maxmamma skrev 2012-10-21 16:48:51 följande:
Nu var det inte frågan om att köpa en hel servis, om brudparet har en önske lista där de önskar delar till en servis så sponsrar jag gärna det.
Jag deltar väl i festen endå om jag nu åker på bröllopet i fråga, det handlar inte om vad som är festligast.Roligt har man väl endå fast man köpte servis delen för kanske 500kr o sen går o festar med de nygifta.
Eller menar du att man inte har samma rätt att vara med på festen om man väljer att köpa delar i en servis eller en tavla de gärna vill ha istället för att slänga ut 1000kr eller vad det nu kan vara på att sponsra festen?
Och jag sa oxå att om de gärna önskar sig nått fysiskt som kan man se o ta på så köper jag gärna det i första hand istället för ge pengar till festen.
Jag tror nog att man minns att "min kompis B" var med och köpte delar till min servis som jag så länge önskat mig.
Lika väl som jag minns att "kompis C" bidrog med 600kr till min fest.
Minns man inte att man fått gåvor o av vem så kanske man har lite taskigt minne
Jag kan bara relatera till mig själv o jag o sambon slog i hop våra födelsedagar o gjorde stort kalas/fest då vi fyllde jämt båda två, jag minns vem jag fick vinglasen av o han minns vilken han fick den där fina whiskeyn av osv du förstår poängen?
Det jag vill mena är att fast vi vart stooort sällskap så minns vi vem som gav vad o jag är fortfarande glad över de fina vinglasen jag fick, de ska jag använda nu på vårt bröllop som blir januari.
Fast om brudparet önskar sig bidrag till festen och inte nån servis då?
Önskar man sig bidrag till festen så är det väl för att kunna göra "mer" av festen, annars önskar man sig ju inte det eller hur? Om någon hade kommit med ett presentkort på cervera till oss när vi gifte oss hade vi blivit rejälst besvikna! Vi ville ha FEST med nära och kära, och vi hade inte kunnat det om vi inte fått bidrag.
Tyvärr är det så att folk inte minns vad de fått av vem, många skriver ju en lista just för du inte kan komma ihåg vem du fått faten av och vem du fått kopparna av, så det är ju inte direkt personligt.
Som sagt, smaken är som baken. Jag tycker det är skittråkigt när brudparet lägger upp en önskelista på tex cervera, så fruktansvärt trist!! MEN, är det det dom vill ha får dom givetvis det, men som sagt, hade hellre sponsat fest, bröllopsresa eller fått köpa en personlig present istället för en trist del i en triskt servis ;)