Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??
Min sambo har lånat en hel del pengar på lån utan säkerhet tidigare, och under en tid då han blev arbetslös (och vi inte hade delad ekonomi) gick han minus då han inte kunde betala alla krediter. Det är inte bara att amortera av lånet, utan räntan var skyhög, på GEM 23%.. Och därutöver påminnelseavgifter, administrativa avgifter och aviavgifter kan de ta ut. Om ni måste ta lån så är höja bolånet attraktivt, om banken går med på det. Men 40000 lånat i ett år blir några tusenlappar mer med ränta och ofta när folk tar lån är de väldigt motiverade att betala av men månader senare förlikar det sig med att ha en viss skuld och amorterar betydligt mindre.. ”Jag gör det sen, just nu måste jag..”-attityden.
Om ni har det tight nu så måste det vara bättre att spara i ett år som Marjasinus sa, och se vart ni är då i sparandet. Köp saker lite då och då; ring, kläder, pynt. Se vad ni kan låna av andra?