Sofia82 skrev 2012-11-20 22:01:21 följande:
Jag har hittat en klänning som jag tror är klänningen med
stort K. :)
www.milanoo.com/Ivory-V-Neck-Beading-Lace-Sat...
Nu återstår några frågor:
-Är detta en bild på den klänning
de sytt? Det verkar inte så, och om det är bild på ett original, vilken
klänning är det?
- Behövs underkjol och i så fall vilken sort?
- Vad tror ni om Bh? Jag har ganska stor byst
och tror det känns bäst med en axelbandslös under, eller är det tänkt att man
ska vara utan? Det står nåt om inbyggd bh om den.
-Jag tror att korsettsnörning är att föredra så att den sitter så bra som möjligt, går det?
- Några speciella tips om jag beställer från
Milanoo?
- Borde man skicka bilden till andra företag också för ”offert”? Kronorna är inte det viktigaste, för det verkar inte skilja nämnvärt. Viktigare är att det blir bra och att kommunikationen funkar. Jag vet att det alltid finns en risk med kinaklänningar, men den tar jag.
Dessutom: Jag upplever det som att många tycker att
klänningarna de får är alldeles för stora, flera storlekar ibland. Är det för
att de tagit till extra, eller för att de som syr gör det?
Om du/ni har några tips om liknande/andra klänningar i denna
stil emottages tips tacksamt, även om jag har en favorit i skrivande stund. Jag har durfat många timmar, men känner såklart
inte till alla modeller. Det jag önskar är:
-v- halsringning, kort ärm eller trekvartsärm(möjligtvis lång ärm som man kan lägga upp, volym i
kjolen. En rustik och romantisk/lantlig känsla.
Tack för ännu en bra tråd!
Du har hittat en väldigt fin klänning och jag ska göra mitt bästa för att svara på dina frågor :)
Till att börja med, så kan jag inte hitta någon info om att det skulle vara en klänning dom har sytt, men jag hittar å andra sidan inte något orginal heller. Det kan vara en så pass gammal klänning att det inte går att hitta åt designern eller kollektionen numera, eller så är det så att det är ett orginal från Milanoo.
Underkjol lär du behöva till klänningen, ja, om du vill ha den sådär "puffig". Jag tror att en A-linje med två ringar och släp skulle passa bra till just den klänningen :) Tex en sån här alltså
www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Chapel-Train-Wedding-Petticoats--WAP010-_p51952.html
När det gäller BH, så är det lite av en smaksak. I dom flesta klänningarna är det insydda kupor och överdelen brukar vara så pass stabil, det ihop med snörning, gör att det sällan behövs någon BH. Jag hade dock trots det en BH i min brudklänning. Jag har själv strl 85G-H och jag hade inte behövt en BH, men jag kände mig naken utan. Mitt tips är alltså att vänta tills klänningen kommer hem, pröva den och känn efter. Annars tror jag nog en axelbandslös BH är bra :)
Och ja, en kortsettsnörning brukar vara att föredra för passform och storlek. Det brukar inte vara några problem att byta till det och jag tror det blir bra till klännningen eftersom den är så pass hög i ryggen.
När det gäller storlekar, så brukar dom flesta ta i lite och sedan är det många som kämpar för att gå ner ett par kg och när klänningen väl kommer hem, så är den lite större än måtten dom hade när dom beställde och sedan har dom gått ner storlek. Det är dock alltid bättre att få hem en för stor klänning än tvärtom, eftersom det är betydligt enklare att ta in klänningen än att lägga ut den i efterhand.
Du kan alltid skicka mejl med prisförfrågan till andra företag, Landy och Milly om du vill ha så "säkra" företag som möjligt. Dom har många nöjda kunder och är mer jämna i kvalitén än tex Milanoo.
När det gäller andra klänningar, så finns det ju såklart en uppsjö av klänningar, men har man hittat en man tycker bra om, så brukar jag säga att man ska sluta leta. Ju fler klänningar man kikar på, desto svårare blir det att välja och alla klänningar brukar som börja "flyta ihop" tillslut. Sedan finns ju det där alternativet att "klippa och klistra"-ihop sin drömklänning med tex överdelen från en och underdelen från en annan för att få den perfekta kombinationen om man inte kan hitta den.
Här är iaf några klänningar som jag tycker är väldigt fina
www.morilee.com/Bridals/bridal/1851
allurebridals.com/Store_ProductDetail.aspx
www.jlmcouture.com/Jim-Hjelm/Bridal/Additional/Style-8063
jacquelinexclusive.com/Wedding-Dress-19919/
www.bonny.com/collections/bonny/318
www.bonny.com/collections/bonny/321
www.bonny.com/collections/unforgettable/1310
www.bonny.com/collections/unforgettable/1206