Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Äktenskap med villkor

Nu är jag feg o lägger in ett inlägg som anonym trots att jag vet att många ogillar att man gör det.

Nu till saken det gäller.

jag o min sambo har planerat att gifta oss under 2013. Vi har planerat allt o köpt på oss en hel del vad det gäller bröllopet både kläder o ring, dekorationer, ja det mesta.

Nu är saken den att jag har inte så mycket med mig in i förhållandet när det gäller pengar, mark, fordon etc.
    Sambon har lite saker som han dels har köpt innan vårt förhållande började o även saker som vi inköpt tillsammans i detta förhållande.

Nu kräver sambon ett äktenskapsförord för att fullfölja giftermålet. Inte en enda gång under planerandet har han nämnt att han ville ha ett äktenskapsförord. så jag var inte ens medveten om att han ville ha det så.

och mycket av varför han vill ha äktenskapsförord beror på att jag har varit gift en gång för många år sedan o begärde skillsmässa pga massa otäcka omständigheter.

när jag lade in om skillsmässa så flyttade jag från vår bostad o kommun o bytte boende o kommun. det resulterade i att den dåvarande maken o  hans föräldrar såg till att länsa den bostaden på allt som fanns av värde. Allt vi köpt in varför sig innan förhållandet o allt vi köpt tillsammans.

det jag fick med mig från det äktenskapet var bara mina kläder  jag stod o gick i o barnens möbler o kläder- ingent annat fick jag med mig.

Detta misslyckade äktenskap ligger till grunden för nuvarande sambons tvivel på mig, han är paniskt rädd att jag ska ta ut skillsmässa o skinna honom på det han har och har sagt om jag dör i förtid så vill han inte att mina barn sedan förr ska få rätt till något som  han kanske måste göra avkall på för o lösa deras arv ifall jag dör tidigt.

Att han inte vill att mina barn sedan förr ska kunna göra anspråk på något kan jag förstå, men han sitter o  förutsätter att jag ska  dö tidigt eller begära skillsmässa inom loppet av ngra månader eller några år.

Han förutsätter att om han dör i förtid så ska jag inte ha rätt till nått som tillkommit  oss under vår tid som ogifta men sambo, han förutsätter att om han vill ta ut skillsmässa så ska jag inte heller ha nån form av rätt att få ut nått i en bodelning, möjligen  något som vi köpt ihop som gifta. 

Trots att vi köpt massor med saker gemensamt som vi köpt nu medas vi bara varit förlovad o par utan att vara gift så anser han att jag har ingen rätt till något, bara sånt som vi köper in när vi gift oss.

Jag tycker det känns märkligt att inte jag ska få har rätt att ta del av sånt vi köpt gemensamt under vår tid som par, att han inte vill dela med sig av sånt han köpt innan vi blev ett par kan jag acceptera men inte att jag ska skriva ett papper där jag går med på att göra avkall på nått som köpts gemensamt nu.

Detta har fått mig må så dåligt att jag är beredd att avblåsa bröllopet. Vet faktiskt inte vad jag känner för denna man längre om jag ska vara ärlig.

Han vill som sagt inte förlora något o bli en förlorare, men han har inga problem med att låta mig förlora o bli en förlorare.

Som han ser det så har jag inget att förlora medans han har allt förlora om något händer  under resans gång.

Hur ser ni på detta jag skrivit om? hur hade ni gjort om ni varit i denna sits?? hade ni svalt allt med hull o hår snälla hjälp en smått förtvivlad ev icke brud att lösa detta?!

• Svar på tråden Äktenskap med villkor
  • Anonym (Ledsen)
    GustavB skrev 2012-12-20 14:13:15 följande:
    För mig är äktenskapsförord en självklarhet, precis som livförsäkring. Man förutsätter inte att något ska hända men OM något skulle hända så är det löst hur saker innan äktenskapet skall delas. Självklart ska man splitta på saker man köper tillsammans 50/50. Skriver från mobilen så kan inte lägga ner mer tid på svar tyvärr :) kan återkomma med mer åsikter senare.
    ja absolut att man kan ha äktenskapsförord.

saken är den att det han köpte  INNNAN  vi blev ett par ska få vara hans egendom, det ska jag inte göra anspråk på

men saken är  den oxå att vi har köpt mycket gemensamt innan vi gifter oss, och han vill tillförskanska sig även de sakerna i äktenskapsforordet.

