Äktenskap med villkor
Hej!
Jag vet inte om det tidigare kommit upp i tråden, men äktenskapsförord gäller endast vid skilsmässa, inte vid bortgång. Då behövs ett testamente. Jag föreslår att ni kontaktar en jurist så att allt blir utrett från början.
Min man och jag har barn på varsitt håll och har skrivit både äktenskapsförord och testamente. Vi har då valt att behålla allt som finns i hemmet som enskild egendom, d vs han äger det han medförde och jag det jag medförde. Vi kommer inte att ärva varandra alls, utan det gör våra respektive barn. När vi skrev testamenet sa vår jurist att så är lagen skriven i alla fall, att det är barnen som ärver och inte maken/makan om inte barnen är gemensamma. Nu har ju ni vad jag förstår även gemensamma barn, det är mycket möjligt att reglerna är annorlunda då. Hursomhelst är mitt råd till dig att inte skriva på något som känns fel. Skriv upp allt som du tycker känns konstigt och avigt eller som du undrar över, och ta med det till juristen så du får relevanta svar. Det är synd om det här ska komma emellan dig och din blivande och ligga och gnaga.
Lycka till!