• snowstars

Någon som är bra på Excel?

Nej, det här är inte det minsta bröllopsrelaterat men jag behöver hjälp ändå. Och jag är medveten om att jag kanske inte kommer att få hjälp, men jag tänkte ändå chansa.

Håller på med ett examensarbete och behöver skapa några diagram. Det går jättebra och jag får dem precis som jag vill ha dem. Skulle dock behöva göra vissa ord i kursiv stil och jag får inte till det. Är det någon som vet om det överhuvudtaget går och hur man i så fall gör?

Jag har redan frågat google och alla jag känner som kanske kan med såna här program. Så nu vänder jag mig hit för jag tänker att någon här inne kanske sitter och jobbar med Excel dagligen? Vore så himla tacksam om någon kunde hjälpa mig

• Svar på tråden Någon som är bra på Excel?
  • Alyllyra

Jag sitter och jobbar med excel dagligen! Och lite till... Tungan ute

Hur menar du, vill du ställa in nån typ av villkor för vilka ord som ska vara kursiva? Det borde inte vara så svårt att fixa!

• ThereseV

Oj, svårt att förklara. Men på samma ställe (precis under på min version) som du ändrar teckenstorlek och typsnitt så finns det en ikon med ett K :)

• snowstars

Ja alltså jag har skrivit in ord i en kolumn och värden i nästa och av detta skapat stapeldiagram. Jag har också kursiverat orden när jag skriver dem i kolumnen. Men jag får dem inte kursiva i diagrammet, där är de vanliga.

Det jag ska skriva är att "ordet xxx ersätts av ordet yyy" men i diagrammet står det "ordet xxx ersätts av yyy".

Nån som förstår min luddiga förklaring? :P Jobbar aldrig i Excel annars.

• Alyllyra

Om du markerar textrutan i diagrammet där texten står, kan du ändra då? Eller är det typ texten på axlarna du menar? 

• snowstars

Nej, det går inte. Finns liksom inget alternativ som heter redigera text..

Ja, det är väl x-axeln (tror jag?). Där har jag skrivit olika kategorier och på y-axeln hur många som faller inom varje kategori.

Jättesnällt att ni engagerar er, förresten Det uppskattas!

• Alyllyra

Jag fattar!

Tyvärr har jag ingen enkel hjälp att ge dig. Alternativen i Excel är göra all text kursiverad eller ingen text. Alternativet är kanske att ta bort axelettiketterna och göra en egen textruta där du skriver in dem igen. Då kan du formatera hur du vill! Nackdelen är att det är krångligare än vad det skulle behöva vara...

Hoppas du kan få till det! Allt skulle vara enklare om Excel var mera samarbetsvilligt ibland Flört

• snowstars

Okej, tack ändå :) Ska prova göra som du sa nu sist och se om det funkar.

Ja, Excel borde vara mer samarbetsvilligt. Framförallt borde man få en ordentlig kurs i skolan. Det har då aldrig jag fått :P

• Alyllyra

Inte jag heller! Man får plocka upp några nya kunskaper varje gång man jobbar med det... Tänk om man hade fått en ordentlig kurs istället!

Hoppas det går att få till i alla fall, det är inte kul när halva dagen går till att krångla med excel  

• snowstars

Wihoo! Nu funkar det! Onödigt krångligt som du sa, men det gick i alla fall. Och det blev så mycket bättre Tusen, tusen tack.

(Nu sitter jag och svär över att jag inte får dit någon diagramrubrik i mitt sista diagram Gör exakt likadant som när jag gjort de andra? Excel, alltså.) (Behöver nog inte hjälp med det här sista dock.)

Svar på tråden Någon som är bra på Excel?