Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

Ringar förlovning och vigsel

sple skrev 2012-12-29 18:11:51 följande:
    Då börjar det bli dags för frieri och därmed ringångest. Förhoppningsvis går allt bra och vi förlovar oss i februari/mars. Jag tror två släta guldringar bli bra då. Hon är östeuropeisk och nog van vid att tjejen får den finaste ringen vid förlovningen, men jag tycker det är bakvänt och hon verkar gå med på det. 
    Jag kanske ar helt fel ut har, men... ar du helt saker pa detta? Jag kanner ett par som forlovade sig pa "Svenskt" vis med slata ringar, och dom har fatt forklara det oh forsvara det konstant eftersom man inte gor sa dar dom bor! Jag vill absolut inte satta griller i huvudet pa dig, men du sager att hon ar van vid en annan sed. Det ar nog aven hennes familj i sa fall och det kanske om hennes familj och vanner ifragasatter varfor hon inte fick en ring med stenar i kansk hon maste halla pa och forklara detta sa mkt att det fortar nojet i att visa upp ringen. Alla hon traffar kommer be att fa se ringen, det var i alla fall sa for mig nar jag forlovade mig, och da vill man inte behova forklara varfor den inte ar vad folk forvantar sig.

Nu bor ni ju  och for sig i Sverige dar slata ringar ar kutym och darfor beror det nog lite mera pa om hennes umgange ar mest Svenskt eller mest Osteuropeiskt. 

Annars tycker jag ringen med stenarna ar jattefin! Och det ar saklart okej att killen har en bredare ring - det brukar inte se bredare ut eftersom killens hander generellt ar mycket storre.

Men du kanske ska forsoka ta reda pa helt sakert vad hon forvantar sig innan du gor slag i saken?

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Annamolly

(Ursakta det daligt utformade inlagget. Jag ser nu att det blev lite konstigt nar jag redigerade det lite! Men jag hoppas att grundmeningen gar fram anda!)

• Annamolly

Tank ocksa pa att alla slata guldringar ju inte ar likadana. Sa det ar ju inte sakert att den du koper kommer att passa ihop med den ringen du hade tankt som vigselring (den med grona stenar). Det maste stamma med bredd, hojd, guldhalt, et.c. Du kanske far anpassa vigselringen efter forlovningsringen med andra ord, och det kan nog bli svarare an att gora tvartom. Om du friar med den "finaste" ringen sa kan ni ju ga ut ihop sedan och hitta ringar som passar. Och dom ringarna ar ju billigare sa det blir inte lika mycket press pa dig att sla pa stort bara for att du har fastmon med dig. Juvelerare vet att det ar press pa killar att imponera och dom drar nytta av detta for att salja mera.

Du har ju valt en ring med stenar som du tycker passar till vigselring, men om du friar med den slata ringen sa kommer ni val att valja vigselring ihop? Det ar ju inte nagon overraskning, inte som frieriet nar du overraskar med en ring. Sa om du har en specifik budget for vigselring ar det nastan lattare for dig om du ger henne den forst, da slipper du pushiga butiksbitraden som forsoker fa dig att spendera sa mycket som mojligt for att dom vet att du inte vill se snal ut framfor din blivande fru. (Detta hande en Engelsk vaninna till mig - hon fick valja sin egen diamantring for hennes man friade utan ring. Hon fastnade for en fin diamanring och fragade om priset. Dom i butiken blinkade at henne och viskade priset till maken. Han kopte den fast den var for dyr. Snacka om press pa honom att inte verka snal.)

Bara nagra tankar fran min sida saklart! Inte nagot du behover lyssna pa om du inte tycker det ar viktigt! :)

Svar på tråden Ringar förlovning och vigsel