• sple

Ringar förlovning och vigsel

Då börjar det bli dags för frieri och därmed ringångest. Förhoppningsvis går allt bra och vi förlovar oss i februari/mars. Jag tror två släta guldringar bli bra då. Hon är östeuropeisk och nog van vid att tjejen får den finaste ringen vid förlovningen, men jag tycker det är bakvänt och hon verkar gå med på det. Rött guld som jag gillar verkar uteslutet däremot.

Jag har alltid tänkt mig att man har två likadana ringar, men eftersom jag inte kommer få ytterliggare en vid vigseln så tycker hon att min ska vara bredare så den syns ordentligt (så ingen tror att jag är ledig, LOL). Vi är väldigt olika stora och jag misstänker det skulle se märkligt ut med en bred ring på henne, särskilt om hon ska ha en till senare. Har ni någon input på detta? Bör ringarna vara lika? Är det vanligt med olika ringar?

När det kommer till guldet så är frågan om guldhalten bara är en fråga om pengar eller om det kommer synas en skillnad på 9, 14 eller 18 karat när de slitits ett helt liv?

Steg två är ju vigselringen. Tjejer gillar ju alltid riktiga ädelstenar, men måga är ju ganska färgglada. Blir det inte ett problem att bära en färgstark sten varje dag? Ibland måste den ju matcha dåligt. Eller struntar man helt enkelt i det bara för att det är en ädelsten?

Stenar som sticker ut har ni problem med att ni fastnar med dem hela tiden? Eller är det överdrivet?

En sådan här har jag funderat på: www.chanti.se/pictBig/151512143-0.jpg
    Smaragd och diamant men inget som sticker ut och hakar tag? Jag tror hon skulle passa bätre med smaragd än rubin eller safir. Verkar hålla sig inokm rimlig budget dessutom. Jag tvekar dock lite för designen. Vad tycker ni om den? Är den för tråkig eller skulle den kunna duga?

• Svar på tråden Ringar förlovning och vigsel
  • filibustern

nog kan du ha bredare ring. inga problem. är faktiskt mycket vanligt att karlar har likadan ring, fast bara bredare, speciellt om dom inte ska ha någon fler ring.  och har sett många som har helt olika ringar, där hon har ringar i vitt guld och han har titan eller svart titan. eller hon har gult guld och han har vitt eller tvärtom. jag och min fästman har nästan likadana - titan med guldinlägg, fast han har vitt guldinlägg och jag har gult. :)

väldigt fin ring! men som du säger, kan vara svårt att matcha till annat. och speciellt en vigselring. kanske skulle det vara bättre om alla var ofärgade? dessutom kanske din tjej inte är så mycket för färgglada diamanter? har du någon hum om vilken sorts ring hon gillar? 

gällande karat på guldet kan det vara en liten skillnad. ju mer karat desto gulare tror jag det brukar vara. .  har ni diskuterat vitt guld? lite dyrare, men väldigt vackra ringar. och väldigt vackra med en diamant eller flera i :)

• sple

Tack för svar. Om min tjej gillar färgade stenar?! Det kan du tro!! Men jag tror det får bli något neutralt ändå. Jag ville bara ha lite medhåll på den punkten då jag inte tror non tänkt sig riktigt för. Om vi håller ihop som vi hoppas och vi har jobb så kanske jag kan köpa ring med färgad sten till 10-årsjubileum.

Som sagt är hon från Östeuropa så guld är det som gäller. Vit guls skulle nog vara svårt att skilja från silver på lite håll och det tror jag är ganska viktigt för henne. I övrigt har det varit svårt att får henne att prata om ringdesign få nu vill hon väldigt gärna gifta sig och tar en aluminiumring om det skulle vara så. 

• filibustern

de där med 10 årsjubileums-ringen var smart tänkt! :D tycker det låter som du har en bra plan för allt :) 

• snowstars

Min fästman och jag kom inte överens alls så jag har en slät guldring och han har en titanring med ett färgat inlägg som ska matcha min ring lite i alla fall

Jag tycker absolut att du kan ha en bredare ring, som sagts innan tror jag att det är ganska vanligt.

Det man ska tänka på när det gäller karat är att lägre guldhalt innebär att guldet är utblandat med något - och det kan vara så att man inte tål det som det blandats med. Av den anledningen vågade jag inte ta något annat än 18 karat. Hur det ser ut när man har slitit dem ett tag vet jag dock inte.

Själv skulle jag valt vita stenar och inte färgade just för att jag tror det kan vara svårt att matcha. Färgade stenar kan man ju ha på en ring som man har till fest. Eller som en 10årsring som du föreslår.

