Roaccutane! Nu räcker det....
Hej alla! Jag är en tjej på 18 år som ett tag nu haft problem med djupa ömmande finnar som tyvärr lämnar märken efter sig. Det här tar död på mitt självförtroende och livsglädjen försvinner stundels. Går att sminka över, men hur kul är det?
Jag har nu ätit p-piller Diane i 6 månader. Jag får fortfarande djupa finnar så dom har inte botat problemet. har också ätit en kort kur tetarysal utan bra effekt. Var hos hudläkare för första gången förra veckan och fick utsktiven en hydrokortisonsalva med 1 % svavel som jag ska smörja på nattetid och på dan ska jag endast smörja in med propyless. Om 6 veckor ska jag tillbaka för att få "diagnos" på lämplig behandling.
Jag har läst mycket om roaccutan och om hur bra det tagit bort acne för andra. Min hudläkare var dock osäker på om det var acne jag hade eftersom jag inte har fet hud (är torr) och har inga pormaskar. Han nämnde att jag kanske hade rosacea men att han inte ville säga nått klart förrän om 6 veckor.
Min fråga är om roaccutan skulle passa mig fastän jag redan har torr hud? (huden blir ju torr under behandling med roa). Sen undrar jag om roaccutan funkar även mot rosacea, om det nu skulle vara så att jag har det?
Berätta gärna om era erfarenheter helt enkelt!
Uppskattar verkligen svar, men snälla, om ni inte själva har upplevt någon hemsk biverkning så skriv inte om dom. Jag är medveten om att man kan bli deprimerad, förstöra lever, självmordsbenägen osv. Tack på förhand!