Chicita skrev 2012-11-19 15:25:01 följande:
Jag kan börja med att berätta min syn på gästgåvor...
Som gäst så tar jag hellre en pralin som jag kan äta i väntan på maten eller som något sött mellan rätterna eller efter maten än typ ett graverat glas eller något annat udda som jag inte har någon användning för längre fram.
Det där med att använda placeringskortet som gästgåva (graverade glas, bestick, servetter osv) går alltså bort för mig. Sånt tar jag inte med mig hem.
För den delen, vad ska jag frakta det där glaset i (om det nu var ett sånt jag fick).
En grej som speglar brudparets intressen eller temat på festen däremot kan vara jättekul att spara, om jag kan frakta hem den på något bra sätt alltså.
Så av den anledningen skulle jag tycka att ett pärlarmband eller broderad näsduk skulle kunna vara roligt att få. Men generellt gillar jag inte det där med "hans och hennes".
Vi gav bort trollkors.
Dom är smidda av järn, och användes på medeltiden för att skrämma bort troll och annat skrymt, och hängdes då över ladugårdsdörren. Men sen blev dom en skyddsamulett istället som bars i en läderrem eller vaxat linsnöre.
Vi valde detta då vi hade medeltidstema för det första, men vår granne är smed också, så hon erbjöd sig att tillverka dom väldigt billigt. (eller tja billigt och billigt, men det var till en bråkdel av vad dom skulle kostat om vi hade handlat dom på en marknad eller liknande. Nu blev det typ materialkostnad).
Det var alltså något som verkligen speglar oss, våra intressen och vårt tema. Och det blev väldigt uppskattat.
Andra saker jag hört om (eller fått själv) är tepåsar med hans och hennes favorit-te från det te-drickande brudparet.
Hemlagad marmelad/sylt för hon som syltar och saftar så mycket hon bara hinner.
Småflaskor med parets favorit-vin.
Eller det bästa någonsin: en "frukostpåse" med ett hembakt frukostbröd, en tepåse med favoritte, en miniburk marmelad och något mer... Så att man kunde dela brudparets favoritfrukost med dom även om man inte var på samma ställe...
Jag håller med om det med graverade presenter, vad ska gästerna med ett glas med vårat namn på...
Just därför tänkte jag näsduk med deras egna initialer, så blir det kanske roligare att behålla. Och för oss skulle det spegla vårat tema - vintage - med pärlarmband och näsduk, tänker jag.
Tepåsar är fint, men vi dricker mest kaffe =): Och jag föreställer mig att ett armband/näsduk är lätt att stoppa i fickan/väskan och ta med i motsats mot att vi köpt nåt större, och större chans att folk kommer ihåg att ta med hem (om de vill).