Inlägg från: FruNovember |Visa alla inlägg
  • FruNovember

Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?

Theodora skrev 2012-10-20 16:30:33 följande:
    Man önskar inte pengar, punkt! Precis som andra oskrivna regler och sociala koder som gör umgänge smidigt och trivsamt, man tuggar inte med öppen mun, ligger med sin bästa kompis kille eller tränger sig i kön på ICA. Att man sen FÅR pengar, gåvor, presentkort, brödrostar eller whatever är bara något att vara tacksam över. Precis som alla andra normala människor så tar jag alltid med något när jag är inbjuden på middag, fest el bröllop. Men om det stod i inbjudan att det enda som önskades var pengar (linda in det bäst ni vill, alla fattar att ni egentligen inte har råd med bröllop och resa och önskar att gästerna istället ska betala detta) ...inkl kontonummer...då skulle jag först tacka nej till evenemanget och sedan sluta höra av mig till personen ifråga. Detta fenomen kanske är en lantortsgrej för jag aldrig råkat ut för det en enda gång på 45 år, tack och lov. Första gången jag hörde talas om "kuvertavgifter" och pengar istället för presenter var när jag blev medlem här, ca 1 vecka sedan. Som jag skrev tidigare, sköt presentbiten snyggt! Budskapet ni sprider till nya unga medlemmar är att det är normalt att önska pengar och snart t.o.m. ett krav för att kunna genomföra ett bröllop med allt vad det innebär. Ta ned bröllopet till vad det faktiskt handlar om, att fira två som valt varandra för kärleks skull. Allt annat är sekundärt.
    Vi har skrivit att våra gästers närvaro är det viktiga för oss,
    vill man ändå ge oss en gåva
    så föredrar vi presentkort på Cervera eller ett bidrag till kommande bröllopsresa..
    Har dessutom lagt till förklaringen till detta, vi kommer att åka 40 mil med tåg,
    tillsammans med våra 2 hundar hem efter bröllopet,
    och har helt enkelt ingen möjlighet att släpa hem tunga/ skrymmande paket!
    Jag tycker inte att det är speciellt osocialt eller klumpigt.
    Du är ju uppenbarligen äldre, och har väl därför inte stött på det här tidigare..
    För den sakens skull så behöver man ju inte uttrycka sig som att man
    sitter på hela sanningen, och häva ur sig vad som helst?
    Nej, i min värld så är det du som är socialt inkompetent som tar dig
    rätten att tala om att folk som önskar sig bidrag är lantisar som inte vet bättre..
    När jag ger folk presenter så vill jag veta vad de önskar sig,
    av den enkla anledningen att jag har tillräckligt god självinsikt att jag förstår att
    alla kanske inte uppskattar det jag anser vara en bra present.

Att säga upp kontakten med någon som uttrycker en önskan
    säger verkligen mycket om dig som person,
    självsanering i umgängeskretsen är något som jag bara ser som positivt,
    då jag inte skulle vilja vara vän med någon som "dömer" mig
    för att jag talar om vad vi skulle uppskatta mest ifall någon vill ge oss en bröllopspresent!
  • FruNovember

Nej, jag håller fullständigt med dig, 
    jag har nämligen ett par kriterier som mina vänner nödvändigtvis bör uppfylla,
    och du är varken sympatisk eller uppfostrad!
    Debattera handlar inte om att tala om för folk att de är värdelösa lantisar som inte kan föra sig,
    du verkar helt oförmögen att tala för din sak när du skriver.
    Det enda du gör är att provocera, och inte heller det gör du speciellt effektfullt..
    Jag och min blivande har en väldigt god ekonomi, och vi klarar av att betala både bröllop och resa,
    skulle nog kunnat göra det här ett par- tre gånger om året om det var så.
    Det är inte Vi som har ett behov av pengar,
    det är oftast gästerna som önskar ge brudparet en gåva,
    klarar du av att se skillnaden där?
    Och just därför så uppskattar iaf jag som gäst på ett bröllop
    om jag får veta vad som skulle glädja dem mest.

