Ladurée Addict skrev 2012-12-10 06:25:43 följande:
Jag antar att din hudläkare eller hudterapeut redan kanske rekommenderat dig att undvika; alkohol, kryddstark mat, solning och extremt intensiv konditionsträning. Vill också tipsa dig om att undvika alltför starka hudvårdsprodukter som innehåller alkohol. Du behöver inte använda solskydd på vintern i Sverige. Men du bör definitivt använda detta på vår, sommaren och även hösten. Att sola på sommaren/vintersemestern är extremt lockande för oss svenskar, men är inte alls att rekommendera om man har rosacea.
Testa även att undvika socker och pasta ett tag. Många har sett en förbättring efter att dom lagt om kosten.
Det nämnde han faktiskt inte! Men har läst att man ska undvika det. Alkhol blir det bara ibland, tränar gör jag som vanligt (jogging, cyckling) 2-3 ggr/vecka men de passen ligger på kanske 40 min. Ska iallafall bli försiktigare med solen under sommar framför allt!
Anonym skrev 2012-12-10 08:31:49 följande:
Hmmm, detta var en intressant tråd.
De sensste två åren har jag haft problem med rodnader och några konstiga "utslag" i ansiktet som inte är finnar. Har inte fattat alls vad detta skulle kunna vara.
Man kanske ska kolla upp det för att få reda på om det kan vara rosacea, eller om det är något annat.
Ja man vet ju inte, skadar inte att kolla
Vad är det för utslag du får? Jag får som djupa "finnar", fast de innehåller ju inte var så vet inte vad man ska kalla det