Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Drogproblem.. :-( hjälp!

Jag skulle ha en ganska öppen dialog med honom, fråga om han använder hasch/ cannabis rakt ut, var tydlig med att du inte gillar det och att han får välja mellan att röka på eller dig. MEN, jag tycker det är en dålig idé att gå på som att gräs är första steget till ett allvarligt narkotikamissbruk, inkörsport till "tunga" droger (amfetamin/ heroin mm) för det är det oftast inte, inte mer än vad alkohol och fel sorts kompisar är iaf. Jag har en hel del vänner o bekanta som i yngre dar rökte ganska mycket, b la min syrra, och det var en grej de höll på med då, ingen av dem håller på med droger idag.

Risken är att om du börjar ta i med att han riskerar att fastna i tungt missbruk, dra på med behandlingshem och avvänjning osv. å kommer han bara att stänga av eftersom han bara kommer försvara sin drog som i hans ögon är harmlös. Precis som flera andra har sagt så finns det bland dem som använder cannabis en ganska utbredd jargong av pro-hasch argument, så som att det är lagligt i Holland, ofarligare än alkohol mm. Att då komma med skrämselpropaganda kommer vara helt kontraproduktivt.  Dessutom så finns det faktiskt en poäng, hasch ÄR en lätt drog om man jämför med hur folk blir av att använda amfetamin mm. (Det innebär inte att jag säger att det är ok, men det ÄR skillnad).

Det bästa du kan göra är nog helt enkelt bara att tala om för din pojkvän att du inte tycker om hurdan han blir när han är pårökt och att han får sluta använda sådant när han är med dig. Förhoppningsvis kommer han nog att fatta att det är hundra gånger mer värt att låta bli gräset än att sitta ensam hemma och bli fnissig, det är bara tragiskt...

Svar på tråden Drogproblem.. :-( hjälp!