut inte komma dragande med en önskelista till alla gäster. Samtidigt var det som flera sagt många som frågade och ville ha tips. Så vi gjorde så att man fick svara till våra mammor istället för till oss, och så la vi till att de kunde svara på alla andra frågor. Sen fick mammorna ett slags önskelista, men inte bara med en massa uppräknade saker utan även generella tankar som vilka stilar vi gillar, och även vad vi INTE ville ha. Vi har t.ex. flera kartonger vinglas i källaren redan, så det kändes lite onödigt.
Jag hade gott kunnat tänka mig att önska oss bidrag till bröllopsresan, även om vi kunde betala den själva. Det gäller ju f.ö. samtliga presenter, vi har en bra ekonomi och hade såklart kunnat köpa champagneglas (vilket däremot var en välkommen present), kaffemuggar, lyxiga sängkläder och allt annat till oss själva också, det är ju presenter och inte välgörenhet vi pratar om. Vi träffades relativt sent i livet och hade redan två kompletta hem, så vi lider ingen brist på prylar direkt.
Men maken vägrade absolut att önska bidrag till bröllopsresan, så vi fick försöka tänka ut lite saker ändå. Han gick ändå med på att vi kunde önska oss specifika saker på resan, som en spabehandling, snorkling, eller en middag på stranden. Några gäster valde att ge oss pengar, och då skrev vi på tackkorten vad vi tänkte använda pengarna till, så att det blev som en konkret present ändå.
Jag har inga som helst problem med att andra önskar sig pengar. Sist jag var på bröllop önskade de sig presentkort på en specifik möbelbutik, så det var ju väldigt enkelt. Kanske är det trevligare om man önskar sig pengar eller presentkort till någon bestämt sak snarare än bara "pengar!" Men man gör det ju onekligen enklare för gästerna. Någon gång skulle det väl kunna hända att man har kommit på en absolut perfekt present som man VET att brudparet skulle bli jätteglada åt, och i det läget skulle jag kunna tänka mig att ge dem det ändå, om det inte är så att de t.ex. har svårt att få med sig en massa grejer från festlokalen, eller att de verkligen har stort behov av det som de önskar sig pengarna till.