• FruDufva

Byte av tjänster

Hej hej! Tänkte höra om det är någon som är intresserad av att byta tjänster i Göteborgsmrådet? Jag skulle behöva hjälp med servering vid mitt bröllop onsdag den 12 december i år. Kanske någon annan som gifter sig snart som också behöver hjälp med detta, så kan jag hjälpa till. Med vänlig hälsning, Linda

• Svar på tråden Byte av tjänster
  • Chicita

Jag la upp en liknande tråd men om Dalarna, när jag skulle gifta mig.
    Och jag fick då höra att man inte fick göra så.
    Det räknades som annonsering för svartjobb tydligen.

Så jag skickar bara en varning vidare och sen får ni göra som ni vill Tungan ute 

• BlomAnna

Vi var ett gäng tjejer som gjorde det nu när vi gifte oss. Ett tips: Gör upp tydligt vad som gäller om man tex lovat att servera men inte kan komma av någon anledning. 
    Vi var 4 tjejer som bytte hjälpte varandra och tjejen som var först ut började strula redan på första bröllopet efter henne. Hon stannade inte lika länge som vi hjälpte till på hennes tex. på nsta bröllop ringde hon till bruden dagen innan och sa att hon inte fick ledigt från jobbet och därför bara kunde vara där betydligt kortare tid än vad som var bestämt. När jag skulle gifta mig smsade hon min syster klockan 22 kvällen innan och sa att hon inte kommer för hon är sjuk. Min syster bad henne fixa någon annan. Hon svarade att hon försökt och inte kunde rå för att hon blivit sjuk. Det framkom dock sen (vi facebook) att hon inte alls var sjuk. Man kan ju bli sjuk eller något annat kan hända som man inte kan förutse och därför tycker jag man tydligt ska göra upp vad som gäller tex. om man blir sjuk. 
    Så här i efterhand skulle vi ha gjort upp att man fixar någon annan som kommer och kan man inte det får man betala för den serveringspersonal som bruden blir tvungen att ta in.

Jag jobbade (läs slet) 9 timmar  på tjejen som inte kom och blev så förbannad när det visade sig att hon inte var sjuk att jag kommer skicka henne en räkning på de timmar jag la på hennes bröllop. Hon kommer inte betala den och jag kan inte gå vidare med det men jag vill markera att det inte är ok att behandla folk hur som helst.

De två andra tjejerna som jag "bytte" tjänster med är helt underbara och ställde upp helt fantastiskt och vi kommer troligen fortsätta umgås så när det funkar är det grymt!  var bara tydliga med vad som gäller.

• Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-10-28 22:21:51 följande:
    Jag la upp en liknande tråd men om Dalarna, när jag skulle gifta mig.
    Och jag fick då höra att man inte fick göra så.
    Det räknades som annonsering för svartjobb tydligen.

Så jag skickar bara en varning vidare och sen får ni göra som ni vill Tungan ute 
    De är ju inte svartjobb om man endast byter tjänster, för att de ska bli ett svartjobb så måste de betala varndra med pengar.
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-29 09:21:19 följande:
    De är ju inte svartjobb om man endast byter tjänster, för att de ska bli ett svartjobb så måste de betala varndra med pengar.
    Nej det är inte rätt.
    Brud A "hyr in" brud B för att göra vissa tjänster. Istället för att betala ut lön till Brud B så jobbar brud A på Brud B's bröllop någon månad senare. Dom kvittar alltså lönerna mot varandra.

Precis som att man inte kan åka till bilverkstan och säga "om ni byter bromsar på min bil så får ni... (massage, tårta, middag eller vad det nu kan vara man vill byta med). Och sen säga att det inte är svartjobb.

Dom betalar varandra med arbete alltså. Så det är fortfarande svartjobb.
    Om någon av dom sägar att "åh det är så roligt att servera på bröllop så jag gör det gärna gratis som en tjänst till dig" och sen inte får något alls tillbaka (varken någon annan tjänst eller pengar) för det, så är det inte svartjobb däremot.

Det finns fler sätt att betala för utfört arbete än med sedlar. Och så fort det är någon form av betalning eller motprestation så är det arbete, om man ska hårddra det.

