litenkaka skrev 2014-12-16 16:28:32 följande:
Finns det någon sida som håller högre kvalitet på tyg (framförallt) och sömnad? Drömmer om en Zetterberg men det tillåter inte budgeten... Vill ha fin och vacker tyll/chiffong och spets, inte glansiga tyger, limmade spetsar och paljetter...
Paljetter, pärlor, limmade spetsapplikationer osv hittar du även på dyra klänningar i butik så att säga. Så det är inget unikt för kinaklänningar. Glansiga tyger är även det något som förekommer på "vanliga" klänningar. Tyget som används för satinklänningarna, "bridal satin 395", används på klänningar i butik likaväl som kinaklänningar. Det är också oftast samma chiffong, spetstyger osv. När det gäller glansigt tyg, så är det ju främst taft och organza som kan upplevas som väldigt glansigt, så det kan man ju försöka undvika. Det går dock få tex matt organza, min kinaklänning hade det och det ser otroligt mjukt, krämigt och vacker ut (tycker jag), inte alls sådar "plastigt" som det kan upplevas annars ibland.
Men jag tipsade just här ovan om
www.landybridal.co, en sida som oftast är lite dyrare än andra kinasidor. Tex en klänning på en annan sida kostar 800-1800kr, på Landy kostar den kanske 1500-3000kr. Vilket ju ändå är en bråkdel av en liknande klänning i butik. Dom syr upp från inskickade bilder och har många sk. "real sampel"-bilder på sin hemsida. Man kan be att få bilder på tygerna, tex spetstygerna, och på så sätt välja själv vilken man vill att dom ska använda. Ofta kan man också få bilder på klänningen när det är klar för att få tycka till innan den skickas. Dock så fungerar det ju inte felfritt och ibland får man inte det. Dom tar också oftast lite längre tid på sig än andra sidor, tex 3-6 månader istället för 1-2 månader.
Allt är ju relativt dock. Kikar man på klänningar i 30 000kr + prisklass och sedan tror att man ska kunna få en likvärdig kinaklänning för 2000kr, så misstar man sig. Jag vet dock att Landy tidigare har sytt klänningar av äkta tyger, men då till priser kring kanske 4000-6000kr, vilket ju då fortfarande är en bråkdel av vad man får ge för en sådan klänning i butik.
Plus att man ju ska vara medveten om att det aldrig finns några garantier, ja, och att dom aldrig gör exakta kopior. Jag brukar säga att man kan förvänta sig att klänningen ska vara ca 80-95% lik originalet, beroende på.