Inlägg från: Anonym (Knepigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knepigt)

Äktenskap med villkor

Usch va ledsen jag blir för din skull... tycker det låter väldigt knepigt faktiskt...

Jag kan köpa äktenskapsförord på tillgångar som man haft innan man gått in i ett förhållande men det man köpt gemensamt och/eller till det gemensamma hemmet är ju sådant som man ska dela 50/50... men så verkar ju inte vara fallet här, du skriver ju att han inte tycker det gills förrän ni är gifta och så har ni redan nu båda två investerat i saker gemensamt... tycker din m2b låter väldigt gniden och egoistisk som bara ser till sig själv... åtminstone när jag läst vad du har skrivit... förstår att du börjar få kalla fötter när han visar en sån sida hos sig själv och så plötsligt, med tanke på vad du tidigare gått igenom... du tog / fick ju inte en endaste sak från ditt tidigare äktenskap så det borde väl bevisa hur lite gniden du är... du hade ju rätt att kräva hälften redan då oavsett om det va du som valde att lämna... men gjorde det inte...

Ska du få lida hela livet för att du gifte dig med en idiot, ska du aldrig få bygga upp eller äga något bara för den sakens skull? Nä ett ordentligt snack och ett besök hos en familjejurist är vad jag tycker ni ska göra så ni verkligen vet hur ni vill ha det.

Vi gick till en jurist när vi blev sambos, vi har barn båda två på varsitt håll och ville att allt skulle bli så rättvist och bra som möjligt så att det inte skulle uppkomma några osämjor i onödan. Det kändes skönt. Vad gäller vårt hus som min m2b ägde hela plus alla renoveringar han gjort - gjorde vi som så att vi skrev över halva huset på mig med lån och allt och sen skrev vi ett skuldebrev på det min blivande lagt ut för egna pengar för renoveringar osv... så skulle vi gå skilda vägar så ska han ha dessa pengar och när de är betalda kan vi dela på resten. Så kan man väl göra med alla dyrare tillgångar som den ene eller andra äger, så är man ju safe när det gäller sånt som tydigt är bara den enes och som den hade innan förhållandet. OM man ska gå in i ett äktenskap och bilda familj så är det helt befängt att man fortfarande bara tänker på sig själv - då är man en familj och man ställer upp för varandra i allt även ekonomiskt från och med den dag man väljer att leva ihop så tycker iaf jag...

Lycka till TS!

• Anonym (Knepigt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-12-20 14:37:05 följande:
    ja men i det äktenskapsförordet ska det räknas i enbart det han hade med sig INNAN vi blev ett par, det vi köper gemensamt innan vi gifter oss o efter vi gift oss ska delas 50/50 om det blir en ev skillsmässa.

han ska inte ha mer rätt till gemensamma saker vi köpt gemensamt än mig, där ska vi ha lika rätt anser jag.
    Precis, du tänker helt rätt och jag blir bara så arg på hur han resonerar så jag tycker verkligen att du ska dra öronen åt dig om du förstått saker rätt... :-/

Och har filibustern uppfattat saken rätt låter även det befängt att du inte skulle få ärva honom om han dör före dig, vem ska då ärva? OM han vill ta ut skilsmässa, vad händer då? Är det samma sak där att han ska få allt och du inget... näe fy vilket ego! :(

Bra iaf att du reagerar...
Svar på tråden Äktenskap med villkor