Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!
Jag gifter mig med min Holländska sambo i Österslövs kyrka i september 2013 (från Viby i grund och botten). Jag har en hel drös holländare som flyger in för en helg och ska sova på hotel xD
Jag gifter mig med min Holländska sambo i Österslövs kyrka i september 2013 (från Viby i grund och botten). Jag har en hel drös holländare som flyger in för en helg och ska sova på hotel xD
Det blir den 13 september. Jag älskar den kyrkan, min sambo var lite skeptiskt till kyrka dock eftersom holländare oftast gifter sig i rådhus eller liknande. De kommer bli full kaos känner jag på mig, att få alla på rätt plats xD För att inte tala om språk skillnaderna, vem sätter man bredvid vem? xD jobbar lite med bordsplaceringen nu, blir tokig!
Jag gjorde alla inbjudningar för hand. Va rätt drygt i längden, men blev så mycke billigare
Lite nyfiken på vad ni har lagt er budget på? (Om man får vara så fräck att fråga) :)
Memme:
Både mina och min sambos föräldrar är skilda och har varit det sedan vi var väldigt små. Så för oss var det ganska naturligt att deras nya partners fick vara med vid "honörsbordet". Å andra sidan tvivlar jag på att de tagit illa vid sig om vi placerat dom någon annan stans. Resten av gästerna har vi placerat i grupper om tio. Vi har försökt att blanda lite men ändå se till så att alla har folk omkring sig de känner och trivs med. Det blir 5 grupper med 10 på var bord och sedan honörsbordet i centrum. Vi slopade den "traditionella" bordsplaceringen eftersom vi vill inte riskera att det blir stelt. Vissa av gästerna talar bara sitt eget språk nämnligen...
Insåg häromdagen att det blir nog en del problem med talen om vi inte tar in dom i förväg och översätter....
30 000 för mat låter väldigt dyrt tycker jag :S. Hur många kommer? Vi kör budget så gott vi kan. Fick lokal för 2.500, maten kommer ligga på 5-8.000. ( Utan tårta och dricka inräknat ) En kompis som gott fotoutbildning med mig tar bilderna. ( kan ju tyvärr inte ta dem själv ). Till dukar köpte vi billiga 19 kr lakan på Ikea. fast de hel beror nog på vart man gifter sig och hur exklusivt man vill ha. Vi kör buffé ist för tre rätters och ingen efterrätt innan tårtan. Man kommer ju inte göra något annat än äta xD. Köpt ljus på rea m.m. Vi la vår budget på ca 70 000, blir det billigare är det positivt. Vi kör till Tyskland och köper drickat osv. Men tycker redan priserna kryper upp trots budget version...
Ja 70 000 va verkligen topp priset, allt under är eftertraktat eftersom vi gärna hade åkt på en resa efteråt. Vi funderar på köttessen. En kompis till mig beställde där när hon gifter sig och tror inte dom betalade mer än 4-5000 för 45 personer. Tyckte jag var ett hyfsat pris för en buffe! Så klart priset kan ju ha gått upp och vi är lite fler pesoner men ska fösöka hitta bästa möjliga mat för en billigare slant.
Ser att det inte bara är jag som letar bröllopstidningar som en galning. Ser jag en måste jag bara ha den!
Dom har väldigt bra mat där. Man kan själv sitta ner med dom och bestämma vad man vill ha. Då styr du ju lite själv över priset. Man vet ju vilket kött som är dyrare osv. / Mia
Jag behöver tips på vart jag ska köpa min bröllopstårta här i Kristianstad. Jag vill inte lägga en förmögenhet på den, men den ska vara god! Jag tänker mig kladdkake botten med kanske vit choklad/hallon mousse. Tacksam för tips! :D
Fick just veta att min far tänker betala för lokal och mat. Min mor betalar för min brudklänning och min sambos mamma för hans klädsel!
Tror vi vann ca 30 000 på det där! Är väldigt glad just nu! Känns bra för en fattig student med arbetslös blivande man! (andas ut)
LindaCalle: helt underbart ju! Man blir så glad när något sånt händer!
Jag är lite kluven med det här med efternamn. Vi vill båda igentligen skapa ett nytt efternamn, men problemet är att min blivande är Nederländare. Har fått höra att vi inte kan skapa ett gemensamt eftersom han inte är svensk medborgare, men jag vet inte om detta är sant.
Jag skulle ju tekniskt sett kunna byta mitt nu och sen tog han mitt, fast jag är inte säker på att man får det heller.
Vad kostar det att bilda ett nytt och hur lång tid tar det?
Mitt efternamn e ganska tråkigt och hans kan ingen svensk uttala utan att "försvenska" det och det låter urlöjligt!
Är det väldigt dyrt? lite oroad över tiden eftersom vi gifter oss i September
Behöver kräka av mig! Min pappas sambo fick nys om vår bordsplacering. Inget man ska berätta, men pappa frågade och jag förklarade vart dom ska sitta. Vi har båda skilda föräldrar och har alltid haft så det kändes rätt att sätta alla vid honörsbordet. Iaf så va detta inte alls populärt hos henne.... Där kunde hon absolut inte sitta! Hon hamnar bredvid min mammas man och då protesterade hon. Min mammas man är väldigt trevlig och social men hon påstår att han är som en mussla och skit svår att prata med och dessutom ytlig! ( Hela min familj kan nog intyga att hon är den som är svår)Dom har inget gemensamt och hon vill hellre sitta vid sina barn. Hon passade också på att säga att hennes ena barn kunde man inte placera vart som helst utan han skulle sitta bredvid sin bror. Tror ni kan föreställa er min chock och irritation när hon sa detta... Jag blev så paff att jag inte fick ut något vettigt. Önskar jag hade sagt något i stil med bordsplaceringen är inte förhandlingsbar. Vi har satt människor där vi vill ha dem! Jag e så jäkla besviken och irriterad. Det är väl ändå en ära att få sitta vid honörsbordet?! :(