Han vill att vi möjligen splittar sånt vi köper efter giftermålet. men allt jag har köpt o lagt ut pengar på till oss, och även de saker han har köpt till oss ska han få räkna med det  i äktenskapsförordet till fördel till sig själv?

Borde inte jag oxå rimligen få  chans att få räkna in detsamma till fördel till mig oxå då i ett äktenskapsförord??

För ska det rätvist splittas 50/50 OM något händer så ska väl inte han få sitta o tillförskanska sig allt vi köpt gemensamt o jag ska stå där med rumpan bar?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Bra) skrev 2012-12-20 14:22:37 följande:
    Ett äktenskapsförord är framförallt aktuellt när den ena parten har betydligt större tillgångar än den andra. Jag tycker det är rättvist och förstår din blivande även om det kan kännas väldigt oromantiskt med ett äktenskapsförord. Jag hade antagligen velat ha ett själv om min tillgångar var väldigt olika från min mans...
    ja men i det äktenskapsförordet ska det räknas i enbart det han hade med sig INNAN  vi blev ett par, det vi köper gemensamt innan vi gifter oss o efter vi gift oss ska delas 50/50 om det blir en ev skillsmässa.

han ska inte ha mer rätt till gemensamma saker vi köpt gemensamt än mig, där ska vi ha lika rätt anser jag. 

• Anonym (Ledsen)
    filibustern skrev 2012-12-20 14:29:49 följande:
    jag kan tycka att visst, äktenskapsförord är ju en bra sak.. men i ditt fall vet jag väl inte.. alltså det är ju säkert bra, men på så sätt han lägger fram det är ju inge schysst tycker jag. för visst mena du att han tycker att om han skulle olyckligt dö, så får du inget.. och om ni skiljer er, så får du inget?? kan ju ha missuppfatta också.. 
    det är så som du uppfattat  det.

han anser att jag ska inte ha något,  men om jag dör för tidigt  eller tar ut skilsmässa så ska han ha full tillgång till det vi köpt  gemensamt innan giftermålet o även det som köpt efter giftermålet.

men borde inte jag oxå rimligen ha rätt till sånt vi köpt  gemensamt innan vigsel o efter vigsel?
    Ska han sitta o roffa åt sig möbler o tv o sånt som jag lagt ut pengar på men jag inte ska få rätt till det om han dör eller vill skiljas?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Knepigt) skrev 2012-12-20 14:37:53 följande:

Usch va ledsen jag blir för din skull... tycker det låter väldigt knepigt faktiskt...

Jag kan köpa äktenskapsförord på tillgångar som man haft innan man gått in i ett förhållande men det man köpt, jo men det är ju det jag säger, det han hade innan vi är självklart hans egendom.

men det vi köpt som vi fast vi är ogifta än ska vara 50/50.

jag kan påsätt o vis förstå att han inte vill att mina barn jag har med mig i bagaget inte ska få tillräkna sig något från hans egendomar.

Jag har ärligt börja ångra mig med detta bröllop.

ja jag gifte mig med en idiot första gången o jag har inte bråkat eller anmält eller tagit juridisk hjälp för att få det som var mitt rättmätiga i det bohaget. jag har tyst accepterat att jag blev helt utan saker.

men känns som min sambo tänker typ, ja men hon gick ju lottlös förra gången det gick på tok o hon överlevde det oxå.
    så blir det nå tok o hon blir lottlös igen så överlever hon det oxå ännu en gång.

Och första gången jag gifte mig så fanns det särkullbarn dvs hans dotter fanns innan vi blev ett par o gifte oss o jag tänkte som så att dör han i förtid o dottern ska ha ut sin lagliga rätt av ett arv så hade jag fått lösa  ut det med kontanter åt henne av mitt sparkapital om inte han hade pengar nog till det.

men det är så att huvudsaken min sambo har sitt skinn torrt om nått händer o jag blir utblottad  om han dör eller om han vill ta ut skillsmässa.

nej jag funderar starkt på att avbryta detta förhållande o giftermål.

