Boringbrick skrev 2012-10-22 01:41:59 följande:
Vill bara poängtera detta ständiga problem på många trådar i forumet. Det är att man hackar på åldern, oftast på ung ålder. Det gör mig upprörd att folk tror att man vet bättre bara för att man är äldre. Finns massa 40+ som kan vara mer omogna än en 20-åring. Det handlar inte om siffrorna, det handlar om erfarenheter och vad som finns bakom skallbenet och om personlighet osv. Så jag vill bara be alla att tänka på detta, för det är inte kul att bli i princip dumförklarad för att man är ung, vi alla har ju varit där, inte sant?
(Nu skriver jag inte bara till dig, men inledningen är kopplad till ditt inlägg, därför citerar jag dig.)
Tja jag är snart 40, men som synes tidigare i tråden så räknades jag också in i kategorin "ung och dum" bara för att jag hade "fel åsikt"
Visst får man livserfarenhet med ålder.
Men en 20-åring som varit med om mycket i sitt liv och en 40 åring som levt ett relativt skyddat liv kan vara på ungefär samma nivå erfarenhetsmässig. Ja 20 åringen kan till och med ha mer livserfarenhet i det fallet...
Samma med vart i Sverige man bor.
Att vissa landskap eller orter ska ha en annan kultur håller jag inte med om generellt.
Däremot så är det olika beroende på hur ens släkt och vänner är uppfostrade och alltså vilka kretsar man rör sig i.
Hade jag hållit ihop med min första seriösa pojkvän någonsin så hade vi antagligen haft ett billigt budgetbröllop med hemlagad buffé i någon "tvättstugelokal" som vi önskat oss bidrag till så att vi hade haft råd med alkohol. Han hörde nämligen till samhällets bottenskrap om man ska uttrycka det så med kriminalitet och våld.
Det betyder inte att han inte var en fin människa innerst inne. Men kultur och pengar var två saker som saknades... (och det sa han ofta själv också, han ville därifrån och jag var ett steg på vägen då jag kunde lära honom om en "annan värld")
Om den första som jag förlovade mig med och jag hade hållit ihop så hade det antagligen blivit ett klassiskt bröllop med mörk kostym, sittande trerätters på en herrgård, då hans föräldrar var sådana som håller på traditioner. Och även om dom inte försöker framstå som bättre än dom är, så var ytan viktig.
Om jag hållt ihop med mitt senaste ex så hade det antagligen blivit borgerligt bröllop med dunderfest där alkoholen var det viktigaste och middagen sekundär. Lokal och kläder skulle varit så billiga som möjligt. Det viktigaste var att man hade kunnat få en dunderfylla och festa med hög musik till långt in på dagen efter utan att några grannar klagade.
Maken och jag är mer på samma nivå, och även hans släkt.
Vi ville ha ett bröllop som var mer än ett kärt minne för bara oss. Vi ville ge våra gäster en upplevelse som var utöver det vanliga utan att för den delens skull behöva kosta skjortan för varken oss eller våra gäster och därför blev det temabröllop då fler än vi är intresserade av historia.
Jag är född i Södermanland men bor sen drygt 30 år tillbaka i Dalarna. Min farfar och min mormor hörde till samhällets topskick i den stad jag är född. (och nej jag har inte skrivit fel på farfar och mormor).
Farmor var bondjänta och därför skar det sig med farfar så dom skildes. Morfar var fabriksarbetare så mormor blev avskriven av sina föräldrar eftersom hon gifte sig av kärlek och inte inom sin samhällsgrupp.
Så jag har från väldigt ung ålder varit med om både riktiga bondekalas med dignande matbord där man pratade i munnen på varandra och allt bara handlade om att umgås och må bra.
Till snofsiga middagar med serveringspersonal, där man var tvungen att hålla reda på vilka bestick och glas som var vilka och hur man höll armbågarna när man skar köttet, vilken bordsgranne som man måste prata med även om dom är tråkiga och vilka man kan undvika beroende på bordsplaceringen.
Jag har alltså sett i princip hela samhällets olika klasser och varit en del av dom. Och min slutsats är att vi ändå inte är så olika i slutänden. Visst har olika samhällsgrupper sina sociala regler för hur man ska bete sig.
Men så länge som man "rör sig inom sin grupp", vilket man ju faktiskt för det mesta gör när man bjuder in till bröllop. Så vet man vad som är socialt accepterat inom gruppen.
Och även om det inte passar alla andra här på BT så passar det förhoppningsvis brudparets gäster i alla fall...