• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Fiifii skrev 2013-03-15 10:38:36 följande:
    Vilken bra tråd! Hoppas på lite hjälp från dig Daniiel eller någon annan som vet:) Vad är det för skillnad på millybridal.com och millybride.co.uk? Är dom helt oberoende av varandra och vilken milly "ska" man beställa ifrån. Såg idag att det fanns två!
    Bra fråga, men jag kommer inte in alls på co.uk adressen och så vitt jag vet är det millybridal.com som gäller :)
  • daniiel
    Ingblå skrev 2013-03-15 11:09:59 följande:
    Hej, jag beställde en klänning från Landy för två veckor sedan, jag har provat orginalet och skickade med mina mått till klänningen. Nu när jag är här inne och läser och ser en del bilder blir jag så orolig för hur klänningen kommer att se ut. Främst är det spetsen jag är orolig, jag vill att den skall vara "matt" som på bilden och orginalet och inte blank som jag sett en del exempel på när jag kollat på bilder bland forumen här. kan jag skriva och fråga om spetsen till landy, tror du det går att få något prov hemskickat? klänningen jag beställt är en kopia från pronovias modell umana.
    Om du beställde klänningen för två veckor sedan, så har dom mest troligt redan börjat sy den. Beställer du hem ett tygprov nu, så får du nog tygprovet och klänningen nästan samtidigt, så du har inte så stor nytta av det. Mest troligt kommer dom inte att ändra spetsen i det här skedet och du lär inte få några pengar tillbaka om du ångrar dig och avbryter köpet. Jag vet inte riktigt vad du menar med blank spets, för det mesta brukar spetsen vara matt, men med pärlor och paljetter på. Det du kan göra där är att skicka ett mejl och skriva att du absolut inte vill ha pärlor eller paljetter på din klänning. Speciellt när det är spetsapplikationer, så brukar dom (tyvärr) ha en tendens att överösa spets med bling.
  • daniiel
    Fiifii skrev 2013-03-15 19:29:02 följande:
    Nej oj då. Märkte att länken till millybride.co.uk inte funkade i inlägget. Men om man googlar milly bride co uk så kommer den upp. Med ett helt annat utseende på websidan som millybridal.com har. Men ok då vet jag iaf vilken milly folk refererar till här då när man vill kolla resultat etc på andra klänningar därifrån. Tack! :)
    När jag började kika på brudklänningar för.. 5år sedan nu eller något sådant, så kikade jag på någon annan milly-sida också, men reda då var det millybridal.com som gällde, så kör på den ifall du tänkt beställa från milly :)
  • daniiel
    sophiebus skrev 2013-03-15 20:08:06 följande:
    hej bästa daniiel =) 
    tack för att du tar dig tid i denna super braiga tråd =)

nu har jag köpt en andra (kvälls/fest) klänning å behöver hjälp med vilken typ av underkijol jag måste köpa? 
    har tänkt beställa från E-bay vad tror du om de?
    eller finns de någon annan billig sida som är lätt att förstå sig på?

här kommer klänningen:

Den där Sotteron är lika vacker varje gång man ser den, bra val :) Har du fått hem den ännu? Visa mer än gärna bilder! :D

Om du inte fått hem den, och har tid till det, så avvakta tills du vet om du behöver någon underkjol. Om du redan har den hemma och behöver köpa en underkjol, så kan du gott och väl shoppa på Ebay. Underkjolar i tea length brukar det definitivt inte krylla av tyvärr, så om du hittar någon från en säljare som verkar ganska lovande på Ebay - slå till. Det är ju då något liknande den här typen som du bör ha www.ebay.com/itm/NEW-Tea-length-TUTU-26-petticoat-50s-Rock-SKIRT-organza-Slip-Underskirt-/140870521230&var=&hash=item20cc89918e
  • daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-16 08:06:45 följande:
    Nu har jag "råkat" kontakta Dino om en till klänning och fått ett bra prisförslag. Är riktigt sugen på att beställa trots att jag redan har en klänning. Det är livsfarligt detta. ;) Det jag undrar är hur man formulerar sig om man vill ha helt spetstyg och inte spetsapplikationer? Och att man vill att bandet i midjan ska vara avtagbart?
    Äh, man kan ju som sagt aldrig få för många brudklänningar ;) Vad är det för klänning du vill beställa?

