• Hannis23

Serveringspersonal?

Vi kommer bjuda ca 70 gäster, och ska bjuda på varmrättsbuffé (förrätt också men den är inte bestämd än) och sedan efterrättsbord med tårta och lite godis. Efteråt bjuder vi på alkohol, och jag funderar på om vi ska ha några förbestämda drinkar som personal gör där. Det är 44 vuxna varav nästan alla är småbarnsföräldrar (och barnen kommer vara med) så alla kommer ju inte dricka alkohol.

Hur många personal behövs för att lägga upp maten/servera dryck vid baren (även alkoholfritt så att inte gästerna ska behöva stå och hälla själva =spilla överallt :) ) och hur mycket skulle ni betala dem?

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Serveringspersonal?
  • Chicita

Det beror på om det är utbildade / arbetande servitriser/servitörer och bar-personal eller inte.

En riktig bartender kan klara sig själv (förutom lite avlösning för rast, toabesök mm) när det är det antalet personer som ska ha dryck. Är det amatörer så behöver ni nog i alla fall 2
    När det gäller buffé så skulle jag säga minst 3 personer, någon eller några behöver finnas i köket och lägga upp/ fylla på fat och minst två måste finnas för att byta ut och fylla på (byta ut halvtomma fat går snabbare, men det går åt mer porslin)

Så jag skulle säga minst 4 om i alla fall en eller två har servering/bartenderkunskap. Och fler om det bara är "hjälpsamma vänner".
    Då har du en till baren och 3 till buffén, och så kan dom turas om eller hjälpa varandra om det är mer eller mindre att göra på något ställe.

Jag skulle inte ge en utbildad servitris/bartender mindre än 130:- i timmen. En outbildad kompis kanske skulle få 100:- i timmen.
    Så om man räknar på det så är det kanske till och med bättre att ta in färre men utbildade/yrkesutövande. 

Ett allmänt tips när det gäller buffé också.
    Se till att man kan ta mat från två håll och låt någon (toastmaster exempelvis) att tala om att det ska bildas två köer.
    Det man har minst av ska ställas i slutet av bordet, för då är det mindre risk att någon öser på mycket av det, då dom redan har en hel del på tallriken.
    Det allra bästa är om man kan ha två bord som står med lite mellanrum, där serveringspersonalen kan komma åt att gå emellan och byta fat / fylla på skålar utan att behöva tränga sig in emellan gästerna i kön.
    Om man till och med kan ställa borden på varsin sida om dörren till köket så är det ännu bättre (ut från väggen, kön börjar vid väggen och viker sen av längs med bordet) för då kan man avsluta den lilla "serveringsgången" med ett bord på kortsidan också.

Äh jag visar med en skiss Flört 
    Dom röda pilarna är hur köerna går och hur man tar maten.
    Det blåa är bord

• Hannis23

Tack för all bra info och skissen! Det kommer att funka att ha borden så i lokalen och det hade jag ALDRIG kommit på Skrattande 

• Chicita

Varsegod Glad
    Vi har haft liknande lösningar ibland på fd jobbet. Fast då kan vi inte ha borden direkt i anslutning till köket utan en bit ifrån, men just med den här "serveringsgången" så att man kan röra sig fritt och inte behöva tränga sig in för att kolla och fylla på.

Ni kan om ni vill även bygga upp med nivåer. Så att det är som ett trappsteg på bordet, (snickra en låda eller nåt) där det är högst emot serveringsgången och lägst längst mot gästerna. Det kan underlätta om ni har vissa saker som inte tar så stor plats, som burkar/ skålar med sill, såser och annat småplock som kan ställas upp på en annan nivå så att dom syns bättre och är lättare att ta av. ("lådan" får max ta upp 1/3 av bordets bredd och måste sitta fast lite, man kan lägga på en pappersduk och sen ställa lådan på och tejpa fast den i pappersduken med silvertejp eller till och med limma fast och den får inte vara så hög, om serveringspersonalen ska kunna komma åt att fylla på bakifrån. Kanske max 10 cm...). 

Svar på tråden Serveringspersonal?