Inlägg från: PiaB |Visa alla inlägg
  • PiaB

Helg - vad har du i glaset?

99 ggr av 100, ett glas rött. Jag är oerhört förtjust i rödvin och som av en händelse ska jag dessutom gifta mig med en (amatör)vinkännare. Så vår nya hobby är att gå på vinprovning och lära oss så mycket som möjligt. Riktigt intressant om man nu är intresserad av det.

Favoriten hittills har varit Amarone, inte alla men de flesta. Men döm om min förvåning när vi på en vinprovning fick smaka ett vin som var ännu bättre! Jag råkade uttrycka att det vinet fick den bästa Amaronen att smaka som dåligt blandad saft. Sommelieren blev lyrisk då han tydligen tyckte detsamma och vi stod sedan länge och pratade med honom och fick en massa tips lite på sidan av.

Så ikväll blir det en flaska av den sorten, Barolo. Vi köpte en låda då som vi spart till speciella tillfällen. Och idag ska vi till Värdshuset där bröllopsmiddagen ska vara och träffa kökschefen. Det tycker vi är speciellt

• PiaB
    Chicita skrev 2012-11-17 17:59:16 följande:
    Blev lite inspirerad av PiaB Glad men vi har bara en enkel Shiraz hemma. Så det får bli den i så fall...
    Kul om man kan inspirera! Och då vill jag tillägga att jag gillar allt från 80 kronors viner och uppåt. Våra favoriter kostar faktiskt 350 och 99! Det som kostar 99 kan jag varmt rekomendera. Heter McManis och är fantastiskt gott och smakar som ett 300 kr vin Förvånad. Så även om jag vet att jag ibland farmstår som en vinsnobb {#emotions_dlg.tongue-out} , så har priset ingen betydelse. Är det gott så är det
  • PiaB

Igår kväll blev det något så ovanligt som en liten whiskey för mig Förvånad. Jag har aldrig gillat det men har gärna velat. Det känns som att man ofta blir bjuden på just whiskey och jag har alltid tackat nej. Min fd man hade alltid whiskey av all de sorter och jag testade alltid men tyckte det rent ut sagt var äckligt. Och då är jag hellre utan.

MEN så träffar jag min blivande man som dricker en annan sort än mitt ex. Vet inte vad skillnaden är dock eftersom jag varit totalt ointresserad. Den här sorten är rökigare än mitt ex brukade dricka. När vi var på spa för ett tag sedan beställde han ett glas som jag smakade på och utbrast "mmm, det smakar som tjärtabletterna man köper på finlandsbåten". Och det är tydligen röksmaken jag känner och som tilltalar mig. Precis som jag gillar rökt korv och fisk.

Igår hade han köpt en ny flaska som jag smakade på och faktiskt gillade. Samma sak där, "åh, det smakar tjära"

• PiaB

Åh, jag hade glömt den här tråden! Tack för länken Chicita, mycket intressant läsning. Faktum är att jag och blivande maken snart druckit upp en flaska whiskey som han köpte några veckor innan jul. Jag som aldrig fått i mig mer än en liten klunk av alla sorter jag provat genom åren. Talisker heter sorten som faktiskt är riktigt god enligt mig. Han är mer än nöjd och önskar nu att jag ska börja gilla Grappa också, men det tror jag han misslyckas med. Jag har smakat några sorter och det är olidligt äckligt, men det har jag iof tyckt om whiskey också.

Till nyår funderar vi på att köpa en Bollinger och ha under kvällen. Vi är bortbjudna på middag och jag ska baka en snickertårta. Bollinger och snickerstårta till efterrrätt låter väl utmärkt {#emotions_dlg.tongue-out}. Däremot tar jag tacksamt emot tips på något att ha på tolvslaget. Jag är dålig på champagne, mousserande, cava och allt vad det heter. Jag bara dricker och tycker det är gott och glömmer vad det heter.

Och så vill jag tipsa om en fantastiskt god cider! Jag är som sagt dålig på namn, men tror den heter Cidre de Normandie. Iaf heter den något med Normandie. En 75 cl flaska kostar 49 kr, har jag för mig. Jättegod och väldigt äpplig i smaken. Torrare och inte alls söt som t.ex. päroncider på burk. Den kan man dricka bara som den är eller som alternativ till vitt vin till mat. Kan tänka mig den till ost och kex och annan plockmat. Vi tycker den är så god så vi funderar på att ha den som brudskål faktiskt. Nu ska ju vi vara på restaurang så jag vet inte hur mycket man får välja själv.

Kanske rent av blir en sådan på tolvslaget

• PiaB

Den här helgen blev det många sorter. Varit på två middagar så det här blivit rödvin, nubbe, whiskey, påskmust och nu en latte

Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?