TS: Jag har inte varit med om det själv (än) då jag forfarande bara är i planeringsstadiet av bröllop.
Men då vi var på min m2b:s bröllop för 3 år sedan så var det en hel hög som bjöd in sig själva till det bröllopet. (det var brudgummens styvmors släcktingar), förvisso så har de växt upp med dem i sin närhet, men de ville inte bjuda dem då de inte är faktiska släcktingar till dem och de behöve hålla gästlistan nere pga sin budget.
Brudparet talade då om för dem att de inte var bjudna, något som de valde att ignorrera och de kom iaf. Och de både åt och drack minst lika mycket som alla vi andra.
Väldigt oförskämt av dem tycker jag.
Väldigt lusstigt att det tycks vara ett så pass vanligt problem. Själv så skulle jag aldrig komma på tanken att bjuda in mig själv på någons bröllop eller annan typ av fest.
Annonymbrud2013: Vi har valt att bjuda våra vänner och släcktingars respektive även om vi inte träffat dem. Det är ju trotts allt det ettiketten påbjuder. Med ettablerade par har vi dragit en gräns på att de iaf ska ha varit tillsammans ett år. (Där kan man säkert göra som man vill, finns väll inga rätt och fel).
Jag förstår ditt resonemang om att det inte är kul att ha folk på sitt bröllop som man inte har träffat, man har ju hälldre folk som man har någon form av rellation med. Det är jätte svårt det där med hur man ska göra. Vi har valt att bjuda alla gästernas respektive även de vi inte träffat. Vi försöker vända på steken och gå in med inställningen att "vad kan vara bättre än ett bröllop att lära känna de här människorna som vi inte träffat?!" Jag tror inte att de kommer ligga så mycket fokus på dem på den stora dagen iaf, utan jag kommer nog att glädjas mer av alla mina nära och kära som jag har en rellation till är där.
MEN det viktigaste är att NI känner er bekävma med ert beslut om vilka ni vill bjuda, det är ju ERT bröllop. Vill ni inte bjuda vissa personer så ska ni ju inte behöva göra det.