Nu ville jag inte skapa en diskussion om rätt eller fel.
    Jag blev varnad när jag la upp en liknande tråd och då är det kanske shysst att föra varningen vidare så att ingen blir avstängd för att dom bryter mot några regler.

• ThereseV

Det borde väl vara helt ok att starta en sådan här tråd om man inte kräver en gentjänst av just personen som man själv hjälpte, utan bara allmänt hjälper folk och hoppas på att någon kan hjälpa mig när jag behöver hjälp med något? 

Om jag behöver hjälp med att servera så hjälper person A mig. Person B behöver hjälp med barnpassning och då hjälper jag till. Person A behöver hjälp med att städa och då hjälper  person C, osv. 

• Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-10-29 09:57:50 följande:
    Nej det är inte rätt.
    Brud A "hyr in" brud B för att göra vissa tjänster. Istället för att betala ut lön till Brud B så jobbar brud A på Brud B's bröllop någon månad senare. Dom kvittar alltså lönerna mot varandra.

Precis som att man inte kan åka till bilverkstan och säga "om ni byter bromsar på min bil så får ni... (massage, tårta, middag eller vad det nu kan vara man vill byta med). Och sen säga att det inte är svartjobb.

Dom betalar varandra med arbete alltså. Så det är fortfarande svartjobb.
    Om någon av dom sägar att "åh det är så roligt att servera på bröllop så jag gör det gärna gratis som en tjänst till dig" och sen inte får något alls tillbaka (varken någon annan tjänst eller pengar) för det, så är det inte svartjobb däremot.

Det finns fler sätt att betala för utfört arbete än med sedlar. Och så fort det är någon form av betalning eller motprestation så är det arbete, om man ska hårddra det.

Nu ville jag inte skapa en diskussion om rätt eller fel.
    Jag blev varnad när jag la upp en liknande tråd och då är det kanske shysst att föra varningen vidare så att ingen blir avstängd för att dom bryter mot några regler.
    Ja men inte som regel svartjobb så att skatteverket vill ha in skatt. Eftersom man inte bytt pengar mellan varandra. Så kan man inte heller redovisa skatt till skatteverket?
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-29 12:21:50 följande:
    Ja men inte som regel svartjobb så att skatteverket vill ha in skatt. Eftersom man inte bytt pengar mellan varandra. Så kan man inte heller redovisa skatt till skatteverket?
    Jo man går efter en tariff. Det finns tabeller för vad motsvarande arbete skulle kostat att hyra in med okvalificerad personal (eller kvalificerad) och det är den skatt + arbetsgivaravgift som gör att det alltså är fråga om svartjobb.

Men nu var jag ju inte ute efter att diskutera om det var lagligt eller inte, utan att föra varningen som jag själv fick vidare. Vill du diskutera regler så kanske du ska göra det med någon som jobbar här på forumet? 
    ThereseV skrev 2012-10-29 10:21:33 följande:
    Det borde väl vara helt ok att starta en sådan här tråd om man inte kräver en gentjänst av just personen som man själv hjälpte, utan bara allmänt hjälper folk och hoppas på att någon kan hjälpa mig när jag behöver hjälp med något? 

Om jag behöver hjälp med att servera så hjälper person A mig. Person B behöver hjälp med barnpassning och då hjälper jag till. Person A behöver hjälp med att städa och då hjälper  person C, osv. 
     Om du väldigt gärna vill hjälpa någon och startar en tråd som heter "jag vill gärna hjälpa till att servera på bröllop" så borde det väl vara ok (tycker jag, men jag bestämmer inte reglerna), men nu hette den "byte av tjänster".
    Och då gäller det väl att det inte i praktiken blir en "byta tjänst- tråd" då antar jag... 
  • Cakes

Linda, Johanna här (Malin Å's kompis)! Om du vill sälja dina knoppalakarn till en billig peng efter ert bröllop skulle jag bli glad. Vi kommer att vara lite fler, typ 95 pers, men då kan man ju köpa resten på Ikea. Om detta är aktuellt sen i december så hör av dig, prata med Malin eller Mickis i så fall! Kram

Svar på tråden Byte av tjänster