• Aniara4

Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??

Det beror ju på hur er ekonomi ser ut. Är det så att ni kommer att få påtagligt mer pengar senare?

Annars brukar jag tänka som så, att har jag inte råd med en sak så har jag definitivt inte råd att betala saken PLUS en massa ränta. Bröllopet blir ju betydligt dyrare om ni dessutom ska betala ränta och lånekostnader förutom kostnaden för själva bröllopet.

Så om man väntar sig ett arv, eller om man just har börjat på ett nytt mer högavlönat jobb och lätt kommer att ha råd att betala mer i framtiden fast man inte har det nu, då tycker jag det är ok. Men har man svårt att spara ihop pengarna för att man inte har så stora inkomster, då tycker jag det är onödigt att dra på sig ännu större utgifter.

Så antingen göra ett väldigt enkelt eller litet bröllop, eller vänta, skulle jag säga. Men det är klart att det i slutänden är ert val. Räkna bara ordentligt på vad det kommer att ha kostat er innan ni har betalat av hela lånet.

• Aniara4
    Chicita skrev 2012-12-12 11:55:58 följande:
    Precis min tanke... Glöm inte räntor, amorteringsutgifter osv.
    Exakt. Jag tycker det är viktigt att påminna om att det inte bara handlar om att man betalar pengarna senare, utan att man faktiskt betalar MER för samma sak om man tar ett lån till det.

Räntan på ett vanligt banklån kanske man kan ha råd att punga ut med, men i de värsta avarterna av snabblån slutar det ju med att man har betalat tillbaka flera gånger summan man lånade till att börja med.

Så det är viktigt att man gör en ordentlig uträkning när man tar lån eller köper saker på avbetalning. Om jag lånar 50 000 och betalar x% ränta i y månader, och i slutänden kommer att ha betalat tillbaka, säg,  60 000, är det värt de 10 000 som jag inte får något för annat än tid, eller hade jag kunnat göra något roligare för dem?
Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??