Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Hur mycket julpyntar du?

Egentligen någonstans emellan sparsamt och jättemycket. Jag gör en hel del, men det ska vara lugnt och harmoniskt, ingen pynthysteri!

Jag byter gardiner i kök och vardagsrum, vilket iofs är i princip samma rum eftersom vi har öppen planlösning. I vardagsrumsdelen har jag mörkröda gardiner och i köksdelen röda panelgardiner med vita änglar - ja, numera rosa änglar, efter att jag tvättade alla gardinerna tillsammans förrförra året... Skrikandes

Sen har jag någonting i varje fönster, en ljusstake eller en stjärna eller i ett fönster ett ljusdraperi - men inte mer än en sak per fönster! Lägger på julduk på köksbordet, har julstjärnor, adventsljusstake och apelsiner med nejlikor i, och några få pyntsaker som kommer fram. En ljusslinga på balkongräcket så är det klart. Sen kanske det står framme en fin pepparkaksburk eller en skål med clementiner som bidrar till den juliga känslan.

Och jag säger "jag", för maken struntar fullständigt i vilket!

• Aniara4

Förresten, när jag var singel hade jag i flera år en sån där gräslig liten plastgran från Clas Ohlsson med pynt, det tyckte jag var lagom eftersom jag aldrig är hemma på jul. Förra året köpte vi en liten sockertoppsgran på IKEA, den blev aningen mer smakfull och luktade dessutom gran (till skillnad från de där små cypresserna som säljs som "jul-en"?!).

Och en mycket viktig poäng till: Inte en pryl före första advent!

Jag menar, hur kul är det om man är spyless på allt julrelaterad redan halvvägs genom advent? Man måste ju få längta lite också! Och det gör jag nu. Glad

• Aniara4
    stormhelen skrev 2012-11-26 11:21:22 följande:

Julstjärnor (både blomman och stjärna som man hänger i fönstret).

Hmm, jag brukar hänga adventsstjärnor i fönstret?
  • Aniara4
    stormhelen skrev 2012-11-26 11:43:58 följande:
    Haha, jag tror att de flesta fattade galoppen med vad jag menade. Jag brukar kalla det för julstjärna och inte adventstjärna. Men sak samma. 
    Ja, jag tror det är rätt många som säger lite vilket som. Men det kan ju bli lite förvirrande om man inte förtydligar som du gjorde!
  • Aniara4

Kan tillägga att jag kör på med allt redan första advent eftersom vi aldrig är hemma hos oss på julafton, så jag vill hinna njuta av allt först. Det är därför vi inte har någon gran heller. Vår tradition hemma hos mamma är att granen tas in och pyntas på kvällen den 23:e, och då är jag ju inte hemma! (Därefter stipulerar traditionen att vi provsmakar skinkan och snapsen så att allt är ok inför morgondagen, och sedan är det kaffe och whisky och lite julgodis i vardagsrummet medan vi beundrar granen och lyssnar på något rimprogram på radion.)

Kjell Präst skrev 2012-11-26 13:46:00 följande:
    100 % seriös. Kul att pynta och ha det pyntat, mindre kul när allt ska bort 13 januari!
    Kan tänka mig det! Jag brukar dra ut på det så länge som möjligt, skittråkigt att packa ner allt igen ju. Ett år glömde jag en adventsstjärna bakom gardinen i gästrummet hela året, jag hade dragit ut sladden så den inte lyste men glömt att ta ner den. Hittade den någon gång på hösten och då fick den sitta till advent, då jag satte i sladden igen!
Svar på tråden Hur mycket julpyntar du?