Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Nu kommer jag med lite icke PK åsikter här
Först och främst så kan jag berätta om vår situation, vi la upp en lista med prioriteringar inför vårt bröllop en av de högsta punkterna vara att vi ville ha en fest för hela släkten.
Jag tycker släkt är viktigt och ville att alla skulle få känna sig välkomna på vår bröllopsdag.
Strax under på prioriteringlistan stod bröllopsresa.
Eftersom vi har en väldigt begränsad ekonomi så fick vi helt enkelt välja vad som kändes viktigast festen eller bröllopsresan och vi valde festen.
Detta beslut i kombination med att vi är väldigt omaterialistiska människor gjorde att vi ställde in oss på att vår "bröllopsresa" skulle bestå av att låna min mammas lägenhet ett par dagar och iaf få lite miljöombyte.
Vi planerade först att skriva gåvor undanbedes på inbjudan men efter att ha pratat med diverse släkt och vänner(som ville ge någon typ av gåva) så skrev vi att deras närvaro var viktigast men om de ville ge en gåva så skulle vi uppskatta ett bidrag till smekmänaden.
Eftersom vi inte hade någon budget till en resa gjorde att vi ställde in oss på att rätta mun efter matsäck, om det sen innebar en mysig hotellnatt i grannstaden eller en veckas solresa så var det ändå något vi verkligen hade uppskattat.
För min del så har jag ingenting emot att man önskar sig pengar OM det är något man behöver. Skulle någon av mina vänner som har det mindre bra ställt så skulle jag med glädje ge dem ett bidrag som de sedan kan använda till vad de vill och behöver, om det sen e hyra, mat eller resa spelar inte mig någon roll.
Däremot kan jag grina lite illa när någon önskar sig pengar när de egentligen inte behöver dem.
Jag tycker hela resonemanget med att har ni inga pengar så ska ni minsann inte få önska er det heller är lite bakvänt.
Om man nu inte kan åka på en resa/ha en bröllopsfest utan hjälp då borde det väl vara vettigare att "få lov" att önska sig det oxå medans om man hävdar att minsann inte har några problem med att åka iväg fyra gånger om året, varför behöver man då önska sig pengar till det, då kan man väl önska ett bidrag till välgörenhet eller nåt?