• sple

Tack för svaren. Som kille har man inte riktigt koll på sånt här. Minns föräldrarnas släta guldringar och det var så jag trodde det var fortfarande. Pyttsan!

Lite bredare till mig blir bra. Det får nog bli släta förlovningsringar och vita stenar (helst infällda) stenar till henne på vigselringen. Så får vi se om vi har råd med 18 karat efter det....

Är det mer att tänka på? 

• Annamolly
    sple skrev 2012-12-29 18:11:51 följande:
    Då börjar det bli dags för frieri och därmed ringångest. Förhoppningsvis går allt bra och vi förlovar oss i februari/mars. Jag tror två släta guldringar bli bra då. Hon är östeuropeisk och nog van vid att tjejen får den finaste ringen vid förlovningen, men jag tycker det är bakvänt och hon verkar gå med på det. 
    Jag kanske ar helt fel ut har, men... ar du helt saker pa detta? Jag kanner ett par som forlovade sig pa "Svenskt" vis med slata ringar, och dom har fatt forklara det oh forsvara det konstant eftersom man inte gor sa dar dom bor! Jag vill absolut inte satta griller i huvudet pa dig, men du sager att hon ar van vid en annan sed. Det ar nog aven hennes familj i sa fall och det kanske om hennes familj och vanner ifragasatter varfor hon inte fick en ring med stenar i kansk hon maste halla pa och forklara detta sa mkt att det fortar nojet i att visa upp ringen. Alla hon traffar kommer be att fa se ringen, det var i alla fall sa for mig nar jag forlovade mig, och da vill man inte behova forklara varfor den inte ar vad folk forvantar sig.

Nu bor ni ju  och for sig i Sverige dar slata ringar ar kutym och darfor beror det nog lite mera pa om hennes umgange ar mest Svenskt eller mest Osteuropeiskt. 

Annars tycker jag ringen med stenarna ar jattefin! Och det ar saklart okej att killen har en bredare ring - det brukar inte se bredare ut eftersom killens hander generellt ar mycket storre.

Men du kanske ska forsoka ta reda pa helt sakert vad hon forvantar sig innan du gor slag i saken?

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

(Ursakta det daligt utformade inlagget. Jag ser nu att det blev lite konstigt nar jag redigerade det lite! Men jag hoppas att grundmeningen gar fram anda!)

• sple

Jag ska fråga hene igen. Om allt går som det ska så är vi bara förlovade i ett halvår innan vi gifter oss. Sedan tror jag det finns lite förståelse eftersom de ekonomiska förhållandena därifrån hon kommer säkert gör att man har lite olika traditioner av ekonomiska skäl. Risken är förståss att det ser fattigt ut, men det tror jag inte om ringarna är av guld. Dessutom vet hennes vänner att pojkvännen är svensk så de har nog förståelse för lite konstiga traditioner. Men som sagt, jag ska ta upp frågan igen.

• Annamolly

Tank ocksa pa att alla slata guldringar ju inte ar likadana. Sa det ar ju inte sakert att den du koper kommer att passa ihop med den ringen du hade tankt som vigselring (den med grona stenar). Det maste stamma med bredd, hojd, guldhalt, et.c. Du kanske far anpassa vigselringen efter forlovningsringen med andra ord, och det kan nog bli svarare an att gora tvartom. Om du friar med den "finaste" ringen sa kan ni ju ga ut ihop sedan och hitta ringar som passar. Och dom ringarna ar ju billigare sa det blir inte lika mycket press pa dig att sla pa stort bara for att du har fastmon med dig. Juvelerare vet att det ar press pa killar att imponera och dom drar nytta av detta for att salja mera.

Du har ju valt en ring med stenar som du tycker passar till vigselring, men om du friar med den slata ringen sa kommer ni val att valja vigselring ihop? Det ar ju inte nagon overraskning, inte som frieriet nar du overraskar med en ring. Sa om du har en specifik budget for vigselring ar det nastan lattare for dig om du ger henne den forst, da slipper du pushiga butiksbitraden som forsoker fa dig att spendera sa mycket som mojligt for att dom vet att du inte vill se snal ut framfor din blivande fru. (Detta hande en Engelsk vaninna till mig - hon fick valja sin egen diamantring for hennes man friade utan ring. Hon fastnade for en fin diamanring och fragade om priset. Dom i butiken blinkade at henne och viskade priset till maken. Han kopte den fast den var for dyr. Snacka om press pa honom att inte verka snal.)

Bara nagra tankar fran min sida saklart! Inte nagot du behover lyssna pa om du inte tycker det ar viktigt! :)

Svar på tråden Ringar förlovning och vigsel