Inlägg från: PiaB |Visa alla inlägg
  • PiaB

Hotell eller inte efter bröllopet?

Jag undrar en sak som jag naturligtvis kan ta reda på genom att ringa något hotell. Men det är roligare att fråga här

Jag kom att tänka på hur man gör rent praktiskt med hotellet, om man nu ska bo på hotell på bröllopsnatten? När checkar man in? Vi ska gifta oss kl 16.00 så vi skulle ju hinna göra det innan, tror jag. Vi kommer ju ha lite annat att göra den dagen med smink och klädsel och sånt. Eller skickar man en kompis att checka in? Eller får man checka in på natten?

Och då kommer nästa fråga, som säkert varit uppe förut. Orkar man med något mer än att stupa i säng efter bröllopet? Och nu menar jag inte att någon behöver berätta något intimt, utan helt enkelt om ni som är gifta orkade vara vakna en stund eller om man somnar ovaggade.

Vi funderar på vilket vi ska göra. Boka hotell som ju kan vara trevligt och kännas lyxigt. Kan vara skönt att slippa åke hem. Eller så funderar vi på att åka hem och sova och åka och bo på något spa dagen efter och skämma bort oss med mysiga behandlingar och så.

Hur har ni gjort som är gifta, och hur tänker ni som planerar? Är det värt att bo på hotell, eller bortkastat eftersom man lär somna innan man lägger ner huvudet på kudden? Och jag vet att vi gör som vi vill, men det kan vara kul att höra hur andra tänker

• Svar på tråden Hotell eller inte efter bröllopet?
  • PiaB

Tack Chicita för bra information, och tack alla andra för era erfarenheter och tankar. Vi funderade länge på att vigas och ha middagen och bo på ett ställe nära där blivande mannen bor. Jättemysigt ställe men nu har vi bokat ett annat eftersom vi vill gifta oss i kyrkan och gärna kunna ha vigsel och middag på samma ställe (nästan).

Men vi skulle ju fortfarande kunna bo där på bröllopsnatten. Och som någon skrev kan man ju bo innan och efter också, så det blir som en weekend. Vi gifter oss en lördag. Så det är inte alls en dum idé att bo där från fredag till söndag då. Det är inte jättelångt hemifrån heller så jag är säker på att min vän, som fått titeln bröllopsfixare, gärna åker och hämtar sådant vi glömt Då är man ju på plats på morgonen för den stora dagen och incheckad och klar. Bara att komma och sova efter bröllopet. Och det där med mysfrukost och sånt lät ju lockande

• PiaB

Vi har nog bestämt att vi inte åker direkt på en bröllopsresa. Kanske t.o.m. väntar med det till året efter beroende på vart vi vill åka eftersom vi gifter oss i Augusti. Vissa ställen är ju olidligt varma då. Så då kan vi kosta på oss att bo på hotell. Vi älskar också hotellfrukostar och det känns nog lite lyxigt och speciellt att bo på hotell.

Jag förstår att det känns ännu mer speciellt om man har småbarn. Vi kan ju i princip bo på hotell när vi vill då mina barn är stora och han har inga. Men nu när jag läst vad alla skrivit ska jag föreslå honom att vi bor där hela helgen

• PiaB

Den tanken har jag också tänkt, att det kanske inte blir så sent. Vi har inte bjudit till fest, utan till middag som börjar efter vigseln kl 16.00. Visserligen blir det nästan femrätters om man räknar från brudskål och tilltugg till bröllopstårtan, så det tar väl sin lilla tid. Men det är ju skillnad om man räknar med att festa halva natten. Vi har sagt att de som vill stanna efter maten gärna får göra det och att det finns en betalbar på stället. När vi träffas på middagar brukar vi sitta och prata i det oändliga om allt och ingenting, och så hoppas jag att middagen blir också. Att alla bara pratar och har trevligt. Våran intention är inte att ha århundradets fest. Så känslan jag har är att det inte blir jättesent, men man vet inte

• PiaB

Tack för det tipset! Jag har kollat deras paket och det finns ett mysigt som heter romantisk weekend eller nåt sånt. Från fredag till lördag. Och så har de ett bröllospaket. Jag ska kolla hur det går att kombinera, om man kan bo i rummet för bröllopspaketet i två nätter och vad det kostar. Eller om man kan bo i weekendrummet två nätter och köpa till det där med champagnen som jag tyckte var en kul och annorlunda grej. Man får en champagneflaska med personlig etikett

Här är stället om någon är nyfiken www.torpapensionat.se

Svar på tråden Hotell eller inte efter bröllopet?