Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vårdnadstvist, vad händer om den andra parten inte dyker upp?

Hade detta gällt ett brottsmål, så vore det ett brott i sig att inte inställa sig till förhör/vittnesmål. Eller, man kan i varje fall bli hämtad av polis om man inte kommer självmant efter delgivning.

Det du är inblandad i är ju ett familjerättsligt fall, och det är inte samma sak. Givetvis fattar ju alla att det inte är till ens fördel att inte ens dyka upp. (Jag menar, hur tydligt kan man rimligen visa sitt ointresse?) Förr eller senare lär personen då ha visat sig omöjlig och saken bör gå vidare utan dennes medverkan så att säga. men hur lång tid samhället låter DEN saken ta, det är nog tyvärr inte någon snabb historia. jag är rädd att du kommer att få uppleva det man kalalr att "något dras i långbänk".
    Utrusta dig med tålamod, envishet, samlat lugn, artig vrede och ett rejält pannben, för du har en jobbig tid framför dig.
    Försök komma ihåg att alltihop är för att en dag komma ut på andra sidan och kunna säga "det är nu verkligen över". Sådana här saker brukar kunna räknas in bland det värsta man är med om i sitt liv. Det är verkligen en pers, på många olika sätt. Jag hoppas du får bra stöd längs vägen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag hejjar på dig!

Man har i mina ögon inga rättigheter som förälder om man inte förstår att alalt handlar i grund och botten om skyldigheter. När man visar sig omfamna det i handling, då kan man snacka. Annars har barn rätt till trygghet utanför biologins ramar.

Jag önskar lite mer barninriktat regelverk apropå just adoption och fosterhem-då kunde jag själv lätt tänka mig att välkomna fler barn  mitt liv på det sättet, när jag nu visade mig inte kunna få fler biologiska. men risken att den där biologiska föräldern rätt som det är bara kan plocka bort barnet ur vårt hem, gör ont att ens tänka teoretiskt på.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vårdnadstvist, vad händer om den andra parten inte dyker upp?