• Anonym

Vill ha ett påkostat fint bröllop, men litet...går det ihop?

Vill verkligen ha ett litet bröllop med kanske 30-40 gäster MAX. Däremot är jag rädd att det kommer kännas fjuttigt och "billigt" just eftersom det blir litet. Hur får man ett litet bröllop att förbli just ett rejält bröllop trots få gäster?

• Svar på tråden Vill ha ett påkostat fint bröllop, men litet...går det ihop?
  • daniiel

Genom att göra bröllopet precis så som man vill ha det. 30-40 gäster är ju inte hemskt litet, även om det inte är stort heller. Ni får helt enkelt bara tänka efter vad ni vill ha med på ert bröllop i matväg, dekorationsväg osv osv. Planera utifrån det och inte utifrån antalet gäster. Det finns absolut inget samband mellan billigt och ett litet bröllop.

• Chicita

Skulle precis skriva det daniiel skrev.

Det viktigaste på ett bröllop (om jag är gäst) är att jag ser ett lyckligt och avslappnat brudpar.
    Att det är genomtänkt och att jag blir placerad bredvid någon trevlig bordsgranne...
    Så lägg tid och energi på att planera ert bröllop som ni vill ha det.
    Engagera en toastmaster / madame som hjälper er under dagen så att ni kan slappna av.
    Med färre gäster kanske man har råd att lägga mer pengar på maten, underhållningen eller dekorationer/ blommor och då känns det också lyxigare för mig som gäst...
    Tänk på att välja lokal efter antalet gäster också.
    För det känns som att man är fler om lokalen är mindre.
    Hur vacker än den stora salen på det lokala slottet är, så kan den kännas ödslig och tom med för få gäster. Då kan det kännas betydligt maffigare och lyxigare i den lilla bystugan som man pyntade upp med tyg på väggarna och blommor överallt...
    Tja du förstår nog vad jag menar i alla fall Flört 

• tinaalpfält

Bara för att antalet gäster inte är gigantiskt betyder det inte att ett bröllop inte kan vara fint och påkostat. Jag vet ju såklart inte exakt vad du menar för det och hur ni vill ha det men ni kan ju t.ex. ha nån lyxig trerätters middag och kanske lägga extra omsorg på detaljer, bordsplacering och lokalen så blir det ju genast mer påkostat än en buffé i en opyntad lokal. (OBS! Jag menar inte att jag inte tycker att ett sådant bröllop är trevligt...utan bara som ett kostnadsexempel)

Vi gifte oss på ett slott med ca 50 gäster och när folk hörde det fick vi genast höra att det måste ju vara riktigt pampigt och lyxigt. För oss var det mer att lokalen passade våra behov, vigselplats, festlokal och sovplatser på samma ställe och vi kunde ta med egen mat o dryck. Vi hade buffé så att gästerna fick mingla lite och fixade inte speciellt mycket med småsaker. Det blev murgröna på borden med ett varsitt festprogram. Vi försökte istället "tona ner slottsmiljön" och få en myskänsla.

Det jag menar är att kan man göra åt det hållet är det klart att man kan lyxa till det med utan att antalet gäster är den avgörande faktorn. 

Lycka till med planeringen! 

• Koloratur

Ett bröllop med 30-40 gäster tycker nog inte jag är såå litet, du skriver inte om det bara är vuxna eller om barn också kommer vara med.
    Men mina tips är nog: lägg krutet på fina detaljer, beställ vackra blomsterarrangemang och ljusdekorationer till borden och servera t. ex. äkta champagne istället för mousserande. Tänk noga igenom maten och vinlistan, för det finns säkert de gäster som är extra intresserade av de ni kommer bjuda på. Tänk ordentligt igenom bordsplaceringen, det är A och O för lyckat party! Ha gärna med detaljer under kvällen som är extra mycket ni, och framför allt, delegera till någon kul men organisatorisk person som tar hand om "körschemat" för kvällen så ni bara kan slappna av och njuta av eran kväll! Glad

Kanske nåt sånt här..? ;)
  • Anonym

Det lutar mot att det blir ca 35 gäster (bara vuxna, barnen får stanna hemma). Det skall hållas på ett slott, med 3 rätters och personalen på slottet kommer sköta dekorationer etc samt serveringen. Skall ha pampig tårta, limousine eller häst och vagn. Det finns ingen hotellmöjlighet på slottet, men alla som är bjudna bor i staden.

• maxmamma

vi kommer inte ha bröllopsfesten o vigsel på ett slott o vi blir inte så många personer heller men vi har valt att lägga lite extra på att ha en shysst 3-rätters middag med  serveringsperonal o lägger pengar på att dekorera snyggt o lite lyxigt så det blir en genuin känsla som känns som oss.

sen det viktigaste är väl att både gäster o brudpar känner sig välkommen väl till mods o inte känner sig olustiga, jag tror man gör efter sin bästa förmåga för att det ska bli så bra som möjligt för alla som ska vara med. och det är huvudsaken.  

• PiaB

Skulle vara kul att veta vad du TS anser vara fint? Det är ju så olika från person till person. Det jag tycker är fint tycker inte alla andra är fint. Antagligen menas i detta fallet att det ska kännas dyrt eftersom du nämner påkostat. Och dyrt behöver inte alls vara fint utan kan ge mig en riktig "billig" känsla. Jag åker varje dag förbi ettav de "finaste" husen i Huddinge och det ger mig rysningar då jag tycker det ser alldeles för mycket ut. Men som sagt, alla tycker olika.

Vi ska ha femrätters på ett värdshus i ett friluftsområde. Kanske många tycker inte är fint. Men så vill vi ha det. Och jag jag brukar säga att om brudparet strålar av lycka skulle man kunna gifta sig på en parkeringsplats och det skulle upplevas fint

• PiaB

Vi kommer förrseten att vara 36 personer med oss om alla kommer och det tycker jag är alldeles lagom. Tror att vi kommer att hinna prata och umgås med alla. Och nu menar jag inte att det är fel att ha fler gäster, men du förstår...

• daniiel
    Anonym skrev 2012-11-19 12:31:08 följande:
    Det lutar mot att det blir ca 35 gäster (bara vuxna, barnen får stanna hemma). Det skall hållas på ett slott, med 3 rätters och personalen på slottet kommer sköta dekorationer etc samt serveringen. Skall ha pampig tårta, limousine eller häst och vagn. Det finns ingen hotellmöjlighet på slottet, men alla som är bjudna bor i staden.
    Vad i det upplägget tycker du inte känns fint nog? Är det bara antalet gäster?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 12:31:08 följande:
    Jag tycker det låter fantastiskt! Välj ut goda viner, slå till på äkta champange, köp vackra ringar, boka massage till kvällen efter bröllopet (Det tror jag är guld värt!) så kommer det kännas lyxigt och pampigt.

Det är ju inte antalet gäster som gör festen utan vilka som är där på eran stora dag.

Kan tillägga att vi planerat ett budgetbröllop (20.000 för galet mycket folk (75st) och att jag hellre skulle vilja ha det tvärtom!

Lycka till! 
Svar på tråden Vill ha ett påkostat fint bröllop, men litet...går det ihop?