Inlägg från: SandraElisabet |Visa alla inlägg
  • SandraElisabet

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Emosc skrev 2013-01-09 10:21:26 följande:
    Min förlovningsring!

Åååhhhh! Jag bara älskar ringar med lite vintage-känsla! :) Har själv funderat på något liknande... men en fråga? Hur blir det med ringen bredvid? Kommer den att liksom passa in, eftersom att din vackra mittsten sticker ut menar jag. Någon som har bilder på det??
    SandraElisabet - Nyfiken (och förhoppningsvis) blivande brud snart. ;)
  • SandraElisabet

Pagnie: Även dina ringar är fantastiska! Jag har varit en succer för blått några år nu. Väldigt vacker symbolik i ringarna också.

• SandraElisabet

Till giftassugen:

Jag håller helt med dig, jag själv älskar diamenter, dess utseende och glittriga karaktär. (är lite av en succer på flickdrömmen tror jag tyvärr) Men vet inte om jag kan köpa en pga etiska aspekter.

Varning: denna diskussion kanske inte passar här... Vill inte att någon ska ta illa vid sig av det jag säger men det är tyvärr sant.... :(

Tyvärr anser både jag och min pojkvän att det inte finns helt konfliktfria diamanter. Visst självfalet bryts/hittas diamanter överallt i världen och inte bara i politiskt konfliktdrabbade områden men faktum kvarstår att hela branschen är extremt kontrollerad av vissa stora företag som aktivt håller nere det riktiga antalet diamanter (tillgången) för att få upp efterfrågan och priset.

Tyvärr finns det hur mycket diamanter i världen som helst! Diamanter i jordgrunden är mycket vanligt men många av dem som finns är inte vita och klara, utan mörka. Dessa används i byggnadsmaterial (grunder till hur för att hindra radon spridning bland annat) och tekniska material som sågklingor med mera. Dessa finns det hur mycket av som helst, men verkar passera många förbi.

Alla som har sett Blood Diamond har ju sett hur vissa drabbas av diamanteras höga priser. Det är inte en påhittad film utan den har massa pålitliga källor gällande tillgång, efterfrågan och upp-pressning av priser.
    Om stora företag inte dolde tillgången  för allmänheten utan lät den vara helt öppen skulle priserna gå ner drastiskt. En diamant är alltså fabrikerat dyr.

Det är dessa stora företag som håller uppe priset som är anledningen att konfliktdiamanter äns finns. Om priset vore lägre skulle inte fattiga nationer slåss över diamanttillgångarna så som de gör för de skulle vara värda mycket mindre. Tyvärr finns det inget som heter "konfliktrfri diamant" för dagens marknad tillåter människor bli utsatta på grund av dess "påhittade" värde. :(

Vår lösning? En konstgjord diamant tillverad i ett laboratorium men som har exakt samma kemiska uppbyggnad som en diamant, eller så blir det en annan ädelsten för mig.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att ni alla här på tråden har underbara ringar!! Men jag tror att det är värt att veta sådanna här aspekter.... :(

• SandraElisabet

Känner att jag måste klargöra att jag inte lägger någon värdering i andras val. Glad Alla är vuxna individer som kan ta egna beslut, men jag tror bara inte att många känner till det jag beskrev ovan, och om fler gjorde det kanske de hade resonerat annorlunda??

I alla fall verkar det svårt att hitta återförsäljare av konstgjorda diamanter.... Någon som vet något om detta?

• SandraElisabet

Tack för tipset EEE! :)

Jag ska kika på det. Vart fick du tag på den ringen/stenen?

Har dessutom hittat en amerikansk hemsida www.gemesis.com som säljer enbart konstgjorda diamanter i alla möjliga storlekar. :) Är övertygad om att jag komme hitta något som passar alla mina och fästmannens behov.

Det fanns fler alternativ än jag trodde måste jag säga. Även hemsidan www.created-diamonds.com finns tillhands för den intresserade.

Är mycket glad över att ha hittat dessa alternativ eftersom att jag gärna vill ha en eller flera stenar på mina ringar.

• SandraElisabet
    joe2012 skrev 2013-01-24 17:13:02 följande:
    SandraElisabet
    Denna sida finns: gemesis.com/ om man vill ha konfliktfria syntetiska diamater.
    Vet inte om de är bra, har inte kommit så långt att jag köpt än, men blivit tipsad om den... 
    Yes, jag har hittad dem! :) De verkar bra, men jag har ingen personlig erfarenhet ännu. Planerar att köpa min vigselring därifrån. :)

Ska du handla "konstgjorda" diamanter eller annan sten?
  • SandraElisabet
    MiaMiniMe skrev 2013-02-05 20:18:37 följande:
    Problemet är bara att den inte alls passar med min förlovningsring som jag kommer få bära på den andra handen.

Åh så fin!! I like!

Jag tror att jag kommer satsa på 2 olika ringar; en förlovning och en vigselring där jag inte bär båda ihop, så jag tycker att det är helt ok! Och om du vill kan du ju fuska och köpa en ny "förlovningsring" som matchar. Flört
  • SandraElisabet
    MiaMiniMe skrev 2013-02-05 21:15:56 följande:
    Nej jag bryr mig inte så mycket men alla andra har så många åsikter om att man "måste" ha två ringar på sig. Att det betyder otur att ta av sig förlovningsringen bla bla.. Skitsamma jag gillar min ring och tänker bära bara den :D
    Låter som rätt inställning! Flört
  • SandraElisabet

Jag kan ha hittat min drömring!! :D

Roséguld, stor Morganit på ca 1 carat, små diamanter vid sidor och halo.

