Inlägg från: marie87 |Visa alla inlägg
  • marie87

Roaccutane! Nu räcker det....

Hejsan!

Jag har ätit Rouacutan i 6 månader för 3 år sedan. Ang biverkningar så kan jag säga dig att jag ALDRIG skulle utsätta mig för kuren igen, SAMTIDIGT ångrar jag inte det nu när jag tog mig ur det levande.

Jag fick extremt torra slemhinnor, näsblod dagligen, trasiga läppar, fick använda ögondroppar eftersom tårkanalerna torkade, fick SVINONT i ryggenoch lederna och ångestattacker som jag fortfarande få dras med.

Jag vill inte avskräcka dig på något vis, men det finns en anledning till att medicinen är förbjuden i vissa länder. 6 månader efter jag avslutat min dos tog en gammal skolkamrat livet av sig, de närmsta vännerna skyller på hans medicin,ROA... Vi får aldrig veta men en så levnadsglad och underbar människa tar inte livet av sig när han äntligen fått sin drömtjej, sin efterlängtade lägenhet och ÄNTLIGEN skulle få agera förband åt en världskänd artist på Sweden Rock Festival i Norje.

Medicinen bränner fett, och bränner den på fel ställe i hjärnan finns risken för snedsteg som man aldrig kan ta tillbaka. Man har kopplat ihop flertalet dödsfall med medicinen.

Jag led enormt av min Acne, fanns ingen utväg för mig heller så jag tog chansen men aldrig mer... Jag har idag en fantastisk hy, inte många ärr eftersom den även motverkar det. Min ångest får jag dra med.

Va beredd på att du kommer få lämna leverprover också, eftersom den kan ha stor leverpåverkan.

Hoppas jag gav dig något iaf. Fråga gärna om du undrar något!

Den är väldigt dyr med föresten, har för mig att jag gav ca 1000 kr i månaden, men sen gick ju högkostnadsskyddet in.

• marie87

En liten fråga tillbaka, har du provat Ery Max? Den åt jag i 3 månader och det hade en viss effekt! Kanske kan den va till hjälp för dig? Och sorry för att jag skrev några grejer som du redan visste om, läste lite för hastigt innan jag skrev! Kram

• marie87

Jag kunde inte träna under den tiden jag åt Roa, på kvällarna hade jag så ont i fötterna så jag fick krypa på knäna till sängen för gå fanns inte på kartan.Läkaren avrådde mig även fysisk ansträngning när hon skrev ut medicinen. Det du beskriver låter absolut som en ångestattack fast av mildare sort.

Mina attacker ter sig så att jag får sådan panik inom mig så jag hyperventilerar och gråter tills jag faller ihop, kroppen får inte i sig tillräckligt med syre så jag svimmar nästan av till slut. Jättejobbigt!

Om du har mycket ärr kvar så kan faktist ROA hjälpa dig att bli av med lite av dem, eller iaf minska dem.Man får tänka på att effekten av medicinen sitter kvar upp till 1 år efter att man slutat med dem. Så din hy kommer fortsätta förbättras även om du slutat kuren.

Ingen viktminskning men håravfall fick jag, inte så mycket men lite mer än vanligt och det va väl framför allt för att håret blev så sprött. Ingen uppblossning heller. Medicinen är i den synvinkeln den allra bästa mot acne! Inget annat går att mäta!

Man får helt enkelt väga för och nackdelar, precis som du skrev att du ska göra gjorde jag med. Jag va VÄLDIGT öppen med att berätta om min medicin på jobbet, för familj och vänner för att dem skulle kunna hålla koll på mig och säga ifrån om dem upplevde mig annorlunda.

Du kommer till 99% att må sämre under medicineringen, men när du gjort den kommer du må bättre succesivt, det tar ett tag efter.

Jag insåg inte hur dåligt jag mådde förren jag slutat med medicinen, en dag vaknade jag upp och kände " aha, det är såhär det känns att leva, va fan har jag gjort de senaste halvåret?" Jag liksom minns bara hur ont jag hade överallt, va ledsen jag va och hur jobbigt allt va. Men idag är jag 25 år och har inte en enda finne, inte ens under pms!

Det är en medicin att ta på allvar ja, men om du mår så dåligt som du gör över din acne så kan det ju finnas fler fördelar än nackdelar med att prova den. Men prata öppet om den! Folk har förståelse!

Acne är pinsamt och jobbigt och framförallt, det gör oooont så in i norden i bland! Så kanske är Roa ditt alternativ!

Jag åt ery max i 3 månader, det hjälpte en del men inte fullt ut!

kram

Svar på tråden Roaccutane! Nu räcker det....