• PiaB

Jag är så glad! (inte bröllopsrelaterat)

Min yngsta dotter som är 16 år har haft en oerhört jobbig och turbulent högstadietid. Jag tänker inte gå in närmare på det då det är sååå mycket och det är en tid som fortfarande gör ont att tänka på.

För att göra en lång historia kort så läste hon in hela åttan och nian i nian. Otroligt starkt gjort av henne. Hon fick betyg i allt utom matte, vilket gjorde att hon inte kom in i gymnasiet på den linjen hon ville. Men hon började i gymnasiet och kämpade på.

Fick betyg och kände att hon hamnat fel så hon bytte till Hantverksgymnasiet och trodde hon ville bli frisör. I den skolan får de prova lite av varje innan de väljer inriktning, och när hon provat florist några gånger var hon helt salig. "Mamma, det är ju askul med florist. Jag vill bli florist"!

Och gissa om jag, och hon, grät idag när hon berättade att hon kommit in på floristlinjen Så himla skönt att allt ordnat sig och att hon går till skolan med glädje idag. Och nej, det här har absolut ingenting med bröllop att göra. Mer än att jag sa att hon kan göra tärnbuketterna till henne och hennes syster

• Svar på tråden Jag är så glad! (inte bröllopsrelaterat)
  • Chicita

Vad kul PiaB Glad

Bra morot också med att hon kan få binda tärnbuketterna.

• miserere

Underbara känsla när det som varit jobbigt löser upp sig! )

• PiaB

Tack! Ja, och även om hon bara kommer att ha gått lite mer än en termin när vi gifter oss så klarar hon säkert att göra två snygga vanliga buketter

• vinterfrost

Vad roligt! Ett fantastiskt yrke om jag får säga det själv även om det har sina skitsidor de med men vilket jobba har inte det Grattis till henne!!

• passionsblomman
    PiaB skrev 2012-11-19 20:53:18 följande:
    Tack! Ja, och även om hon bara kommer att ha gått lite mer än en termin när vi gifter oss så klarar hon säkert att göra två snygga vanliga buketter
    Tveklöst klarar hon det. Hon skulle klara din brudbukett med, (ifall du nu inte hade den där med knapparna). Hurra för bra saker som händer när man haft det tufft!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • maxmamma

åh grattis vad roligt för både henne o dig. jag ska inte ta över din tråd men jag har haft det liknande din dotter har haft det när det gäller det där med tonåren o skolarbetet.

men ett stort grattis igen det är ni o framför allt dottern. go girl go 

• PiaB

Tack igen allihop!

Ja det känns helt fantastiskt, och när man haft en dotter som inte ville leva när det var som värst, som glatt går till skolan idag kan man inte annat än gråta av glädje

Får se hur det blir med min knappbukett. Visserligen är jag nöjd med den nu men visst skulle det vara kul och väldigt speciell om hon gjorde min brudbukett

• passionsblomman
    PiaB skrev 2012-11-20 12:45:46 följande:

Får se hur det blir med min knappbukett. Visserligen är jag nöjd med den nu men visst skulle det vara kul och väldigt speciell om hon gjorde min brudbukett

Ja visst skulle det!
    Låt henne gröa den som ett hemligt projektarbete i skolan och överraska dig. (iallafall i min skola hade vi egna arbeten ibland, som vi skulle planera från start till mål så att säga, då fick vi välje en del inköp och så. Ett sådant exempel var just ett eget brudbinderi)

Jag vill skicka med ett tips inför din dotters framtid i yrket:

Se till att hon har bra skor! och att hon håller sig väl allmäntränad. Det är ett slitigt arbete på hårda golv. Massor av tunga lyft, bärande och kånkande, disk och så vidare.
    En bra fysik, bra skor och förebyggande träning kan rädda en från trasig knän, hälar, axlar osv. En bra handcreme är gott, för självsprickor, eksem och uttorkade händer med trasiga nagelband osv hör till. Yrket är mycket tyngre än man fattar utifrån, och jag kan inte nog understryka hur mycket jag önskar att jag hade haft en annan grund och bättre vett, så jag kanske sluppit en del av min värk.
    Du kommer antgligen också att behöva hjälpa henne med att kolla upp att saker går rätt till i anställningar och så. Väldigt mycket konstigt pågår vad gäller anställningsvillkor och eftersom så många kommer direkt från gymnasiet, kommer många arbetsgivare undan med att göra fel-för tjejerna vet inte vad de ska ha för villkor.
  • PiaB
    passionsblomman skrev 2012-11-20 13:48:55 följande:

Tack för bra tips, de ska jag komma ihåg. Ja jag misstänkte det där med anställningarna. Hon berättade att en lärare sagt att det är jätte lätt att få jobb och med tanke på att det är ungdomar som kommer ut så försöker säkert många att kringgå lagen.

De gånger hon hade "salong" sa lärarna öppet att det är jättelätt att jobba svart som frisör om man vill Förvånad. Och även om det är det så kanske inte en lärare bör säga det till 16-åringar...

• passionsblomman

Jadu, det finns en hel del likheter i de där två branscherna. ett stort problem som jag ser det, är att många som har butik idag, själva startat som unga och aldrig lärt sig vad lagen egentligen säger, utan man gör som man alltid gjort. dvs, har man själv provjobbat gratis så tycker man att "det är så det är", och det är vanligt att folk får ut ob-delen svart, eller att man ska ta ut övertid i tid etc. Skitkasst och mycket mycket okunnigt. Väldigt få butiker har kollektivavtal. "skitlätt att få jobb" tycker jag inte. Skitlätt att få plocka timmar -ja. Skitlätt att få en riktig anställning (och helst på ett bra ställe) -nej! Särskilt inte nu i lågkonjunkturen. Förhoppningsvis hinner ju den åtminstone vända tills hon gått ut, för själv tycker jag arbetsmarknaden är rätt mörk just nu-det sprutar ut florsiter numera!  (Förr var det nordisk intagning till Norrköping, den enda utb. som fanns alltså i hela norden. När jag gick fanns det kanske 4-5 skolor i hela landet plus några gymnasievarianter. Nu finns det ju floristutbildning typ i varenda stad. Frågan är bara hur bra lärare det hunnit komma fram på så kort tid.

Men, vad det än blir i framtiden med just floristjobbet, så är det en bra utbildning om man är intresserad av färg och form och serviceyrken. Man kan lätt gå vidare till dekoratör, inredare, andra butiksjobb, rikta in sig mot trädgård och kanske plugga ytterligare om man vill. Florist är en bra början! (eller det man vill för alltid om så är)och man kan LÄTT jobba extra medan man läser vidare ifall man är florist.

Svar på tråden Jag är så glad! (inte bröllopsrelaterat)