Jag vet inte på vilket sätt  invånarantalet i staden du bor i
    får dig att veta bättre eller för den sakens skull ha bättre koll på sociala koder?
    Själv bor jag i Göteborg, om det nu är så intressant?

• FruNovember
    Theodora skrev 2012-10-20 18:05:56 följande:
    Om det anses provocerande att tycka illa om tiggeri vuxna människor emellan på en av sina viktigaste dagar i livet, ja då är jag det. Du har dock missuppfattat VAD jag tycker illa om i denna fråga, trots att jag skrivit det flera gånger. 1. Att skriva om presenter, pengar eller annat i själva inbjudan. 2. Än värre, skriva ut kontonumret! Jag har också skrivit minst två ggr att man kan sköta det snyggt. Om du fortfarande har problem med detta så kommer vi nog inte längre i denna debatt, du och jag. Bor i Sthlm och kommer från familj i socialgrupp ett. Men det är ovidkommande, då jag känner människor i alla läger som aldrig skulle komma på tanken att göra 1 eller 2 här ovan.
    Jag anser inte heller att det kanske är sådär briljant att skriva
    detta i inbjudan, det är mest sättet du uttrycker dig på som gör mig trött!
    Jag erkänner att jag inte har lusläst  tråden, utan svarade på det inlägg jag citerade från första början.
    Det du skrev där gav mig inte direkt mersmak,
    och jag letade av naturliga skäl inte vidare i tråden efter fler inlägg från dig.
    Du uttrycker dig plumpt och nedvärderande,
    och jag tycker inte att det hör hemma här på bt,
    det brukar hållas en trevlig och respektfull ton i trådarna allt som oftast.

Tydligen ser du ju detta som högst relevant då du påpekat din bostasort upprepade gånger,
    som någon slags förklaring till dina åsikter. (?)
    Socialgrupp har som sagt ingenting att göra med hur uppfostrad eller intelligent man är,
    som du själv ger uttryck för här ovan.. ;)
  • FruNovember
    Theodora skrev 2012-10-20 18:30:50 följande:
    Om det anses högdraget att ifrågasätta ett beteende som det tydligen endast kan kommenteras anonymt om man håller med TS, ja då är jag det också. Det är väl så här ni håller på i forumet, så länge man jamsar med och stryker medhårs så är man accepterad medlem. Jag har inte gått till några personangrepp mot någon enskild person (jo en som jag ifrågasatte intelligensnivån på, ber om ursäkt för det) här utan ifrågasatt beteendet och pratat mer generellt och allmänt om ämnet samt min egen personliga erfarenhet. Kanske någon som sitter i inbjudningstankar nu istället funderar en gång till över formuleringar kring present och pengafrågan och frågar sig själv vad hans eller hennes bröllop handlar om när det kommer till kritan. Kanske personen förstår att alla inte tycker att ett inbjudningskort bör innehålla ett kontonr. Om jag inget sagt så hade denna tråd innehållt en massa anonyma ja-sägare och kanske fått nya brudpar tro att detta är normen idag. Vilket jag anser det inte är. The End!
    Nej, jag anser att du misslyckats med att uttrycka detta
    på ett trevligt och sofistikerat sätt,
    ingen här anser att det är fel att säga sin mening,
    om man klarar av att göra det på ett snyggt sätt! :)
    Jag hoppas att folk säger vad de tycker om jag frågar om råd angående någonting
    gällande vårt bröllop, det är liksom det som är syftet med bt..

Jag tror att normen idag är att alla försöker göra sitt allra bästa
    för att det ska bli en så trevlig tillställning som möjligt.
    Jag anser faktiskt att det är trevligt att hjälpa eventuella gäster
    som vill ge en gåva att pricka så rätt som möjligt.
    Jag föreslår att du tar tillfället i akt och försöker lära dig att uttrycka dig lite trevligare,
    det kommer du att tjäna på, både i forum på internet och i övriga livet. :)

Nu tackar jag för mig i deen här tråden!
Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?