IBS
Jag har haft problem med magen sen tonåren. Klassisk stressmage! När jag var 18-19 var det även en läkare som drog slutsatsen att jag med största sannolikhet har IBS också. Den diagnosen har sedan styrkts med tiden.
Man har även utelsutit glutenallergi och jag har konstaterad laktosintolerans sedan jag var mindre.
Det är svårt att förklara hur det är att ha IBS för någon som inte har det tycker jag. Vissa dagar är bättre än andra, men ibland vill man bara stanna i sängen. Jag är tillexempel oerhört beroende av att äta på regelbundna tider, något som jag slarvar med lite för ofta. Om jag är hungrig måste jag äta direkt, väntar jag förlänge så pajar magen totalt och det blir nästan bara värre av att tillslut äta...
Jag har testat de flesta receptfria läkemedlen som apoteket säljer, men tycker inte att någon gav jättestor lindring. I mitt fall mår jag dock bättre när jag utesluter kolhydrater. Speciellt bröd och pasta som är mina största bovar.
Jag har lärt mig att leva med att ha en mage som bara sammarbetar när den själv käner för det. Jag inser att jag skulle kunna ha det så mycket värre, och sålänge jag inte stressar och tänker på vad och när jag äter är det ingen större fara. Det är ju inget man dör av, även om det kan kännas så ibland... ;)
Kram till alla er som kämpar med IBS!