stormhelen skrev 2012-12-10 15:56:01 följande:
Ser man ur ett sistoriskt perspektiv så är Svergie sega med att anama trender av olika slag, det är bara att slå upp historieboken så ser du flera exempel på det. Ska vi ta ett exempel som ligger mer i tiden vad gäller trafikfrågor så är vi lååååååååååååååååååååååååååååååååångt efter. Tex. så har vi skit dåligt med faunapassager och de är dåligt utvecklade gemfört med tex. Frankrike och Tyskland. Vi ligger även efter med att ha utvecklat alternativa transportmedel i stället för bilen i våra stor säder, dagenspolitiker satsar hela tiden på bilismen. Detta gör att vi INTE kommer att uppnå de klimat - och miljömålen som är uppsatta då utsläppen av bla. växthusgaser och partiklar överskrids med råge. Men åker du till Köpenhamn så är det många fler som använder cykeln, medan våra cykelstråk knapt är utvecklade alls.
Visst Sverige var väldigt snaba att anama bilismen under efterkrigstidens Sverige. Men det var i sanningensnaman inte det bästa att apa efter vad gäller miljösynpunkt.
Ska man se vad gäller exempelvis klädmode så har Sverige anamt trender som varit populära mycket senare än andra länder tex. England, Frankrike osv.
Vad gäller ringar, så är det i sverige standard att ha en slät förlovningsring då detta är normen. Det är förens nu på senaste tiden som det har börjat komma in några andra ringar i svenska butiker som inte är släta. Innan var man tvungen att beställa sådant från utlandet. Då det är en amrikansk sed med stora solitärringar så är det andra länder som varit snabbare att anama denna tren än vi, tex återigen England.
Visst det går fortare idag än vad det gjorde förr i världen, tack vare globaliseringen. Men vi ligger sorgligt efter i mångt och mycket.
Självklart ligger vi i framkant innom vissa områden tex vad gäller genus.
Här blandar vi och ger. Pratar vi om att ligga före eller efter i vad som helst, eller om traditioner och influenser utifrån?
för, det är ju en viss skillnad på att byråkratiskt och demokratiskt genomföra lagändringar, ta ut ny politisk riktning och så vidare, gentemot att inspireras och påverkas av mode, musik, inredning och annat.
Min upplevelse är, att vi i Sverige tagit till oss både det ena och andra och inte alls är särskilt måna om just vad som skulle vara gamla traditioner härifrån. Inom somligt är vi också med och bidrar -som "det Svenska musikundret" tex.
på modesidan så har vi ju faktiskt en del egna namn och när det kommer till inredning är ju skandinavisk inredning välkänd. Här spelar antagligen IKEA stor roll, eftersom deras designers arbete når väldigt många.
Sedan beror väl allt på vem man frågar. Fredrik Lindströms program tycker jag har varit intressanta att följa. Han har öppnat ganska många historieböcker och har tydligen inte alls åsikten att vi skulle vara så himla sena här.
Intressant apropå genus, är ju att vi verkligen dröjde pinsamt länge med att införa allmän rösträtt i Sverige. Där tror vi nog ofta att vi är i framkant.
Det jag är ute efter, är att jag undrar ibland om vi skapar sanningar om oss själva som blir myter vi liksom allmänt köper, eller om vi verkligen är och uppfattas så som vi vant oss att tro. Är vi så himla tysta? Och lagom? Och efter? Och alla möjliga andra sanningar vi svänger oss med? För, det är ju vi själva som säer så om oss. Vad säger andra? Och skådar andra länders befolkning lika självkritiskt på sig själva? och vem är det egentligen vi jämför med?
Jag är inte ute efter att trycka igen käften på någon med ett rejält "du har fel", utan jag tycker ämnet är intressant nog att faktiskt diskutera. Det gör man med fördel ur många olika synvinklar och med gott om "å ena sidan, å andra", och "samtidigt". Man kan hålla med om somligt, inte om annat, och komma vidare i resonemangen genom att fundera högt. Ifrågasätta. Testa tankar.