• Boringbrick

Vilket material är bäst för oss? Behöver råd!

Hej allihop! 

Försökt hitta något svar, men inte hittat riktigt vad jag letat efter så jag frågar själv istället.
    Jag och pojkvännen ska förlova oss inom en snar framtid, vi har kollat på ringar och jag hittade en jättevacker ring med vitt guld och diamanter på guldfynd.

När jag har tittat runt på trådar om ringar så står det dock dåliga/bra saker om alla olika material och också om butikerna, och då blir jag osäker.  

Så min fråga är: Vilket material skulle passa oss? Vart bör man köpa ringarna för att få bra kvalité?

Kort info om oss:
    Vi bor i södra Stockholm. 
    Han jobbar på kontor, med dator och telefon för det mesta.  
    Jag ska utbilda mig till förskolelärare, så då kanske det är något mer slitage, men ändå inte så farligt eller vad tror ni? 

Tackar för svar!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-31 14:41
    Kanske borde nämna att vi lagt vår budget helst under 10 000. :)

• Svar på tråden Vilket material är bäst för oss? Behöver råd!
  • Loolloo

Hej, Stål eller titan är väldigt bra ringar som verkar tåla det mesta :) och det finns massa snygga ringar :D
    Hoppas ni hittar något bra! 

• MH2014

Personligen tycker jag att bra kvalitet på diamanterna är viktigast!!

• Boringbrick
    Loolloo skrev 2012-10-31 14:21:52 följande:
    Hej, Stål eller titan är väldigt bra ringar som verkar tåla det mesta :) och det finns massa snygga ringar :D
    Hoppas ni hittar något bra! 
    Hej! Tack för svar. Är så himla svårt att välja i denna djungel :P 
    Tack, hoppas jag med! :) 
  • Boringbrick
    GustavB skrev 2012-10-31 14:26:34 följande:
    Platina om budgeten tillåter 
    Tack för svar :) Hur mycket brukar det kosta ungefär? 
    MH2014 skrev 2012-10-31 14:36:03 följande:
    Personligen tycker jag att bra kvalitet på diamanterna är viktigast!!
    Tack för svar! Ja, absolut! Jag vill ju helt klart ha diamanter i min ring, vet du hur man ser om det är bra kvalité? 
  • GustavB

Kvalitet på diamanten har att göra med de 4c'na: Cut, Clarity, Colour, Carat... Allt handlar om hur mycket man är villig att betala för sin diamant och om man inte är beredd på att betala så mycket, så vad är du beredd att kompromissa på? 
    Här är en väldigt bra sida att börja med om du vill grotta ned dig i diamanter: http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/ 

Ang vad platina i Sverige brukar kosta vet jag inte, jag har enbart köpt via USA. Värt att nämna är att Platinapriserna har legat väldigt stabilt under många många år, medans guldpriset har en tendens att fluktuera. Nyligen var (vet inte om det är så fortfarande) guldpriset högre än platina, men i och med att platina inte är lika vanligt i Sverige, samt svårare att jobba med, så brukar priserna generellt ligga högre här.  

• MH2014

Det beror på slipning, färg, renhet och vikt.. Finns massa på Google att läsa :) Men personligen riktade jag in mig på färg och renhet, kommer nog bara äga en diamantring i mitt liv och då vill jag hellre ha en lite finare :) personligen ville jag inte ha under WVS,, Kolla ex diamantfakta.se för att se skalan och en snabb förteckning över en värdering!! Lycka Till!

• nattisochjohn

Hej,

Jag frågade en kompis till mig som är guldsmed vilket som är bäst och enligt han så är alla material tillräckligt hårda så länge de inte görs för tunna.

Han tyckte inte guldfynd var något att ha eftersom de flesta av deras ringar är så tunna och klena.

Sök på guldsmed i Google så hittar du säkert en som gör ringarna själv. Då kan du ju säga att du är orolig för hållbarheten så kan de säkert göra ringarna lite extra kraftiga, oavsett vilken metall du vill ha. 

• Boringbrick

Tack så mycket för svar allihop! :)
    Ska se med pojkvännen vad han tycker om att leta upp en guldsmed istället. 
    Men om det inte blir guldsmed, vilken affärskedja tycker ni att man i så fall borde titta in i? Det bör väl skilja lite på kvalité även i affärerna, right?  

Svar på tråden Vilket material är bäst för oss? Behöver råd!