Sofiiiz skrev 2012-10-29 09:21:19 följande:
De är ju inte svartjobb om man endast byter tjänster, för att de ska bli ett svartjobb så måste de betala varndra med pengar.
Nej det är inte rätt.
Brud A "hyr in" brud B för att göra vissa tjänster. Istället för att betala ut lön till Brud B så jobbar brud A på Brud B's bröllop någon månad senare. Dom kvittar alltså lönerna mot varandra.
Precis som att man inte kan åka till bilverkstan och säga "om ni byter bromsar på min bil så får ni... (massage, tårta, middag eller vad det nu kan vara man vill byta med). Och sen säga att det inte är svartjobb.
Dom betalar varandra med arbete alltså. Så det är fortfarande svartjobb.
Om någon av dom sägar att "åh det är så roligt att servera på bröllop så jag gör det gärna gratis som en tjänst till dig" och sen inte får något alls tillbaka (varken någon annan tjänst eller pengar) för det, så är det inte svartjobb däremot.
Det finns fler sätt att betala för utfört arbete än med sedlar. Och så fort det är någon form av betalning eller motprestation så är det arbete, om man ska hårddra det.
Nu ville jag inte skapa en diskussion om rätt eller fel.
Jag blev varnad när jag la upp en liknande tråd och då är det kanske shysst att föra varningen vidare så att ingen blir avstängd för att dom bryter mot några regler.