• amerika

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Skulle in på landybridal idag för att kika på en klänning jag gillade där och möttes av detta besked:

Please be advised that
    www.landybridal.com
    has been shut down pursuant to a court order of the United States District Court for the Southern District of New York issued against the website's prior owner due to its unauthorized usage of trademarks and/or copyright protected imagery in order to sell counterfeit merchandise. 

Som tur är så finns det ju fler Kinasidor att beställa från!!

• amerika
    daniiel: jag har snöat inne på en klänning i spets. Egentligen är det en vintageklänning jag skulle vilja ha men då jag behöver en större storlek, så tror att en Kinasajt skulle kunna sy upp något som jag gillar. Vilken av sidorna skulle du rekommendera för vacker spets? Jag har sett ett par klänningar på dinobridal som jag gillar och en på jenjenhouse. Är ju lite rädd att spetsen ska vara plastig, dåligt påsydd eller vara stel...

F.ö måste jag säga att det är så himla roligt att läsa alla goda råd du ger, så mycket man lär sig!! Tack! 
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-09 10:13:23 följande:
    Jag måste säga att Dino brukar vara väldigt duktiga på spets, speciellt hel spets. Alltså inte spetsapplikationer. Jag skulle ha satsat på en klänning från dom om jag ville ha spets, helt klart. Men, hittar du en klänning helt i spets hos Landy (real sample klänning), så tror jag nog att den blir fin också :) Spetsen brukar inte kännas plastig eller stel, men är det spetsapplikationer kan den ibland vara lite dåligt påsydd, tyvärr.

Visa gärna klänningarna du funderar på, alltid så roligt att se :D
    De här två klänningarna från dino har jag fastnat för:

och den här från jenjenhouse:

Sen har jag hittat alla tre klänningarna på andra ställen också och det har varierat lite i pris, jag vet inte vad/vilka som är bäst....
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 21:21:59 följande:
    Jättefina klänningar alla tre :) Hur ska du kunna välja? hehe
    hua, nejm hur ska man kunna välja??!!
    Egentligen vill jag ha en med ärm men om det inte går att ordna, så får det bli en spetsbolero.
    Vad tror du om kvaliteten på spetsen på dessa klänningarna? 
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 21:31:42 följande:
    Jag tror att spetsen kan bli bra. Som sagt, jag vet att Dino är duktiga på spets. Du kanske kan skicka ett mejl till dom och fråga ifall dom kan mejla bilder på sina spetstyger, så du får ett hum om hur det kan komma att se ut.
    Bra förslag!! jag ska mejla och fråga. Kanske kan de skicka tygprover tilloch med...
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 21:46:46 följande:
    Det brukar dom kunna göra, men vanligtvis kan det ta lång tid att få dom och kosta ganska mycket. Frågan kan man ju alltid dock :)
    Jag har gott om tid men dåligt med pengar! haha... så får väl fundera över det där. har mejlat nu så får vi se vad de svarar.
  • amerika
    daniiel skrev 2013-03-10 23:30:37 följande:
    Ja, se vad dom säger och det är inte säkert att det kostar lika mkt nu att få tygprover skickade som då jag frågade om det för två år sedan :)
    De vill ha 20$ för tygprov och då påstår de att det är "fraktkostnaden". Så kanske kan jag fjäska till mig fler än ett prov ;)
  • amerika
    daniiel (och ni andra): vad tror ni om en sån här modell på en kraftig kvinna (som jag är)? Jag kan inte komma fram till om modellen är smickrande för figuren (kanske avleder från de verkliga bilringarna haha) eller om man bara ser ut att svälla ut desto mer när flikarna fladdrar kring magen? Någon som har provat något liknande??

2012 Cross Pleated Sweetheart And Capped Layed Chiffon Made In Light Grey Apparel (MBD-029) 
  • amerika

Jag är nog lite trög, men vad är skillnaden på vit och ivory? jag tycker att ivory ser nästan gråvit ut, stämmer det? Nästa steg i färgskalan på kinasidorna verkar vara champagne och då är ju klänningen nästan nougatfärgad... Finns det nåt mer likt creme/vanilj/äggskalsfärgat? Alltså vit fast med bruna undertoner.

• amerika
    daniiel skrev 2013-03-25 18:24:57 följande:
    Vit är vit, vit kan i vissa tyger dra mot blått eller grått. Ivory är en gulare vit, mer gräddig, mer beige. Det skiljer ju från tyg till tyg hur pass gul ivoryn är, men vanligtvis upplevs den som en varmar vit helt enkelt.
    Då är det ivory jag menar. Jag har tyckt att den ser ut att dra mot grått men det kan ju lika gärna vara min datorskärm som inte återger korrekt...
  • amerika
    Ariana skrev 2013-04-04 21:14:20 följande:
    Nu har jag kommit så långt att det är dags att beställa, men känner mig osäker på vart man ska ta höftmåttet. Är det över höftbenet där man är som bredast, eller är det några cm längre ner där omkretsen är som störst (alltså med rumpa)? Jag ska ha en drop waist klänning, och vill ju inte att det ska bli för tight.
    Min mamma som syr en del (hon sydde min förra brudklänning som blev jättefin men nu klarar inte hennes stela fingrar av att sy längre, tyvärr...) har lärt mig att höftmåttet "stussen" är där du har största omkretsen:
    om du lägger måttbandet i en ring och drar den upp och ner över din kropp, så ska du mäta där måttbandet "fastnar".... hoppas du förstår vad jag menar. 

