Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

ni djur kuninga vänner HJÄLP omgående sökes

Har ni bilder som dokumenterar hur hon såg ut när ni lämnade henne och hur hon såg ut när ni hämtade henne?
    I så fall kan ni anmäla, och bör göra det också.
    Men om ni inte har något som backar upp det ni säger så kan ni åka dit själva på det, det kallas ju förtal liksom...

Ta kontakt med en djurpsykolog och ta också kontakt med brukshundsklubben så att ni kan börja träna direkt.

Vi tog över en Dvärg Pincher som haft en jättebra husse och matte och haft hundkompisar, men rasen är ju lite som den är. Han var 5,5 år när vi tog över honom. Och då gick han från en familj i ett litet radhus med liten uteplats på baksidan, med hundkompis - till ensam hund i vårt stora nybygge (nästan 3 ggr så stort som deras radhus) och med en jättestor tomt. 
    Han har blivit attackerad av stora lösspringande hundar flera gånger innan han kom till oss och är alltså hundrädd. 
    Han har alltid haft lite svårt för nya människor, men han har gillat mig från första gången vi sågs, så därför fick vi honom. Men nu har han blivit ännu mer misstänksam mot nya människor och han är extremt vaktig.
    Pga åldern så har de flesta "experter" bara skakat på huvudet och sagt att om det är för jobbigt så får vi väl avliva honom. Obestämd

Men er hund verkar ju fortfarande ung och formbar. därför är det viktigt att ni sätter igång med social, mental och fysisk träning så fort som möjligt. Samtidigt som ni måste skapa en miljö hemma där hon känner sig väldigt trygg.
    En egen säng, kanske med ett kasserat täcke (jag har sytt in ett av våra gamla täcken i ett gammalt påslakan. Helt enkelt lagt in täcket i påslakanet och sytt ihop alla öppningar och sen sytt några gånger lite här och där rakt igenom allt för att hindra täcket från att fara runt inuti påslakanet). Det har han inne i husses arbetsrum. Det luktar ju matte och husse om täcket så det älskar han att bädda ner sig i när husse sitter och jobbar vid sin dator.
    I resten av huset har vi lite här och där lagt ut såna där superfluffiga filtar som är så poppis nu. Finns på ICA MAXI bland annat. Vi försöker alltså skapa platser där han kan gömma sig om han vill, eller bara slänga sig ner och sova. Platser som vi kan "förvisa" honom till utan att det är ett riktigt "straff" så att säga. Alltså: inga skäms-hörn... 

För oss har hans lyte betytt att vi helt enkelt inte kan åka överallt med honom. Han får inte följa med till ställen där det finns allt för mycket folk och andra hundar. Om det inte är så att vi kan åka hem omedelbart om det behövs. Vi tränar på sociala situationer så mycket vi kan. Och ett stort framsteg är att min bror kan åka hem till oss och hämta ut vår hund på en promenad om både jag och maken jobbar långa dagar. (alltså utan att vi är hemma).
    För ett år sedan hade han attackerat brorsan, även fast han vet att det är en person som vi känner och litar på.
    Hans "skydda hemmet-instinkt" är så stark. Och vi tror att det är pga att han har förlorat ett hem redan, han vill inte förlora ett till... 

• Chicita
    Anonym skrev 2012-11-27 18:22:00 följande:
    Vi har dokumenterat samt varoit hos vetrinär
    Bra
    Då är det bara att anmäla då 
  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-27 20:42:20 följande:
    Tror du läst lite fel nu...
    Hon har inte bett om råd om hur hon ska behandla någon sjukdom. Och hon har redan varit hos veterinär.
    Och det är 10 dl mat, inte 18... Också efter råd från veterinär, dock via telefonkonsultation. Fördelat på 3 ggr per dag.

Enda hon har bett om är råd hur hon ska agera angående mishandeln av hunden (svält bland annat) och ställt en fråga om hur mycket någon skulle uppskatta att hunden borde väga (vilket ingen har gett sig på att svara på).

Eftersom hunden uppvisar ett oroligt beteende så har jag rått henne till att ta kontakt med hundpsykolog och brukshundsklubben för att komma igång med behandling av det, annars är inga andra råd givna.

Bara för att dom är korkade på hästnet betyder inte att vi är korkade här inne Tungan ute 
  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-28 01:19:31 följande:
    Men om du läser vad folk skriver så har vi sagt att hon ska ta hjälp av veterinär och andra kunniga. Det är ingen som har suttit och sagt att hon kan göra massa hokus pokus själv.
    TS har också sagt i tråden att hon har varit till veterinär.
    Så nu tror jag att du tolkar det här väldigt färgat av dina tidigare erfarenheter.
    Jag tolkar dom 9 dl 2 ggr per dag - enligt foderpåsen. Som 9 dl fördelat på 2 ggr per dag. Jag har ännu inte sett en foderpåse som talar om hur stor mängd man ger per gång. Utan det brukar vara den totala mängden per dag som anges och det är bara en rekommendation.
    Vår hund får kanske hälften av det som rekommenderas för hans kroppsvikt för han behöver inte mer. Och det tycker inte veterinären heller Tungan ute

Och för den delen så kan du inte veta om någon här är veterinär eller jobbar på en veterinärstation. 
    Det finns många, från många yrkesgrupper på BT. Det finns säkert veterinärer också Tungan ute 

Alla i tråden har gjort precis det du säger att man ska göra, så du kan sluta oroa dig.
    Och i fortsättningen tycker jag att du ska läsa igenom och ta in det folk har skrivit innan du börjar skälla på dom {#emotions_dlg.djavulsk} 
Svar på tråden ni djur kuninga vänner HJÄLP omgående sökes