Barra Original Size 14kt Rose Gold Thin Morganite Cushion Halo Engagement Ring (Other metals and stone options available)

• SandraElisabet
    Emmalinnea skrev 2013-02-11 11:46:20 följande:
    Nu är mina ringar  äntligen klara! hämtade dem i morse! Var tvungen och fota direkt! BILDBOMB!

Åh så snyggt! Om jag skulle haft 2 ringar ihop hade jag valt något sådant! Solig
  • SandraElisabet
    Emmalinnea skrev 2013-02-11 18:29:22 följande:
    jag är SÅÅÅÅÅ nöjd! Klassiskt vackertju :)

Lite ovanlig också solitärringen är en mintgrön 0,76 ct obehandlat naturlig safir med åtta klor :) 
    Alliansringen är 9 st 0,03 ct diamanter.
    Jag längtar tils jag får ha på mig båda! 
    Jag tyckte att det fanns en skojig nyans någonstans där i. Flört jag tycker att det är roligt med lite annorlunda stenar.
    Blir på något sätt aningen mer personligt, Sedan kan en diamant vara jätte personlig också, det är väll snarare variationen och att fler ädelstenar blir mer ok som är trevligt.

Jag lade precis min beställning på min ring med större (1till 1,3 carat, vet ej ännu) morganit i mitten och sedan små diamanter. (bild ovan) Hade ju inte tänkt köpa diamanter (i alla fall inte "riktiga") men det gick inte att få tag på andra stenar som passade den nätta modellen på ringen.
    Har dessutom fått "bevis" på vart diamanterna kommer ifårn och guldet i ringen är återvunnet så det känns ändå ok. Solig Är jätte pirrig nu!!!! Vill så gärna få min vackra ring så jag kan visa upp att jag är förlovad!
    (Lustigt att det känns så viktigt)
  • SandraElisabet
    Giftassugen skrev 2013-03-02 01:09:10 följande:
    Tack för tipsen båda två! Skönt med några som tänker på såna här saker.
    Det slutade med att jag köpte min ring på etsy, där finns det många som tillverkar alla möjliga ringar! :)
    Jag är så nöjd med min vackra ring!! (samma som jag lagt upp tidigare)
  • SandraElisabet
    Jennie in white skrev 2013-03-22 09:21:57 följande:

Det här är mina ringar. Längtar tills jag får ha dem båda på mig (juni!!). Vigselringen är min mormors
    Åh så fin!! Gammal diamant?
  • SandraElisabet
    Elma skrev 2013-03-24 15:10:20 följande:
    Här är min ring, tillverkad på beställning av Fröken Annas Juveler. Själva guldringen är mannens mormors gamla vigselring, vi behöll deras gamla datum i ringen då den kärleken varade "tills döden skiljer oss åt" :) Älskar ametister så valet var enkelt, denna sten är från 50-talet.

Mycket mycket fin!!!!
  • SandraElisabet
    Pippilångstump skrev 2013-04-05 10:17:36 följande:
    Här är min förlovningsring, har dock bara bild på den då vi provade ut den i butik. Vi båda fastnade för den med en gång och speciellt insättningen av diamanten, många solitärringar kan man ju inte ha en till ring kloss-an uta att det blir glapp, det kan man med denna. Absolut finast tycker jag den är från sidan.

Till kommer det bli antingen en slät guldring eller en guldring med små diamanter i, hela vägen eller delvis. Får min man bestämma så blir det en slät guldring för det sk man ha som vigselring:).

Jag tycker också att den här ringen är jättevacker!
    Jag är förtjust i lite tunnare och nättare ringar med stenar. Tycker verkligen att stenen kommer till sin rätt med den speciella fattningen. Solig
  • SandraElisabet
    Pippilångstump skrev 2013-04-08 15:06:47 följande:
    Tack. Håller med om nättare ringar, personligen tycker jag inte alls om när hela fingret är fullt av två ringar.
    Älskar fattningen (om man nu kan göra det) och sa till en vän att ringen är absolut finast från sidan, hon är galen i diamanter och sa att hon tyckte minnsan den var finnast framifrån:).
    Bästa är att en ring kan sitta klossan och att det inte bli glapp som med de flesta andra solitärer. 
    Exakt! Jag kommer ju byta mellan vigselring och förlovningsring lite som jag vill då båda kommer ha sten och vara helt olika, men det är bra att kunna ha båda ringarna klossan om man har 2 tycker jag.

Måste säga att stenen ser större ut än 0,4, måste vara fattningen och den smala skenan. Snyggt!
  • SandraElisabet

Veronique- jajamen! 25% påslag på köpesumma samt frakt.

• SandraElisabet
    Troskafki skrev 2013-04-21 18:55:26 följande:
    och här är ringen då... länkarna funkar ju inte:

Verkligen läcker!

Undrar också om den är vintage? Eller vad är det för material/stenar?
  • SandraElisabet
    Troskafki skrev 2013-04-27 00:32:23 följande:
    SandraElisabet skrev 2013-04-22 15:42:43 följande:
    Verkligen läcker!

Undrar också om den är vintage? Eller vad är det för material/stenar?
    Nej, då! Den är från Albrekts guld! Kostar knappt 6000, men blir man medlem kostar det den 4000 :)
    Det är vitguld, 18K, diamanter omkring samt blå topas i mitten!

Det var dock någon här i tråden som skrev att den var Edwardiansk och baserad på följande ring, skillnaden är väl att min är snyggare (tycker jag) i och med den mer kantiga formen!

:

Oj va bra pris!! :) Kul att hitta något så fint till så bra pris. Bra köp!
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013