Sen kan han sitta där med alla materiella ting o leva lyckligt med dem. problemet är bara det att vi även har ett barn gemensamt oxå, men han har väl räknat ut att bllir jag fattig o lottlös så har jag inga möjligheter att ha barnet större delen av tiden då får han även sonen för sig själv oxå...

nä jag tror jag skiter i detta o skaffar mig ett liv med mig själv där jag slipper sånt här... 

• Anonym (Ledsen)
    FrökenMäkelä skrev 2012-12-20 21:54:40 följande:

Helt förståeligt om han vill ha äktenskapsförord om han äger mark, har aktier/fonder med stort värde, en större summa pengar på banken, ett hus, bil möbler av större värde han har skaffat sig innan ni blev ett par. Men att han ska ha rätt till det som ni köpt gemensam som par hade jag aldrig accepterat.

Ni kanske ska kontakta en jurist (eller vart man nu skriver äktenskapsförord hos) prata igenom hur sådant här fungerar. Finns ju redan sambolagen som gäller även ni inte är gifta.

Hoppas det löser sig till det bästa.

han äger ingen mark, har inget aktiekapital eller fonder, ingen större summa pengar på banken, äger inget hus,

han har inte köpt möblerna vi har, hans bil är äldre än min bil , han är skuldfri har inga lån o skulder att betala av.
  • Anonym (Ledsen)

Nu ska jag ärligt rada upp vad han har och vad jag  har.

Han: äger inte mark. har inget aktiekapital, har inget hus, har en bil-inga lån på den
    han har en minigrävmaskin. en släpvagn att köra grävmaskinen på och en mindre summa på banken.
    två snöskotrar varav den ena köpte vi ilag när vi blivit ett par, två motorcykelar varav den ena är min som jag fick i present den motorcykeln är äldre o begagnad o har inget större värde i pengar idag, han har en husvagn.

Räknar vi ihop toatlvärdet han vill ha i äktenskapsförordet hamnar vi under en miljonkronor, kring en halvmiljon rimligen om man räknar allt från sparpengarna till det han äger som han köpte innan vi blev ett par.

jag har en nyare bil än han, litet sparkapita, jag har betalat mycket av möblemanget vi har, vi har två tv, jag har pröjsat den ena. vi har hjälpts åt att köpa hästarna, det mesta av hästarnas utrustning har jag betalat helt själv, hästtransporten har vi hjälpts åt att betala.

jag har inga skulder att lösa på bilen, har inget huslån från ett annat äktenskap att betala av på, har inga skulder någonstans eller lån att betala av.

så mycket av det vi har har jag bidragit med.

Vi äger inte huset vi bor i, vi bor gratis i det, betalar endast hus o hemförsäkring, elavgift, vatten o avlopp o sophanteringsavgift.

vi delar på utgifterna, han betalar en del av räkningarna, jag köper mat o kläder o leksaker till barnen,  mat o kläder till honom o mig när det ska köpas nytt , ag betalar hästarnas kostander som foder, hovslagare, veterinärräkningen om vi har varit tvungen att anlita en veterinär, jag betalar försäkringen på en av hästarna o han betalar försäkringen på en av hästarna.

jag  betalar hundens mat o försäkring, jag köper katternas mat, jag betalar canal digital abonemanget.

hemtelefon har vi inte, vi använder bara mobiler, han har jobbmobil så han betalar ingen räkning på den, när jag har haft dåligt med pengar då har han betalat min mobiltelefon räkning, annars brukar jag sköta det oxå.

jag kan som sagt förstå att han vill ha äktenskapsförord ang grävmaskinen, släpvagnen,husvagnen,motorcykeln iaf den som han äger själv kan även tänka mig att låta min motorcykel ingå i äktenskapsförordet och det sparkapital han har.

men ska jag då göra avkall på allt jag har bidragit o köpt till oss medans han ska anse sig ha rätt till allt??

