• lillasofie

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Hej Daniiel!

Jag skulle lägga upp en bild på min klännig i en annan tråd för 100 år den, men det blev ju aldrig av...

Kollar därför med dig här. Från början tyckte jag att jag inte behövde nån underkjol, men tror nog att jag vill och ska det, men har ingen som helst koll på vilken sort! Vad har du för förslag? Den är alldeles för stor just nu, och även lite kort, men det ska fixas senare.

Obs! Ignorera den sovande sonen i bakgrunden

• lillasofie
    daniiel skrev 2012-12-10 12:44:53 följande:
    Hej :) Vilken fin klänning! Hur är det kjolen ska vara? A-linje eller "ball gown"? Föredrar du med ringar eller utan ringar? Vilken underkjol som passar beror ju dels på vilken siluette man vill ha och dels på vad man skulle känna sig bekväm med. En underkjol med tre, eller fler, ringar tex är ju bra om man vill ha en "ball gown"-siluette och den brukar vara luftig och skön att gå i. Däremot så är den oftast inte lika bekväm att sitta i, även om det går, och den ger ett lite mer "gung" till kjolen. En underkjol utan ringar, eller med tex en ring, ger oftast inte samma fylliga och puffiga siluette, men den brukar vara bekvämare att sitta i och ge kjolen mer av ett "flyt" eller hur man nu ska beskriva det.
    Kjolen är ball-gown-modell. Har aldrig provat med underkjol så jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Hade tänkt mig som en riktig "stor" siluette, men jag vill ju kunna sitta också :) Kan man prova underkjolar hos sömmerskor eller liknande?
  • lillasofie

daniiel, jag har en underkjol utan ringar, med 8 lager tyll. Om det blir för mycket med 8 lager, kan man bara klippa bort nåt lager då, eller förstör det hela kjolen?

• lillasofie
    daniiel skrev 2013-02-03 20:11:36 följande:
    Tycker man att det blir för puffigt, så är det bara att gå lös med saxen :) Klipp dock inte mer än ett lager i taget utan att pröva underkjolen med klänningen igen!

Härligt Tycker du man ska ta lager underifrån, eller nåt i mitten? Det understa är ju väldigt litet menar jag.

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill