• PiaB

Hotell eller inte efter bröllopet?

Jag undrar en sak som jag naturligtvis kan ta reda på genom att ringa något hotell. Men det är roligare att fråga här

Jag kom att tänka på hur man gör rent praktiskt med hotellet, om man nu ska bo på hotell på bröllopsnatten? När checkar man in? Vi ska gifta oss kl 16.00 så vi skulle ju hinna göra det innan, tror jag. Vi kommer ju ha lite annat att göra den dagen med smink och klädsel och sånt. Eller skickar man en kompis att checka in? Eller får man checka in på natten?

Och då kommer nästa fråga, som säkert varit uppe förut. Orkar man med något mer än att stupa i säng efter bröllopet? Och nu menar jag inte att någon behöver berätta något intimt, utan helt enkelt om ni som är gifta orkade vara vakna en stund eller om man somnar ovaggade.

Vi funderar på vilket vi ska göra. Boka hotell som ju kan vara trevligt och kännas lyxigt. Kan vara skönt att slippa åke hem. Eller så funderar vi på att åka hem och sova och åka och bo på något spa dagen efter och skämma bort oss med mysiga behandlingar och så.

Hur har ni gjort som är gifta, och hur tänker ni som planerar? Är det värt att bo på hotell, eller bortkastat eftersom man lär somna innan man lägger ner huvudet på kudden? Och jag vet att vi gör som vi vill, men det kan vara kul att höra hur andra tänker

• Svar på tråden Hotell eller inte efter bröllopet?
  • Chicita

Som fd hotellreceptionist (slutade ju vid nyår nu efter 10 år) så känner jag att jag har rätt bra koll på det där.

De flesta hotell vill att den som bor på rummet ska checka in eftersom man inte vill ge ut nyckeln till någon annan. (speciellt vid bröllop så har det hänt att den som checkat in åt brudparet har "busat" på rummet och då blir ju brudparet förbannade på hotellet. Vissa hotell har även fått skadeståndskrav, även om brudparet sagt från början att det kommer någon annan och hämtar nyckeln).
    Och de flesta hotell vill också ha betalt (eller i alla fall dra ett kreditkort och reservera pengar) vid incheckning.
    Så jag rekommenderar helt klart att åka och checka in i förväg. Någon av er kan ju göra sig klar på rummet om ni inte vill göra det tillsammans Glad 

Om man vill checka in på natten så måste man i 9 fall av 10 åka in och betala i förskott.
    För där händer det också ofta att dom ångrar sig och åker hem, och så står hotellet där med ett rum / svit som dom inte kunnat hyra ut till någon annan.
    Och hotellet har också rätt att hyra ut rum som inte är incheckade innan 18:00. (alltså kl 18:00 så kan dom sälja ert rum till någon annan om ni inte har checkat in eller gjort upp om annat i förskott)

Och om ni ska bo på hotell så stanna gärna en natt till så ni hinner njuta av hotellet (eller i alla fall se till att få sen utcheck så att ingen ringer kl 12 och undrar varför ni inte har checkat ut än) Flört
    Det var sett från hotellets synvinkel och kanske kan ge lite svar på varför dom kräver/ tycker vissa saker...

Vi sov hemma. Jag skulle inte tycka att det var värt pengarna att tillbringa natten i en främmande säng och behöva släpa med ombyteskläder mm mm.
    Efter att vi kom hem så ville vi bara sova. Det var allt. Vi mer eller mindre stupade i säng efter att fått av oss kläderna och fått ur alla nålar ur mitt hår. Glad
    Och det var helt underbart att sova i vår egen säng, hemma där vi inte störs av andras spring i korridoren utanför eller hissar som låter eller städerskor som vill komma in och städa...
    Vi bäddade med nya lakan i bra kvalité istället innan vi åkte hemifrån på morgonen, så att det var rent och fräscht och mysigt när vi kom hem...

• lenuz

Vi kommer förmodligen inte att boka hotell på bröllopsnatten eftersom precis som du säger kommer man förmodligen vara rätt slut när man väl kommer på hoteller, och får ingen möjlighet att njuta av det.

Eventuellt så bokar vi en hotellnatt natten mot bröllopsdagen, eller varför inte helgen eller några dagar innan. Om man väl kostar på sig ett lite dyrare rum så vill man ju njuta av upplevelsen också.

• Aniara4

Vi bodde på hotell, dels för att det skulle kännas lite speciellt, och dels för att våra föräldrar sov i vår lägenhet. Vi gjorde så att maken åkte med en väska och checkade in, sen möttes vi utanför hotellet (som ligger väldigt fint på en kaj) och hade fotograferingen där innan vi åkte till kyrkan. Vi hade också en rätt sen vigsel, så det passade bra att göra så.

Visst var vi väldigt trötta när vi kom dit (och jag mådde riktigt dåligt efter att ha haft lite för hårt snörd klänning och inte ha kunnat djupandas på hela dagen, ha ha), men sen hade vi sen utcheckning och frukost på rummet och sånt (satt i morgonrock och åt frukost och tittade på båtarna som åkte förbi), så det var definitivt värt det.
    Sen utcheckning var något vi prioriterade när vi bokade. Däremot slutade jag efter att tag att leta efter hotellrum med jacuzzi eftersom jag insåg att vi aldrig skulle orka börja tappa upp ett jäkla bad när vi kom inramlande mitt i natten.

• Insanire

vi bokade ett enkelt dubbelrum på bröllopsnatten, mest för att vi inte ville åka hem och sova. Billigt och enkelt. 
    Vi orkade med att vara vakna i någon timme till efter att vi kom dit (vi kom till hotellet kl 4 på natten)
    Kändes bra att bo på hotell eftersom att sova hemma gör vi alla andra nätter, det här fick symbolisera att det var en speciell natt, även om inte rummet eller hotellet var speciellt. 

Men vi hade bokat en svit på söndagkvällen till måndagen med bastu och jacuzzi på rummet med bröllopsVIP, vilket innebar champange, frukt, nötter och annat.  Då checkade vi in kl 18 på kvällen och hade hela kvällen, natten och morgonen på oss att njuta av rummet. 
    Det var värt alla pengar. Mycket skönt att kunna njuta ordentligt av ett härligt hotellrum.  

• PiaB

Tack Chicita för bra information, och tack alla andra för era erfarenheter och tankar. Vi funderade länge på att vigas och ha middagen och bo på ett ställe nära där blivande mannen bor. Jättemysigt ställe men nu har vi bokat ett annat eftersom vi vill gifta oss i kyrkan och gärna kunna ha vigsel och middag på samma ställe (nästan).

Men vi skulle ju fortfarande kunna bo där på bröllopsnatten. Och som någon skrev kan man ju bo innan och efter också, så det blir som en weekend. Vi gifter oss en lördag. Så det är inte alls en dum idé att bo där från fredag till söndag då. Det är inte jättelångt hemifrån heller så jag är säker på att min vän, som fått titeln bröllopsfixare, gärna åker och hämtar sådant vi glömt Då är man ju på plats på morgonen för den stora dagen och incheckad och klar. Bara att komma och sova efter bröllopet. Och det där med mysfrukost och sånt lät ju lockande

• CoG

För oss blir det bröllopsnatt på hotell.
    Vi kommer inte att ha bröllopsfest så det blir inte mitt i natten vi anländer dit, men vi kanske strosar runt nere vid älven om det inte är en regnig sommarkväll istället för att bara vara i hotellrummet.

Till vardags är vi allt som oftast hemma med våra små då vi ska sova, så en natt borta tillsammans utan några andra som behöver uppmärksamhet känns lyxigt efter en sån speciell dag.
    Dessutom ÄLSKAR vi hotellfrukost!!
    Och vi är inte sjusovare så att vara klara till 12 blir inga poblem.
    Vi är vakna före 7 oavsett om vi har barnvakt eller ej :)

De som ska iväg på bröllopsresa kanske inte tycker att dom behöver hotellnatten efter bröllpet och en del sover ju på hotell natten mot bröllopet ist...
    Ni får känna efter vad som blir bäst och om ni tycker att det är värt pengarna att sova borta, beroende på när ni kommer att anlända till hotellrummet osv.

• PiaB

Vi har nog bestämt att vi inte åker direkt på en bröllopsresa. Kanske t.o.m. väntar med det till året efter beroende på vart vi vill åka eftersom vi gifter oss i Augusti. Vissa ställen är ju olidligt varma då. Så då kan vi kosta på oss att bo på hotell. Vi älskar också hotellfrukostar och det känns nog lite lyxigt och speciellt att bo på hotell.

Jag förstår att det känns ännu mer speciellt om man har småbarn. Vi kan ju i princip bo på hotell när vi vill då mina barn är stora och han har inga. Men nu när jag läst vad alla skrivit ska jag föreslå honom att vi bor där hela helgen

• CoG

Jadet låter ju inte så dumt :)

PiaB skrev 2012-11-11 21:14:35 följande:

Vi har nog bestämt att vi inte åker direkt på en bröllopsresa. Kanske t.o.m. väntar med det till året efter beroende på vart vi vill åka eftersom vi gifter oss i Augusti. Vissa ställen är ju olidligt varma då. Så då kan vi kosta på oss att bo på hotell. Vi älskar också hotellfrukostar och det känns nog lite lyxigt och speciellt att bo på hotell.

Jag förstår att det känns ännu mer speciellt om man har småbarn. Vi kan ju i princip bo på hotell när vi vill då mina barn är stora och han har inga. Men nu när jag läst vad alla skrivit ska jag föreslå honom att vi bor där hela helgen

• Principisessan

vi kommer inte ha någon bröllopsfest utan upplägget är att vi har vigsel i kyrkan och sen en middag på restaurang på kvällen. Så vi har bokat en tvårumssvit som ligger ett stenkast från både vårt hem och frisören som fixar mit hår. Så då kan vi checka in redan tidigare och göra klä oss på hotellet. Sen efter middagen kan vi gå till hotellet (som inte är långt från restaurangen) och bara mysa, ha det skönt utan barnen med och få sova länge och äta hotellfrukost.

tyckte rummet såg så fint ut att vi kände att är det någon gång vi ska unna oss en svit så är det till bröllopsnatten :) 

• PiaB

Den tanken har jag också tänkt, att det kanske inte blir så sent. Vi har inte bjudit till fest, utan till middag som börjar efter vigseln kl 16.00. Visserligen blir det nästan femrätters om man räknar från brudskål och tilltugg till bröllopstårtan, så det tar väl sin lilla tid. Men det är ju skillnad om man räknar med att festa halva natten. Vi har sagt att de som vill stanna efter maten gärna får göra det och att det finns en betalbar på stället. När vi träffas på middagar brukar vi sitta och prata i det oändliga om allt och ingenting, och så hoppas jag att middagen blir också. Att alla bara pratar och har trevligt. Våran intention är inte att ha århundradets fest. Så känslan jag har är att det inte blir jättesent, men man vet inte

• Chicita

Jag tycker att det låter som en bra plan PiaB...
    Alltså att kanske ta en helg på hotellet. Då hinner ni njuta mer av hela vistelsen.
    Kolla med hotellet för beroende på vilken stad det är så kan som ha liknande paket som vi hade.

Vi hade dels "kom-tidigt-paket" där man får väldigt billigt boende första natten om man kommer redan på fredagen än om man kom på lördag eftersom att fredagar var väldigt lugna hos oss.
    Och dels hade vi paket där man kunde köpa till sen utcheckning eller till och med middag på fredag kväll rätt billigt.
    Så fråga om sånt när ni bokar.
    Det är ett hett tips Glad 

• PiaB

Tack för det tipset! Jag har kollat deras paket och det finns ett mysigt som heter romantisk weekend eller nåt sånt. Från fredag till lördag. Och så har de ett bröllospaket. Jag ska kolla hur det går att kombinera, om man kan bo i rummet för bröllopspaketet i två nätter och vad det kostar. Eller om man kan bo i weekendrummet två nätter och köpa till det där med champagnen som jag tyckte var en kul och annorlunda grej. Man får en champagneflaska med personlig etikett

Här är stället om någon är nyfiken www.torpapensionat.se

• Principisessan
    PiaB skrev 2012-11-11 22:08:10 följande:

Tack för det tipset! Jag har kollat deras paket och det finns ett mysigt som heter romantisk weekend eller nåt sånt. Från fredag till lördag. Och så har de ett bröllospaket. Jag ska kolla hur det går att kombinera, om man kan bo i rummet för bröllopspaketet i två nätter och vad det kostar. Eller om man kan bo i weekendrummet två nätter och köpa till det där med champagnen som jag tyckte var en kul och annorlunda grej. Man får en champagneflaska med personlig etikett

Här är stället om någon är nyfiken www.torpapensionat.se

oj vad charmigt! 
Svar på tråden Hotell eller inte efter bröllopet?