Bröllopsfotograf - hur ska vi tänka?
Det där med upplösning har varit uppe förut. Det är inte säkert att högre är bättre. Tvärtom kan väldigt högupplösta bilder bli dåliga i mindre format, av någon anledning (hehe, jag kallar mig fotointresserad, jag borde veta sånt här!). Det viktiga är att upplösningen är anpassad till formatet.
Så mitt råd är att tänka igenom vad man kommer att vilja ha bilderna till. Hur många förstoringar, kommer ni att vilja lägga ut bilder på t.ex. Facebook, vill ni ha en fotobok eller vanliga foton att sätta in i album och i så fall ungefär hur många? Så kan ni utifrån det titta på vad som ingår i priset hos respektive fotograf.
Sen vad som är viktigt är ju olika för olika personer. Hade det varit upp till min man hade vi nog inte haft någon fotograf alls, han tyckte att det är väl säkert någon som tar med sig en kamera. Men för mig var det viktigt att få bra bilder, åtminstone en riktigt bra porträttfotografering, sen kunde jag tänka mig enklare foton från festen och så - vigseln hade jag inte ens tänkt på, vid första tanken kändes det mest störande att ha någon som skulle springa omkring med en kamera. Det slutade med att vi kompromissade ganska mycket. Vi anlitade en hyfsad fotograf men inte någon av de dyraste, och vi valde att bara ha fotografen med några timmar - porträttfotografering innan, vigseln (jag vande mig), åkturen i finbilen, och brudskålen, ungefär.
Föreberedelserna såg jag öht inte poängen med att fotografera, och från festen fick det duga med gästernas bilder. Vi hade flera gäster som är rätt duktiga amatörer och hade bett dem att ta lite extra mycket foton, inte så att de skulle känna något betungande fotografansvar och inte kunnat slappna av och festa, men lite mer än de skulle gjort bara för sin egen skull.
Så resonerade jag/vi, men andra tänker och känner ju på andra sätt. Ärligt talat hade jag nog satsat mer på fotografen om vi hade haft större budget.