Äktenskap med villkor
Nu är jag feg o lägger in ett inlägg som anonym trots att jag vet att många ogillar att man gör det.
Nu till saken det gäller.
jag o min sambo har planerat att gifta oss under 2013. Vi har planerat allt o köpt på oss en hel del vad det gäller bröllopet både kläder o ring, dekorationer, ja det mesta.
Nu är saken den att jag har inte så mycket med mig in i förhållandet när det gäller pengar, mark, fordon etc.
Sambon har lite saker som han dels har köpt innan vårt förhållande började o även saker som vi inköpt tillsammans i detta förhållande.
Nu kräver sambon ett äktenskapsförord för att fullfölja giftermålet. Inte en enda gång under planerandet har han nämnt att han ville ha ett äktenskapsförord. så jag var inte ens medveten om att han ville ha det så.
och mycket av varför han vill ha äktenskapsförord beror på att jag har varit gift en gång för många år sedan o begärde skillsmässa pga massa otäcka omständigheter.
när jag lade in om skillsmässa så flyttade jag från vår bostad o kommun o bytte boende o kommun. det resulterade i att den dåvarande maken o hans föräldrar såg till att länsa den bostaden på allt som fanns av värde. Allt vi köpt in varför sig innan förhållandet o allt vi köpt tillsammans.
det jag fick med mig från det äktenskapet var bara mina kläder jag stod o gick i o barnens möbler o kläder- ingent annat fick jag med mig.
Detta misslyckade äktenskap ligger till grunden för nuvarande sambons tvivel på mig, han är paniskt rädd att jag ska ta ut skillsmässa o skinna honom på det han har och har sagt om jag dör i förtid så vill han inte att mina barn sedan förr ska få rätt till något som han kanske måste göra avkall på för o lösa deras arv ifall jag dör tidigt.
Att han inte vill att mina barn sedan förr ska kunna göra anspråk på något kan jag förstå, men han sitter o förutsätter att jag ska dö tidigt eller begära skillsmässa inom loppet av ngra månader eller några år.
Han förutsätter att om han dör i förtid så ska jag inte ha rätt till nått som tillkommit oss under vår tid som ogifta men sambo, han förutsätter att om han vill ta ut skillsmässa så ska jag inte heller ha nån form av rätt att få ut nått i en bodelning, möjligen något som vi köpt ihop som gifta.
Trots att vi köpt massor med saker gemensamt som vi köpt nu medas vi bara varit förlovad o par utan att vara gift så anser han att jag har ingen rätt till något, bara sånt som vi köper in när vi gift oss.
Jag tycker det känns märkligt att inte jag ska få har rätt att ta del av sånt vi köpt gemensamt under vår tid som par, att han inte vill dela med sig av sånt han köpt innan vi blev ett par kan jag acceptera men inte att jag ska skriva ett papper där jag går med på att göra avkall på nått som köpts gemensamt nu.
Detta har fått mig må så dåligt att jag är beredd att avblåsa bröllopet. Vet faktiskt inte vad jag känner för denna man längre om jag ska vara ärlig.
Han vill som sagt inte förlora något o bli en förlorare, men han har inga problem med att låta mig förlora o bli en förlorare.
Som han ser det så har jag inget att förlora medans han har allt förlora om något händer under resans gång.
Hur ser ni på detta jag skrivit om? hur hade ni gjort om ni varit i denna sits?? hade ni svalt allt med hull o hår snälla hjälp en smått förtvivlad ev icke brud att lösa detta?!