Chicita skrev 2012-11-25 00:01:01 följande:
Visst förstår jag att man inte vill dricka alkohol när man är gravid. (och grattis förresten om jag inte redan sagt det

) men har du testat dom där alkoholfria / avalkoholiserade vinerna?
När jag och maken fyllde 35 så ammade äldsta svägerskan, men eftersom vi kände att vin var bästa dryckesalternativet till maten så köpte vi sånt avalkoholiserat. Om hon så hade svept hela flaskan så hade det inte varit värre än att dricka en cider från ICA...
Och hon var överlycklig...
Det är ju en så social grej, och man kan känna sig så utanför. Vilket kan orsaka stress - som inte är bra för barnet.
Och då menar jag inte att man blir stressad av att inte få supa till

, utan för att man känner sig utanför och exkluderad.
Kanske inget man gör varje fredag i soffan. Men ett glas sådär ibland "bara för att det är gott" när vännerna kommer över, eller till lördagssteken kan vara det lilla som ger en bred guldkant på tillvaron.
Tack tack! Och tack för dryckestipsen

Jag är rätt "nygravid" så att säga så jag har inte haft anledning till att testa så många alkoholfria viner än. För ett par veckor sedan var vi dock på restaurang och då fick jag ett vitt vin som var rätt gott när det var kallt, men sedan när det stått en liten stund bara smakade mer som lite vattnig äppeljuice så det var väl inte så spexigt. Men jag får säkert en massa tillfällen nu under festlighterna under jul och nyår...
Det är sant att det känns lite tråkigt att bli begrensad till "barnalternativen" när det ska vara lite festligt, inte för att jag kanske blir så stressad över det, men det är ju inte så kul att äta en riktigt god middag och dricka en cola till... så jag ska defenitivt prova på lite fler alkoholfria alternativ. Återkommer kanske framöver med tips