Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Theodora skrev 2012-10-20 16:30:33 följande:
Man önskar inte pengar, punkt! Precis som andra oskrivna regler och sociala koder som gör umgänge smidigt och trivsamt, man tuggar inte med öppen mun, ligger med sin bästa kompis kille eller tränger sig i kön på ICA. Att man sen FÅR pengar, gåvor, presentkort, brödrostar eller whatever är bara något att vara tacksam över. Precis som alla andra normala människor så tar jag alltid med något när jag är inbjuden på middag, fest el bröllop. Men om det stod i inbjudan att det enda som önskades var pengar (linda in det bäst ni vill, alla fattar att ni egentligen inte har råd med bröllop och resa och önskar att gästerna istället ska betala detta) ...inkl kontonummer...då skulle jag först tacka nej till evenemanget och sedan sluta höra av mig till personen ifråga. Detta fenomen kanske är en lantortsgrej för jag aldrig råkat ut för det en enda gång på 45 år, tack och lov. Första gången jag hörde talas om "kuvertavgifter" och pengar istället för presenter var när jag blev medlem här, ca 1 vecka sedan. Som jag skrev tidigare, sköt presentbiten snyggt! Budskapet ni sprider till nya unga medlemmar är att det är normalt att önska pengar och snart t.o.m. ett krav för att kunna genomföra ett bröllop med allt vad det innebär. Ta ned bröllopet till vad det faktiskt handlar om, att fira två som valt varandra för kärleks skull. Allt annat är sekundärt.
Vi har skrivit att våra gästers närvaro är det viktiga för oss,
vill man ändå ge oss en gåva
så föredrar vi presentkort på Cervera eller ett bidrag till kommande bröllopsresa..
Har dessutom lagt till förklaringen till detta, vi kommer att åka 40 mil med tåg,
tillsammans med våra 2 hundar hem efter bröllopet,
och har helt enkelt ingen möjlighet att släpa hem tunga/ skrymmande paket!
Jag tycker inte att det är speciellt osocialt eller klumpigt.
Du är ju uppenbarligen äldre, och har väl därför inte stött på det här tidigare..
För den sakens skull så behöver man ju inte uttrycka sig som att man
sitter på hela sanningen, och häva ur sig vad som helst?
Nej, i min värld så är det du som är socialt inkompetent som tar dig
rätten att tala om att folk som önskar sig bidrag är lantisar som inte vet bättre..
När jag ger folk presenter så vill jag veta vad de önskar sig,
av den enkla anledningen att jag har tillräckligt god självinsikt att jag förstår att
alla kanske inte uppskattar det jag anser vara en bra present.
Att säga upp kontakten med någon som uttrycker en önskan
säger verkligen mycket om dig som person,
självsanering i umgängeskretsen är något som jag bara ser som positivt,
då jag inte skulle vilja vara vän med någon som "dömer" mig
för att jag talar om vad vi skulle uppskatta mest ifall någon vill ge oss en bröllopspresent!