jag kunde möjligen få tillskanska mig hästarna o deras utrustning o ev hästtransporten om det blir skillsmässa oavsett vem som ansökt om det, han gick med på att om jag dör i förtid så ska hästarna o utrustningen säljas ev kunde hästtransporten oxå säljas o barnen ska få dela lika på det som inbringades.

och han menar på att om jag dör i förtid så ska han ha det jag inbringat o barnen ska få vänta även på arv tills han har dött, men dör han i förtid så blir det inget åt mig.

och dö i förtid menar han: när man dör i en ålder av 80+ alltså om jag dör när jag är 84 o han lever då så ska han ha mitt som jag sparat ihop o barnen ska som sagt få vänte tills den dag han trillar av pinn dvs efter mig så jag inte kan få något som helst arv om han dör före mig.

Och när vi båda är död kommer mina barn inte få något mer än det dom lagligen har rätt till, allt annat som är mitt ska vårat gemensama barn ha menar han på.

som någon skrev, har verkar inte  värna om att jag o vårat gemensamma barn o mina barn ska klara oss o funka vidare i vardagen om han dör förtidigt, då får jag o barnen hellre bli fattig o bo på gatan o tigga av soc än att kunna använda mig av det vi gemensamt sparat ihop.

Det finns lixom inga kompromisser från hans sida så att säga, det är bara jag som ska böja mig o acceptera de vilkor o regler han sätter upp i det här. 

detta gör att jag totalt har tappat lusten för att gifta mig med honom o jag funderar på om jag ens vill fortsätta vara tillsammans med en man som inte kan kompromissa o se saker från bådas synvinkel.

jaja det blev luddigt men jag tror ni fattar vad jag menar.

• Anonym (Ledsen)

jag frågat om han vill ha äktenskapsförord på detta viset pga min förra skilsmässa men han säger att det inte alls är så men jag vet att det ligger mig i fatet att ha varit gift förut o gått igenom en skillsmässa...

om han nöjde sig med att ha med de få sakerna som dessutom inte är värd astronomiska summor, det skulle jag inte ha problem med alls men just det där med att om han dör före eller vill ta ut skilsmässa så ska jag inte få chans att få något,

om jag dör tidigt så ska han kunna nyttja det jag dragit ihop innan äktenskapet o även det jag dragit in under vår tid som gifta men det är inte samma rättvisa åt andra hållet... och han vill inte att mina barn jag har sedan förr ska kunna få ut något... 

så kontentan blir att jag kommer att gå lottlös hur än det blir, mina barn kommer inte få chans att få något som han resonerar

han kommer att gå med vinstlott hur han än vrider det o hur än jag dör tidigt eller om jag tar ut skillsmässa...och som sagt mina barn verkar inte kunna få nått även om jag dör först....eller sist för den delen 

• Anonym (Ledsen)

jag o sambon har pratat o stött o blött detta ämne tusen gånger som känns det som.

jag har lagt fram att om han dör så måste jag ju ha nått som säkerhet för att inte  bli ståendes på bar mark,  han hade som förslag att jag ska stå som förmånstagare på en livförsäkring han har.

livförsäkringen var inte på nå astronomiska summor men tillräckligt  mycket för att ge mig en chans för fortsatt överlevndad med barnen.

och hästarna+utrustning+hästtransport säljs omgående om jag dör i förtid o då får mina 3 barn dela lika på pengen.

Skiljer vi oss oavsett vem som ansöker om skillsmässa så oavsett om vi har 2 eller fler hästar+utrustning+hästtransport mig, så har vi 4hästar så är de mina.

men som sagt bilen,släpvagnen,minigrävmaskinen,husvagnen o kapitalet på banken är hans och det har jag som sagt inte tänkt att göra anspråk på.

Sen kan man ju hoppas att om jag dör förtidigt så finns det pengar o lösa till mina 2 barn som jag har med mig in i förhållandet/äktenskapet och finns det inte tillräckligt så hoppas jag han är så godhjärtad så han kan bidra med en liten summa iaf.

men som sagt jag känner mig osäker o villrådig...har lite tid att fundera på hur jag vill om jag vill eller om det är dags att dra innan det blir tråkiga konsekvenser som jag får dras med. 

Svar på tråden Äktenskap med villkor