Så har jag lärt mig. Men nån annan kanske gör på nåt annat sätt....
  • amerika
    daniiel (helt off topic men ändå...): visst bor du i Skellefteå? Får gratulera till manglingen av Linköpingslejonen... Det grämer en Linköpingsbo men riktigt kul med ett Norrlandslag till final!! Skrattande

Så. Nog med utsvävningar!
  • amerika
    lillapia: Har för mig att det var någon här som nyligen hade stora problem med beställningen från aliexpress, men jag minns inte vilken tråd det var. Någon som känner igen sig eller kan minnas vilken tråd det var? Kan ju vara värt att kolla upp sånt först innan du beställer....
  • amerika
    daniiel: vad tror du, skulle det vara möjligt för ett Kinaföretag att sy upp en klänning helt och hållet från en bild och en modell som de själva inte alls har i sitt sortiment? Eller är det bättre att försöka hitta någon som är så lik som möjligt och göra ändringar på den?
  • amerika
    daniiel skrev 2013-08-11 19:04:08 följande:
    Har du bara bra bilder, så ska det inte vara något problem om det inte är något ur deras eget sortiment. Det kan dock bli lite dyrare än om man väljer en klänning som redan finns i deras sortiment. Finns det dock ingen som är väldigt lik det man tänkt sig, så är det bättre att skicka in en egen bild än att börja göra allt för många ändringar. Ju fler ändringar, desto fler chanser för missförstånd och fel.
    Tack för snabbt svar!!
    Jo, man får såklart vara beredd på att chanserna för missförstånd och fel ökar, det är jag medveten om. Och det är ju oxå den chansningen som känns lite jobbig att ta....
    Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en modell rakt av som den är för det finns så många fina klänningar. Men det är supersvårt att hitta någon modell som motsvarar mina "krav" som är:
    - A-linje
    - spets
    - ärm
    - hyfsat "rak" modell
    - ej öppen rygg
    - ej släp

Därför känns alternativet att låta dem sy upp en klänning eller möjligtvis ändra på befintlig modell, som det bästa (enda?) alternativet. Och därmed, oxå chansa....
  • amerika
    daniiel skrev 2013-08-11 20:24:24 följande:
    Ja, det är inte alltid så lätt att hitta det man söker. Ett tips är dock att kanske köpa en bolero separat? Och leta en axelbandslös, eller med axelband iofs, klänning. Dels för att det är enklare att hitta klänningar utan ärm och dels för att dom brukar göra en standardstorlek på ärmarna, så ärmen är lika vid oavsett om du är en strl 36 eller strl 46. Jag vet flera brudar som fått hem klänningar med ärmar, där ärmarna varit för snäva och det inte funnits tillräckligt med utrymme att lägga ut dom. Tyvärr.

En rak A-linje med spets borde gå att hittai något ordinarie sortiment. Släp är ju en enkel ändring att göra. Har man sedan en bolero till, så får man ärmar och en stängd rygg.
    Har tänkt tanken. Vill bara inte att det ska kännas "flaxigt! med boleron. Plus att jag blir lite förbannad på att det inte går att få tag på klänning med ärm - vad är det för trams! 
    Och har oxå hört det där med att ärmarna blir alltför snäva, jag är modell större, har iofs inte vråltjocka armar just, men självklart vill jag få plats i ärmarna! 
    Har funderat på en sån där bolero som man liksom trär över huvudet och kanske t o m be min mamma om hjälp att sätta fast den på klänningen så att det blir i ett.

Får fundera vidare. Har ett tag på mig men bör kanske ha funderat klart om ett par månader om jag gifter mig i maj, eller vad tror du?

Tack för dina råd!!
  • amerika
    daniiel skrev 2013-09-21 17:08:21 följande:
    Det beror helt och hållet på, men överlag är det väl Landy och Dino som är populära att använda och dom brukar vara bra :) Milly var väldigt populärt förut, men kom som av sig och är numera inte så välanvänt. Jenjen är ju många nöjda med, men jag vet inte hur dom är på att kombinera olika klänningar.
    Jag har skrivit och frågat jenjen om de kunde göra någon ändring på en klänning och det var de inte villiga till. Känns som att de inte är lika tjänstvilliga på att sy upp något annat än det som finns på deras bilder.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill