Inlägg från: Sörön10 |Visa alla inlägg
  • Sörön10

Har ni barn? Hur många?

usch, så hemskt för dig TS!  

Har bara en dotter och vill nog inte ha fler barn. Vill kunna fokusera på henne och ge henne allt det bästa jag kan.

Har inte upplevt själv det du beskriver, men min mamma har. Hennes lillasyster har favoriserats hela livet, från barn till vuxen ålder. Nu senast fick hon ta över sommarstället, trots att mamma också ville (dela). Papper skrevs där det påstods att hon betalat för det men det har hon inte gjort. Fick det gratis. Såna saker. 

Vill inte riskera behandla mitt barn likadant så det kanske är smidigast med ett barn då? 

• Sörön10
    Anonym (Ensam=inte stark) skrev 2012-11-19 15:39:15 följande:
    Bara genom att tänka som du och TS gör tror jag att man inte hamnar i den situationen att man någonsin kommer att förfördela eller att älska sina barn olika...

Det finns de som kanske inte kan få fler än ett barn men har man möjlighet till att få åtminstone två barn så tycker jag att man ska ge sitt barn åtminstone ett syskon - det finns många fördelar med detta. De får lära sig att dela med sig, de får ta hänsyn, de får en lekkamrat, de får någon som förhoppningsvis alltid kommer att finnas där, när sen du och pappan blir gamla så slipper hon sitta där och ta allt själv när någon av er eller båda dör...

Mitt ex va bara 30 år när hans pappa dog i cancer, två år senare dog hans mamma av samma avskyvärda sjukdom - om inte han haft sin bror så hade han nog gått under tror jag. De hade bara varandra, de fick sköta allt - deras band har blivit otroligt starkt för det är bara de som verkligen kan förstå vad de har upplevt även om de hade människor omkring dem som stöttade och brydde sig så gott de kunde... därför tycker jag att det är ego att välja att bara skaffa ett barn (om det nu är så att man kan få fler)...

Jag har fyra syskon, min pappa en vanlig arbetare, min mamma va hemmafru när vi va små, kanske inte fick det senaste jämt, mamma sydde våra kläder, vi åkte inte på utlandsresor MEN vi syskon hittade på så mkt kul ihop, våra föräldrar har aldrig gjort så att någon av oss har kännt sig förfördelad eller mindre älskad.Våra föräldrar har gett oss både kärlek och tid och jag tror att de har gett mer tid än vad många heltidsarbetande enbarnsföräldrar idag ger sina barn... så det handlar inte om det heller - ensam är INTE stark, ju fler man är i en familj desto starkare är man!
    vet inte om jag kan hålla med dig. Har en bror och vi är inte alls speciellt tajta. Bråkade massor när vi växte upp osv. Vi är helt enkelt för olika. När vår pappa gick bort drog jag lasset själv och den som stöttade var min man. Jag tror inte att man är nära varandra bara för att man delar blod. 

Jag anser att ett barn ska vara önskat för sin egen skull, inte för att vara ett ev. stöd till barn 1 eller liknande. Om vi ska skaffa flera barn eller ej står skrivet i stjärnorna. Isf för att VI vill, inte för att hon måste ha ett syskon. Vi har vänner med barn som hon kommer träffa och leka med (och lära sig sociala regler) samt hennes alla kusiner. 
Svar på tråden Har ni barn? Hur många?