Skriv något i stil med "I don't want lace applications. I want the dress in a whole lace fabric. I want the waist sash to be removable."

Du kan mejla och fråga efter bilder på deras spetstyger och sedan välja det tyg du tycker är finast :)
  • daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-16 11:32:22 följande:
    Denna klänningen är det och detta är bilden jag skickade till Dino. De kunde göra den för 200 dollar inkl frakt. Drygt 1300 kr.

Haha! Nä man kan inte ha för många klänningar, men kan säga att sambon blev rätt irreterad när jag sa att jag var sugen på att beställa en till klänning. Vi får se hur jag gör...
    Jättefin klänning :D Jag hoppas du beställer den, så jag får se resultatet ;) Nej, men det är klart att det kan vara smått onödigt, men å andra sidan.. man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång och har man då möjlighet till den "perfekta" klänningen så..

Men min make var lite smått irriterad på alla brudklänningarna också. Jag hade ju fyra. Kan dock säga att när jag sålt iväg tre av dom, så saknade han dom lite :P haha
  • daniiel
    Pandy skrev 2013-03-16 11:53:31 följande:
    Hej! Jag är sugen på en spetsklänning till mitt utomhusbröllop i sommar. Har hittat en klänning på Davids bridal för 600 dollar img.davidsbridal.com/s7viewers/dhtml/genericZ...://s7d1.scene7.com/is/image/&asset=DavidsBridalInc /s09_t9612.xml%3flayer%3d2%26op%5fcolorize2%3de9dd d1 Och en på Dino bridal för 179 dollar. www.dinobridal.com/images/wedding-dresses/lac... Det är liknande stil jag vill ha. Men jag vill ha matt spets ( vilket det ser ut att vara på Davids) och inga pärlor eller stenar (vilket det är på klänningen fr Davids). Jag vill ha den i champagne tror jag. Svårt att veta vilken färg det är precis, men jag vill inte ha helvit, utan lite åt ljust ljust beige ( lite vintage-typ). Priset är ju rätt stor skillnad på.... Vad tycker du Daniiel? Eller ni andra? Vad har du för erfarenheter av leverantörerna och mina frågetecken? Känns läskigt att köpa utan att ha sett på riktigt, men när jag provat i butik har det landat på minst 10000 kr, vilket är lite väl mkt tycker jag... Tacksam för input! :)
    Nu kan jag inte se klänningen från Davids, men jag gissar på att det är en liknande modell som den från Dino. Jag ger dig samma råd som jag gav PimPim ovan här. Mejla till Dino och be att dom skickar bilder på sina spetstyger. Då får du se utbudet av spetstyger. Dom brukar bara skicka 4-5 bilder i ett mejl, så fråga igen och igen om fler. För dom har fler olika spetstyger än så. Då får du se om det är något som faller dig i smaken. Hittar du något du gillar, så kan du helt enkelt be att dom syr klänningen i det tyget.
  • daniiel
    sophiebus skrev 2013-03-17 17:11:18 följande:

här kommer bilder på klänninge =)
    jag tycker att det behövs en underkjol?!
    den är ju även lite för liten just nu, kommer bli bättre till sommaren ;)

Oh, harredudanes så söt! Du var väldigt fin i klänningen :) Om det behövs en underkjol beror ju helt på hur man vill att klänningen ska se ut, vilken siluett, men du verkar vilja ha den puffigare och då håller jag med. Då behövs det en underkjol :) Men som sagt, kolla efter någon tea-lengt på ebay eller sy/gör en egen. Resårband och tyll är allt som behövs egentligen :)
  • daniiel
    helentheres skrev 2013-03-17 19:11:26 följande:

Hej,

jag undrar om du vet något om candiny.com? jag har hittat min drömklänning där men är rädd för att det är en oseriös sida.

www.candiny.se/början-grade-tyll-bröllop-klän...

Tack på förhand!

Tyvärr, jag vet inget om den sidan. Har läst lite mindre bra recensioner, men såna finns om alla kinasidor. Originalet av den där klänningen är ju dock Maggie Sottero Chardonnay och du kan ju mejla in bilder på klänningen till ett företag som du vet mer om och få den uppsydd :)

Pröva googla på klänningen också, alltså "Maggie Sottero Chardonnay", så finns det bilder på hur den ser ut på riktigt så att säga. På vanliga människor i brudbuktiker osv. Där får du ett hum om hur den kan komma att se ut när du får hem den.
  • daniiel
    Ariana skrev 2013-03-17 18:11:17 följande:
    Jag ska göra mitt bästa och försöka svara på alla dina frågor :)

Till att börja med måste jag säga att du kikar på en helt underbart vacker klänning! Mori Lee är en personlig favorit och Julietta-kollektionen är jättefin tycker jag.

Vidare måste jag säga att bilden på klänningen i ditt inlägg, inte från Mori Lee, utan den andra bilden. Det är inget fel på den klänningen, den är lik originalet, men den är alldeles för stor för kvinnan på bilden. Din klänning kan komma att se liknande ut och det man får göra då, är att ta den till en sömmerska och försöka sy in den :) Det är inte ovanligt.

Du kommer inte få en klänning som är 100% lik originalet, för precis som du skriver, så gör dom ibland små ändringar för att det inte ska bli exakta kopior. Plus att dom förmodligen inte sitter och räknar veck och draperingar, utan gör så att helheten ska bli lik. Man får alltså gå efter helhetsintrycket. Vanligtvis brukar man inte behöva skriva att man vill ha snörning om klänningen har det på bilden, men det skadar aldrig att skriva det ändå, bara för att det ska bli extra tydligt att man faktiskt vill ha det. Vanligtvis har dom insydda skenor och kupor.

Jag tror att den kan bli väldigt fin med vinrött band istället :) När det gäller snörningen, så kommer dom ju göra även öglorna vinröda om du beställer med vinröd snörning. Annars får du öglor i ivory. Och jag tror inte att dom kommer skicka med ett extra band till snörningen i vinrött, utan då får nog försöka fixa ett här hemma om du skulle ångra dig och vilja ha rött ändå. Ja, eller beställa med rött från början :)

Eftersom midjebandet inte ska knytas eller vara avtagbart, så brukar dom sy fast det i ryggen, så att det inte täcker snörningen. Det du kan göra är att hitta en bild på en rygg med snörning och band i midjan och skriva "I want the sash to be attached like this in back." för att ge en klarare bild av hur du vill ha det.

Jag har personligen ingen erfarenhet av hur dera dekorationer brukar vara, men jag skulle tippa på att den är i samma kvalitet som Dino och Landy och den är helt okej. Dom gillar ju pärlor och paljetter ;)

Jag tycker att släpet ser ut att vara ett chapel på bilden. Vanligtvis är ett sådant ca 1,5m räknat från midjan och eftersom hon har en underkjol med släp på bilden, så fyller det ut och ger ett fint fall på släpet och det gör ju att släpet inte ligger platt på marken så att säga och kan därmed se något kortare ut än vad det är. Oftast tänker man bara på den biten som ligger på golvet. Hur den skulle se ut som golvlång vet jag inte. Svårt att säga, men vill du ha den golvlång, så ska du givetvis ha den så. Alternativt välja ett kortare släp, court eller brush kanske.

Eftersom klänningen är en drop waist/fit and flare, så passar det bäst med en underkjol i liknande modell. Och oavsett om du väljer med eller utan släp, så bör du ha en underkjol utan släp eftersom du tänkt ha en bustle om du väljer med släp. Något liknande den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-medium-fullness-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406010.html eller den här www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-flare-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406012.html är nog bästa modellen.

Och om du väljer en annan kjol, så beror det helt och hållet på hur den kjolen ser ut för att kunna säga om det kan bli en bra övergång eller inte. Vilken kjol funderar du på istället då?

Jag mejlade med Milly senast förra veckan, vad konstigt att du inte får svar från dom. Jag brukar alltid få svar dagen efter, eller max efter ytterligare en dag till.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill