• Chicita

Tiara på huvudet o en hårmunk i håret.

Nu hade jag inte slöja, men jag har en munk under uppsättningen och pannsmycke istället för tiara.
    Så kanske du kan få en liten hint om hur det kan se ut i alla fall

• Chicita
    sirifredde skrev 2012-10-20 17:43:11 följande:
    Så vill ja ha mitt hår enklet och snyggt=)
    Ja jag var supernöjd Glad
    maxmamma skrev 2012-10-20 17:41:13 följande:

chicita: Så gott som sådan frisyr jag vill ha, det gav verkligen en rättvis bild på hur det ska se ut som jag vill o jag ser att det inte kommer bli problem med att ha både tiara och ev slöja.

En fråga har du fyllt på ditt hår med löshår?? eller är allt ditt naturliga hår.

Har som sagt medeltjockt hår men skulle nog behöva använda nån sorts av löshår för att få volym i det som ska sitta runt hårmunken. Vill helst EJ använda äkta hår om jag ska ha lös hår vill ha konstgjort hår.

Jag hade löshår i den också, men det var bara för att jag ville ha en "fast" knut. Det går lika bra att typ tupera underhåret och spara lite slätt överhår och täcka över "rufs-fluffet" med. 
    Så gjorde vi när vi var på Medeltidsveckan i somras. Då var det inget löshår i och knuten blev ännu större då Flört 

Jag har väl normaltjockt hår och såpass långt att jag sitter på det om det är utsläppt 
  • Chicita

Vi gjorde som så att vi sparade en tofs av överhåret.
    Och sen när munken satt där den skulle så lindade vi en hel träns med löshår (löshåret var 75 cm långt och tränsen var ca 80 cm lång)  runt munken, alltså så att håret hängde ner i en typ hästsvans med tränsen fäst mot hårbotten. Sen när det satt fast så lindade vi löshåret runt munken, "fällde ner" överhåret och fäste in det slätt och fint över alltihop.
    Med min svägerskas hjälp gick allt supersmidigt Glad 

Lycka till med din uppsättning, ser fram emot att få se bilder längre fram Flört 

• Chicita

Ni får prova någon gång innan, maxmamma så att ni inte får några tråkiga överraskningar på den stora dagen Glad
    Det gick åt mer än dubbelt så många hårnålar som jag trodde i alla fall (såna där "ben"). Så köp dubbelt så många och en påse till *typ* Flört

• Chicita

Högen vi hade på handfatskanten efteråt var i alla fall lika stor som min knutna näve, och jag har rätt stora händer för att vara tjej.

Jag skulle tippa på mellan 60 och 80 nålar (5-6 paket med såna "ben" + 1,5 paket med dom vanliga hårnålarna)

Ja prova bara uppsättningen, och så får ni ju se hur det funkar med grejorna till sen.
    Det är ju bra om slöjan sitter så att den går att ta ur utan att sabba frisyren för den kan vara jobbig att ha på hela kvällen annars 

• Chicita

Men det kanske går mindre nålar till dig om du har mindre hår än vad jag har i och för sig.
    Hårnålarna är ju rätt billigai alla fall så det skadar ju inte att ha några extra paket. Det är ju ingen stor kostnad direkt. Men på den stora dagen så är det ju inte så kul om dom inte räcker Glad 

• Chicita
    Krystal skrev 2012-10-22 14:58:04 följande:
    Så här har jag funderat att ha slöja och krona..fast bullen på huvudet ska ha lite mer volym...
    Fint, men jag skulle nog haft munken lite lägre så att du får mer plats för kronan uppepå huvudet. 
    Nu såg det nästan ut som att knuten försökte knuffa av dig kronan.
    Och så blir det inte Teskedsgumman-varning när knuten blir fylligare Flört 
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-10-22 15:07:51 följande:
    Tror inte det blir "teskedsgumma" om jag använder håret när man vikt det över munken och grejar med det runt basen. Jag har långt hår så det finns en del att fylla ut med...
    Det är mer placeringen av knuten som ger mig sådana associationer och inte formen på den.
    Och det kändes trångt där kronan sitter (alltså på den bilden) om du dessutom ska ha mer volym än du har på den bilden men samma placering på munken så kommer kronan och knuten att krocka med varandra.
    Därför skulle jag sänkt knuten litegrann.
    Du behöver ju inte ha så lågt som jag har liksom. Det är inte det jag menar... 
  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-10-22 23:07:18 följande:
    men om man sätter donuten mer mitt emellan nacken o början på hjässan blir det oxå för högt upp eller blir det mer plats för tiarn då utan att det ser ut som man försöker knuffa av tiaran??
    Om du har en tiara så blir det ju inte riktigt samma sak som om du har en krona. En tiara har ju ingen baksida, utan då måste du ju i princip ända fram i pannan med hårmunken för att det ska se ut som om den kommer att knuffa bort tiaran Flört

Det är väl bara att testa hur det ser ut. Det finns ju tusentals modeller på tiaror också så det är svårt att svara på bara så här liksom...
Svar på tråden Tiara på huvudet o en hårmunk i håret.