Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Nu var ju vi såna där hemska hemska personer, ve och fasa så snikna och oförskämda, som hade kuvertavgift på vårat brölllop. Vi valde att ha ett kontonummer på bröllopshemsidan för insättningen av den och det funkade bra tycker jag. För oss var det ju dock ett måste att betala in den summan för att faktiskt kunna få en plats vid bordet till middagen, men det var ju helt frivilligt att äta med oss. Det var helt okej att enbart komma till vigseln eller att skippa middagen och komma senare för att partaja. Vi hade först tänkt oss en summa, men fick höra av både släkt och vänner att "Men ta mer i kuvertavgift, ni/vi får ju ingenting för den där summan", så vi höjde den, men ändå inte så mkt som dom flesta faktiskt tyckte att vi skulle. Vi fick ju alltså 300kr/person, som gick enbart till gästernas egna mat. Vi betalade välkomstdrinkar, tilltugg, kaffe, tårta och dryck till maten åt alla. Så gästerna bekostade alltså inte vårat bröllop, som vissa verkar tro. Utöver det hade vi fått ett bidrag på 2500kr av mina föräldrar och samma summa av makens föräldrar. Vi fick dessutom ett par presenter, tex en teckning av vår dotter, sällskapsspel, presentkort och lite småprylar som ljushållare och sånt. Utöver det fick vi också pengagåvor, kontanter alltså. Jag tror att vi fick ca 4000kr i kontanter, men det var ju inte av alla gäster. Vi hade väldigt klart och tydligt talat om att vi inte ville ha presenter! Jag tycker vi hade väldigt generösa gäster :)
Anonym (Vad ska man tro) skrev 2012-10-19 11:31:56 följande:
Vi fick en check på 10 000 kr från familj, 500 euro från släktingar, ca 7000 kr från övriga gäster och ett presentkort på 4000 kr också från släktingar. Vi var ca 120 personer på vårt bröllop. De större summorna var från familj. Så jag tycker att 7000 delat på ca 100 gäster är väldigt lite. Men vi gifte oss inte för pengarna utan blev glada för set vi fick. Men med tanke på antalet gäster hade jag faktiskt räknat med lite mer pengar än så. Eller vad tycker ni är rimligt ? Jag kanske tänker fel
Och jag kan förstå vad du menar. Även om ni inte förväntade er pengar eller hade önskat er det, så fick ni en summa. Jag förstår också att ni är glada och tacksamma över det ni fick, det tvivlar jag inte på. Men 7000kr på 100 gäster blir ju faktiskt bara 70kr/person och om ni inte fick andra presenter eller alla reste väldigt långt och liknande, så kan jag personligen tycka att den är en ovanligt liten summa att ge i gåva på ett bröllop. Även om vi inte har bra ekonomi och brudparet inte hade önskat sig något, så hade vi nog gett åtminstone 500kr (på två personer då) eller en gåva kring samma prisklass. Om man inte stod väldigt nära brudparet, då hade jag/vi nog spenderat mer. Jag tycker att 500kr/par känns som en ganska lagom och framförallt vanlig summa att ge i gåva på ett bröllop. Nu säger jag inte att man måste ge det, eller att man måste ge något alls, och att brudparen ska bli ledsen/bevsiken om man inte får mer.. men 70kr.. ja, det är nog generellt sett ganska lite att ge/få i bröllopspresent.