Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

Bröllop utomlands

Som min signatur sager: Samos, Grekland den 22a Juni!

Vi kommer nog aka dit i Februari eller Mars och fixa lite med pappersarbete, blommor, frisor och grejer. Det ar svart att planera pa avstand men hans foraldrar och slaktingar hjalper lyckligtvis till eftersom dom bor dar. Det svara ar att fa en balans mellan att dom hjalper till och att dom bestammer for mkt. Det har hant med nagra smasaker, vilket ar helt OK, men nar det galler saker som blommor och dekorationer vill jag ha kontrollen... 

Det dar med dekorationer kan nog bli lite svart for hade det varit hemma skulle man ju ha kunnat samla pa sig saker som dukar, ljusstakar, etc fran olika butiker eller loppmarknader och tagit med till festplatsen. Men sant kan man ju inte ta med pa flyget och man hinner inte samla ihop mycket en vecka innan! Hur ska ni gora med sadant?

Jag har forresten en bra ide for latta och billiga dekorationer som man kan ta med sig pa flyget! Ljuspasar! Enkelt, fint och stamningsfullt.

Man satter bara i ett varmeljus sa far man en fin lykta.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

Nej vi ska inte ha festhaften eller vigselprogram for den Grekiska vigseln ar bara en lang gudstjanst utan sang eller andra moment, och man har inga tal eller lekar under festen (vilket jag ar nojd med for jag gillar inte sadant).

Festen ar pa en liten taverna som vi far dekorera om vi vill. 

Frisor kommer bli krangligt, speciellt om dom ar daliga pa engelska. Jag litar inte pa att min fastman kan oversatta sana ord som "omvand inbakad flata". Jag ska forsoka fa till en prov-uppsattning nar vi aker i Februari/Mars. Sminket ska jag gora sjalv. 

• Annamolly
    Kroatien2013 skrev 2013-01-31 12:04:52 följande:
    Jag är oxå lite orolig för språket o stilen de har därnere då det gäller frisyr o smink, men hoppas det blir bra. Får kanske ta med ngn svägerska dit för tolkning...
    Ja, jag litar inte heller 100% pa att en grekisk frisor pa en liten o ska forsta att jag inte vill se alldeles for formell ut pa min brollopsdag utan ha en mjukare stil. Och sminket vagar jag inte lata nagon annan gora, speciellt inte en mork grekiska som ar van vid en helt annan palett an min. Dom sminkar sig ju ganska mycket dar (stilen ar ganska lik overallt pa Balkan tror jag), och det passar ju om man ar mork men jag skulle se ut som en clown med sa mkt smink.
  • Annamolly

Vi har fatt olika besked av olika personer, vilket ar jattefrustrerande. Den lokala prasten sager att vi behover gora en borgerlig ceremoni pa morgonen innan kyrkbrollopet pa kvallen "for att det ska vara juridiskt giltigt utomlands" MEN bade de Svenska myndigheterna och de Brittiska (vi bor i England) sager att "ett brollop som galler i landet ar med storsta sannolikhet aven gallande i Sverige/England". Jag har ingen alls lust att gifta mig tva ganger, jag vill att kyrkbrollopet ska vara det enda brollopet. Annars ar man ju redan gift nar man gar till kyrkan, liksom. OK det kanske inte spelar jattestor roll men for mig vore det roligare att slippa den borgerliga ceremonin.

Tror inte lokala praster i smabyar har sa stor koll pa vad som galler i Europa om jag ska vara arlig. Men jag har ju ingen lust att chansa heller!

• Annamolly
    Kroatien2013 skrev 2013-02-05 16:15:23 följande:
    I många länder måste man först gifta sig borgerligt. Nu ska vi bara ha borgerlig ceremoni, men om  vi skulle gift oss i kyrkan hade vi varit tvungna att göra det borgerligt först.
    Verkligen? Jag forstar inte detta. Ett kyrkligt brollop ar juridiskt bindande i Grekland sa varfor skulle det inte vara det i ovriga Europa? Men det kanske ar bast att ta det sakra fore det osakra. Jag far val forsoka vanda det till nagot positivt. Jag maste ju kopa en klanning till i sa fall for min man far inte se den innan och var kyrkliga vigsel ar kl 8 pa kvallen.
  • Annamolly

Fast jag har fragat tva olika par (dar en av partnerna ar grek) och bada paren gifte sig endast i kyrkan. Dom har kollat med en advokat och fatt veta att deras vigsel galler i Sverige / England.

• Annamolly

Millan77 det later underbart, grattis!!

Anne pa Gronkulla, jag tror att det ar sahar att Grekiska praster pa mindre orter helt enkelt inte vet hur det fungerar rent juridiskt att viga 'blandade' par. Sedan har dom sa pass hog status att dom inte forvantar sig att bli ifragasatta. Sa jag vantar mig lite krangel, aven om jag ar ganska saker pa att jag har ratt. Har som sagt vanner som har gift sig endast kyrkligt utan nagra problem.

Nar det galler planering... Vi har bestallt vigselringarna hos juveleraren idag!!!  Sa nu har vi...

* Klanning halvt fardigsydd
    * Vigselringar bestallda
    * Kyrka bokad
    * Festplats bokad
    * Det lilla paret som ska sta pa brollopstartan ar kopt ;)
    * Papperslyktor kopta
    * Inbjudan har gatt ut till de som bor i England och Sverige. (De som bor i Grekland tar hans familj hand om, och dom flesta kommer garanterat sa vi behover inte oroa oss sa mkt for OSA.)

Massor kvar att gora! Hjalp! :)

• Annamolly

Jag ar i Grekland just nu och fixar med den sista planeringen med fastmannens familj (som bor har). Vi var och traffade den ortodoxa prasten idag, vilket var lite nervost, men han var jattetrevlig och alla vara papper var OK!! Stor lattnad, verkligen. Dock rekommenderade han starkt att vi har en borgerlig ceremoni nagra dagar innan kyrkbrollopet, sa det kommer vi att ha, vilket jag nu faktiskt tycker ar helt OK, for da far vi ju gifta oss tva ganger. Inte alla som far den mojligheten! :)

Wardelli: Det maste vara svart att planera helt pa distans! Men det later ju som att det gar bra i alla fall. Jag har en hellang klanning i silkenchiffon och spets. Den ar inte svar att transportera och blir inte skrynklig (sager dom i butiken i alla fall). Sedan ska jag kopa en enklare klanning till den borgerliga ceremonin.

• Annamolly

Det gick jattebra for oss pa Samos ocksa!!! :) Allting klaffade perfekt, alla gaster hade jatteroligt och stannade till sent. Vi ar jattenojda. Men vi hade ju massor av hjalp av mina svarforaldrar som tur var. Vet inte hur latt det hade varit annars!

Svar på tråden Bröllop utomlands