Skelleftetjejen skrev 2013-01-06 10:15:09 följande:
Har funderingar på att bjuda in några fler till vigseln dock, men många verkar tycka att detta är "fult", själv tycker jag att det vore ,kul om vissa kompisars föräldrar kommer (som man känt hela livet, men inte umgås med), även vissa andra som man är bundna till, men inte träffas så flitigt, för jag känner att dom inte har så mycket att göra på festen, men jag vet inte heller hur jag ska utforma inbjudan.
Vad tycker ni andra?
Vi bjöd in folk till enbart kyrkan, en kyrkinbjudan helt enkelt. Jag tycker det var jättekul och är en bra idé :) Personligen har jag aldrig hört något om att det skulle vara "fult", utan bara tvärtom. Jag tycker dock inte att man behöver skicka ut en inbjudan via post för det. Vi gjorde ett evenemang på facebook för alla vänner/bekanta som inte var inbjdna på själva bröllopet och skicka ut via mejl till andra, samt sped det muntligt.
Vi skrev något i stil med:
"Välkomna att näravara vid vår vigsel den XX/XX kl.XX.XX i XX-kyrka.
Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".
Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i (även om vårt "tittekort" är elektroniskt)! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!
Ni behöver inte alls besvara detta, utan kommer bara till kyrkan om ni vill. Vi hoppas att få se er där!"