Inlägg från: Johanna78 |Visa alla inlägg
  • Johanna78

Äktenskap med villkor

Hej!

Jag tycker inte som någon anonym sa här att äktenskapsförord är "tramsigt" utan viktigt.
    Man bör skriva det medans man är sams och "nyktert" kan se på saker.

Någon nämde att det bara behövs vid större tillgångar, men jag håller inte med.
    Vi kommer att skriva äktenskapsförord då jag har ärvt saker som har ett väldigt stort affektionsvärde för mig, inte av större ekonomiskt värde. Tex lite smycken från min farmor, en servis från min mormor etc. Hittar han någon annan och vill skilja sig för att leva med henne vill jag inte att han ska ha rätt till hälften av min farmors smycken, eller ta med halva servisen, för det KAN han om vi inte skriver ngt.

Så TS, jag tycker du ska se äktenskapsförordet som något som skyddar er båda, och min fråga är, utan att ha läst allt, varför du ska ha hälften av det som var hans från början om ni skiljer er? Att dela lika på det ni gemensamt köpt för gemensamma pengar är ju en helt annan sak.

SOm någon sa här så är det nog bra att gå till en jurist som kan förklara vad det skulle innebära för er och vilka andra lösningar som finns. Ex antar jag att ni har livförsäkringar, och vad och hur kan ni använda dem? Hur skyddar du dina barn etc.

Lycka till! 

Svar på tråden Äktenskap med villkor