• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

amerika skrev 2013-03-09 09:48:04 följande:
    daniiel: jag har snöat inne på en klänning i spets. Egentligen är det en vintageklänning jag skulle vilja ha men då jag behöver en större storlek, så tror att en Kinasajt skulle kunna sy upp något som jag gillar. Vilken av sidorna skulle du rekommendera för vacker spets? Jag har sett ett par klänningar på dinobridal som jag gillar och en på jenjenhouse. Är ju lite rädd att spetsen ska vara plastig, dåligt påsydd eller vara stel...

F.ö måste jag säga att det är så himla roligt att läsa alla goda råd du ger, så mycket man lär sig!! Tack! 
    Jag måste säga att Dino brukar vara väldigt duktiga på spets, speciellt hel spets. Alltså inte spetsapplikationer. Jag skulle ha satsat på en klänning från dom om jag ville ha spets, helt klart. Men, hittar du en klänning helt i spets hos Landy (real sample klänning), så tror jag nog att den blir fin också :) Spetsen brukar inte kännas plastig eller stel, men är det spetsapplikationer kan den ibland vara lite dåligt påsydd, tyvärr.

Visa gärna klänningarna du funderar på, alltid så roligt att se :D

Tack själv, det är bara roligt att på något sätt kunna vara kvar bland brudklänningar och dela med sig av alla goda råd jag en gång fick och allt jag lärt mig främst här på BT, att föra det vidare :)
  • daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-09 12:14:05 följande:
    Jag har börjat fundera på det här med underkjol till min klänning. Tror du att den här underkjolen skulle fungera om man tar bort den översta ringen? www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-len...
    Om du bara vill ha volym nertill och med en ring, så tror jag den skulle bli bra :) Om du vill ha mer jämn volym och ett mjukare fall, så tror jag mer på något liknande den här www.lightinthebox.com/taffeta-chiffon-a-line-2-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat-more-colors_p427984.html och vill du ha mer av en A-linje form, så kan den här passa www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoat--8836-_p67705.html med eller utan ring.

Så.. ja, det beror på hur du vill att klänningen ska se ut, vilken siluett :)
  • daniiel
    brud20130817 skrev 2013-03-09 17:54:49 följande:
    Det är en Mori Lee.  
    Inte konstigt att den är så vacker då, Mori Lee är nog överlag mina absoluta favoriter bland brudklänningar ;D
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 12:00:12 följande:

Hej hej!! Fundera på denna vad tycker ni? har du /ni nån erfarenhet av sheshopping.com

Om man vill göra nån ändring kan man önska det då? Har du nått förslag på underkjol??

Superbra med en tråd där man kan få tips & råd!! Tack så mycket!! =)

Och här har vi en till Mori Lee :D www.morilee.com/bridals/bridal/2511 Även denna en väldigt vacker klänning. Tyvärr vet jag inget om den där sidan, men du kan ju skicka bilder på klänningen till tex Landy, Dino eller Milly och få den uppsydd om du skulle vilja. Då kan du också göra ändringar på klänningen. Vad är det för ändringar du skulle vilja göra? Vilken underkjol som passar beror ju lite på om du tänkt ha släp på klänningen och sådant. En "vanlig" A-linje utan släp och med en ring längst ner skulle nog funka oavsett. Tex den här www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-8860-_p165640.html
  • daniiel
    xMariax skrev 2013-03-10 13:45:48 följande:
    Jag provade 2 klänningar i en butik här i Eskilstuna, i kjolen på dem så var det många lager med tyll så att kjolen ''gick ut'' som de ska.. Jag undrar om det är likadant med klänningar från tex jenjenhouse?
    Det beror helt och hållet på hur klänningen ser ut och vad du ber om. Du kan alltid säga ett exakt antal lager tyll som du vill ha i kjolen. Det funkar åtminstone på Landy och Dino. Dessvärre vet jag inte så mkt om hur Jenjen funkar, mer än att flera verkar vara nöjda med sina klänningar därifrån.
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 19:39:51 följande:
    Båda klänningarna du visat här är väldigt lika varandra, med veckad överdel och draperingar på kjolen. Blingbling på bysten och sweetheart-urringning har båda dessutom. Det som skiljer är att den första klänningen är i satin, medan den andra klänningen har ett lager organza över satinet och har spets längst ner. Det är alltså, som sagt, inga större skillnader. Är det bara dom här två klänningarna du velar mellan, eller finns det fler som du kikar på också? Och ja, det börjar dra ihop sig och vara hög tid att bestämma dig :)
  • daniiel
    amerika skrev 2013-03-10 21:25:34 följande:
    hua, nejm hur ska man kunna välja??!!
    Egentligen vill jag ha en med ärm men om det inte går att ordna, så får det bli en spetsbolero.
    Vad tror du om kvaliteten på spetsen på dessa klänningarna? 
    Haha ett lite angenämt problem, men ändock ett problem. Jag köpte ju själv fyra brudklänningar, så jag vet hur det kan vara ;)

Ja, spetsbolero är ju ett bra alternativ om man inte hittar någon med ärm eller om det inte är en modell som det passar att man lägger till ärm på. Jag valde en svart spetsbolero och det tyckte jag blev bra. Hade först tänkt mig en klänning med ärmar.

Jag tror att spetsen kan bli bra. Som sagt, jag vet att Dino är duktiga på spets. Du kanske kan skicka ett mejl till dom och fråga ifall dom kan mejla bilder på sina spetstyger, så du får ett hum om hur det kan komma att se ut.
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 21:28:22 följande:

Dessa två har jag också tittat på vilken tycker du?? Börja bli lite stressad nu när jag velar hela tiden =)

Du verkar ju helt klart ha en viss stil du gillar när det gäller klänningar och det är en jättebra början. Nu kan du börja bena ut resten. Vill du ha med mycket pärlor och paljetter? Vill du ha en klänning i satin, chiffong eller med organza? Vill du ha en rak urringning eller en sweetheart? Vill du ha någon spets på klänningen? Besvara alla dom frågorna till att börja med och när du vet det, så kan du sålla bort alla klänningar som inte uppfyller alla önskningarna.

Personligen tycker jag att den första, Mori Lee, klänningen är finast. Smaken är dock som baken och det är inte jag som ska bära klänningen, så du måste försöka gå efter ditt hjärta :)
  • daniiel
    Vädur82 skrev 2013-03-10 21:43:31 följande:
    Tack för bra tips & råd förra veckan hade jag bestämt mig för den första sen börja jag titta runt igen!! Kan ju inte låta bli!! ;)
    Haha vet hur det är, livsfarligt.. jag själv köpte ju som sagt fyra brudklänningar :P Och jag hittar fortfarande, nästan dagligen, nya favoriter :)

Men du ska se att du nog kommer hitta en klänning du fastar för snart :) Har du varit i butik och prövat klänningar?
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill