Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Mitt tal till min blivande man...(långt)

Mitt största tips är - Provläs och ta tid.
    Men läs det då som du kommer göra när du läser till din man. Med pauser och allt.
    Tal som går över 1 minut börjar bli otroligt långtråkiga att lyssna på hur vackert innehållet än är.
    Man hinner säga väldigt många ord på bara 30 sekunder liksom Flört 
    Och om det skulle börja gå över 2 minuter så har nog folk slutat lyssna för länge sen. 

• Chicita
    Anonym (Mitt tal) skrev 2012-10-18 11:47:35 följande:
    Tack chicita, jo jag inser ju själv att min TS är alldeles för långt för ett tal, när jag provläste det med pauser och allt blev det precis 10 min långt :-O... men jag tror med den kortare versionen som Tokig hjälpt mig med att jag fått med det viktigaste i det jag ville få fram i min ursprungstext och det känns precis lagom långt, ska testa när jag får tillfälle att läsa det högt och ensamt och ta tid igen bara för att se, men kortare än så här blir det nog inte... så då får väl risken bli att vissa har slutat att lyssna även om jag inte tror det, inte när det är bruden som talar ;)... kanske när farfar eller någon annan avlägsen släkting håller på (ska säga till vår toastmadame att säga åt talarna att försöka hålla korta tal så det inte blir för långrandigt för gästerna för jag håller med dig om det du skriver).
    För mig så är det lite för intimt och för riktat mot din blivande för att jag skulle känna mig helt bekväm med att lyssna så länge på det faktiskt.
    Och nu menar jag inte intimt som "sovrums-berättelse" utan mer att det här är något som bara rör er, och inte övriga gäster.
    Så det gör också att jag liksom stänger av och slutar lyssna efter ett tag, det känns privat och då vill inte jag vara där och "tjuvlyssna" om du förstår hur jag menar Glad 

Jag skulle nog hellre hållt ett kort tal till honom (eller tja jag skulle inte hålit tal själv då, men det är ju bara ett uttryckssätt Flört ) där jag helt enkelt tackar honom för att han ville bli min make och berätta hur glad jag är att det är just han som sitter vid min sida denna dag.
    Och sen skulle jag skrivit ner det andra långa som ett vackert brev, i vacker font på något fint papper och kanske ramat in och gjort som en sorts morgongåva... 
  • Chicita

3,55 låter i alla fall betydligt bättre än 10 minuter Glad

Lägg det åt sidan ett tag, för just nu är det lite för nära hjärtat så att säga. Och återkom till det om någon vecka eller något och känn efter om du behöver få med allt eller om du kan kapa lite till.
    Oftast blir det ju bättre när man tightar till dom lite och får bort det som är onödigt.

Men ja Tokigs bantade version känns mycket bättre än orginalet så där fick du väldigt bra hjälp Solig 

Svar på tråden Mitt tal till min blivande man...(långt)